En række initiativer skal fremover forebygge fejljournaliseringer i Arbejdsskadestyrelsen. Det sker efter, at flere borgere fortalte ombudsmanden, at de havde fået indsigt i andre borgeres sager i Arbejdsskadestyrelsen.
Ombudsmanden spurgte derfor Beskæftigelsesministeriet - som Arbejdsskadestyrelsen hører under - om ministeriet ville gøre noget ved problemet. Nu har Arbejdsskadestyrelsen og ministeriet sat flere initiativer i gang, der skal sikre en højere kvalitet i journaliseringen i Arbejdsskadestyrelsen. Blandt andet for at forhindre at borgere får indsigt i andre borgeres sager.
”Det offentlige har i sagens natur journaliseret mange informationer om borgerne. Også meget personlige data. Derfor er det afgørende, at borgerne kan have tillid til, at andre ikke får adgang til deres personlige oplysninger,” siger Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.
Forsøg med ny post-scanning
Arbejdsskadestyrelsen samlede pr. 1. september 2011 journaliseringsopgaverne i en ny enhed, Borgercentret, for at få en mere ensartet og korrekt journalisering.
Arbejdsskadestyrelsen har endvidere besluttet at ændre behandlingen af elektronisk post, som styrelsen modtager fra kommunerne, idet kommunerne ofte sender post om flere personer i samme forsendelse. Endelig tester Arbejdsskadestyrelsen en ny scanner, der kan læse personnumre. Dette skal forhindre, at forskellige borgeres sager bliver blandet sammen.
Arbejdsskadestyrelsen og ministeriet har desuden meddelt ombudsmanden, at de løbende vil følge op på, om initiativerne virker.
Ombudsmandens brev til Beskæftigelsesministeriet kan læses her.
Folketingets Ombudsmand kritiserede i foråret 2012 de fejl, der var sket i Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen som følge af Arbejdsskadesstyrelsens fejljournalisering i en konkret sag. Den konkrete sag kan ses her og ombudsmandens nyhed om sagen kan ses her.
Yderligere oplysninger kan fås hos kontorchef Karsten Loiborg, telefon 33 13 25 12.
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden mellem 4.000 og 5.000 klager fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl. En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed, der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse. Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske afdelinger. Cirka 90 medarbejdere er ansat hos Folketingets Ombudsmand.