Tilgængelighedserklæring

Folketingets Ombudsmand forpligter sig til at gøre webstedet https://www.ombudsmanden.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ombudsmanden.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Folketingets Ombudsmand, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ombudsmanden.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part samt Digitaliseringsstyrelsens Forenklede monitorering af ombudsmanden.dk

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser:

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Indhold fra eksterne parter
    Det elektroniske jobrekrutteringssystem ”Statens eRekruttering”/”HR Manager” lever ikke op til krav om fuldt tilgængelig opsætning og struktur. Ved offentliggørelse af nyheder og sager offentliggør vi af og til pdf-versioner af breve fra andre myndigheder. Vi forsøger at tilgængeliggøre disse filer, men i enkelte tilfælde kan det ikke lade sig gøre. Kontakt webmaster@ombudsmanden.dk, hvis du har brug for en fil eller et dokument, som ikke lever op til tilgængelighedskravene.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Folketingets Ombudsmands beretning
    Folketingets Ombudsmands beretninger fra 1955-2001 offentliggøres løbende som pdf-filer dannet af indscannede trykte udgaver. Fotografier og figurer gengives i dårlig kvalitet. De digitaliserede beretninger er kun overfladisk opmærkede. Digitaliseringen har alvorlige mangler i den præcise genkendelse af den oprindelige tekst eller figurer og indholdets placering, der kan påvirke enkelte skærmlæseres mulighed for at følge strukturen korrekt. Kontakt os, hvis der ønskes oplæsning af indholdet.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
    Andre dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018 er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.
  • FOB-sager
    FOB-sager, der er offentliggjort før 23. september 2018, er ikke fuldt ud tilgængelige.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi tilgængeliggør løbende ældre materiale, primært udtalelser fra Folketingets Ombudsmand, som vi ved bliver brugt meget. Støder du på tilgængelighedsproblemer på vores website, hører vi gerne fra dig og finder en løsning, så du kan få adgang til den ønskede information.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.