Ombudsmandens Skattekontor arbejder i øjeblikket med følgende egen drift-sager og generelle egen drift-undersøgelser, der endnu ikke er afsluttet:
NY: Udfordringer med manglende skattestopværdier og skatteloftværdier særligt ift. beregning af tværgående skatterabat
Vurderingsstyrelsen har over for ombudsmanden omtalt en udfordring med manglende skattestopværdier og skatteloftværdier særligt ift. beregning af tværgående skatterabat.
Ombudsmanden har bedt Vurderingsstyrelsen om at redegøre nærmere for problemstillingen og dens konsekvenser for de berørte boligejere.
I den forbindelse har ombudsmanden endvidere bedt Vurderingsstyrelsen om at oplyse, i hvilket omfang de berørte boligejere er blevet informeret om konsekvenserne, f.eks. om en mulig restskat i forbindelse med årsopgørelsen for 2024.
Læs ombudsmandens brev
NY: Undersøgelse vedrørende robot, der fejlagtigt har udtaget år med for meget betalt ejendomsværdiskat eller grundskyld
Ombudsmanden er fra Vurderingsstyrelsen blevet bekendt med en problemstilling om en robot, der i knap 700 tilfælde fejlagtigt har udtaget ejendomsværdiskat eller grundskyld for et eller flere indkomstår i tilbagebetalingsordningen.
Ombudsmanden har bedt Vurderingsstyrelsen om at oplyse nærmere om bl.a. processen omkring og baggrunden for at udvikle og anvende robotten, herunder redegøre for juridiske afklaringer af, hvordan robotten skulle iagttage forvaltningsretlige og lovgivningsmæssige krav.
Vurderingsstyrelsen er også blevet bedt om at oplyse, hvornår robotten blev sat i drift, og hvilke tiltag mv. der blev truffet forud for idriftsættelsen, herunder i form af tests mv., med henblik på at sikre, at robotten fungerede efter hensigten.
Læs ombudsmandens brev
NY: Udfordringer med oprettelsen af lån på årsopgørelsen 2024
Vurderingsstyrelsen har oplyst om udfordringer i forbindelse med oprettelsen af lån på årsopgørelsen for 2024.
Ombudsmanden har bedt Vurderingsstyrelsen om at redegøre nærmere for problemstillingen og dens konsekvenser for de berørte boligejere. Ombudsmanden har også bedt om at få oplyst en tidshorisont for løsning samt en redegørelse for styrelsens vejledningsindsats.
Læs ombudsmandens brev
Undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Skattestyrelsen i spidsbelastningsperioder
Der har tidligere i pressen været skrevet om borgeres udfordringer med at komme i telefonisk kontakt med Skattestyrelsen i årsopgørelsesperioden. Det har bl.a. fremgået, at opkald er blevet afbrudt med besked om at ringe på et andet tidspunkt.
Ombudsmanden har besluttet at indlede en undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening i årsopgørelsesperioden for 2025. Ombudsmanden har i et brev stillet Skattestyrelsen en række spørgsmål og bedt Skattestyrelsen om en opgørelse over henholdsvis besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.
Undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens it-projekt om SMV
Ombudsmanden har som led i sit generelle fokus på digitalisering iværksat en undersøgelse af Skattestyrelsens SMV-projekt (Small & Medium Enterprise-ordningen), som har til formål at sikre en lovmedholdelig systemunderstøttelse af SMV-direktivet (Rådets direktiv (EU) 2020/825 af 18. februar 2020). It-systemet skal understøtte håndtering af konkrete sager om momsfritagelse, hvor grunddriften, herunder SMV-ordningens standardafgørelser og oplysningsudveksling, fuldautomatiseres.
Ombudsmanden har bedt Skattestyrelsen om at oplyse nærmere om processen omkring og baggrunden for beslutningen om at fuldautomatisere grunddriften. I den forbindelse er Skattestyrelsen anmodet om at oplyse bl.a., om der er juridiske problemstillinger, der er blevet overset eller behandlet i utilstrækkeligt omfang, og hvad dette i givet fald har betydet.
Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager om eftergivelse af gæld
Ombudsmanden er blevet opmærksom på Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere søger styrelsen om hel eller delvis eftergivelse af deres gæld til det offentlige.
Ombudsmanden har derfor indledt en generel undersøgelse af Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i de nævnte sager. I den forbindelse har ombudsmanden bedt styrelsen om oplysninger om bl.a. den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afsluttede sager på området i 2024 og styrelsens bemærkninger til status og udviklingen i sagsbehandlingstiden.
Sagsbehandlingstid i sager om henstand
Ombudsmanden blev gjort opmærksom på Skattestyrelsens generelle sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder i forbindelse med klage over afgørelser vedrørende skattekrav søger om henstand med betaling af skatter mv. Det drejede sig særligt om beløb, der opkrævedes via skattekontoen. På den baggrund har ombudsmanden indledt en undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens sagsbehandlingstider i de nævnte sager, herunder betydningen af sagsbehandlingstiderne i relation til beløb, der opkræves via skattekontoen, og i situationer, hvor et skattekrav overgår til tvangsinddrivelse hos Gældsstyrelsen, inden Skattestyrelsen har taget stilling til anmodningen om henstand.
Samtidig har ombudsmanden indledt en anden undersøgelse vedrørende Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder søger Gældsstyrelsen om henstand med betaling af gæld, som er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer
En omfattende kortlægning af Skatteforvaltningens it-systemer viste, at der kunne være utilstrækkelig understøttelse af partsrepræsentation i 32 it-systemer – herunder dem, der understøtter forskuds- og årsopgørelser, samt Vurderingsportalen. Det betød, at borgerne kunne være forhindrede i at lade sig repræsentere af rådgivere eller eksperter i disse systemer.
Skatteforvaltningen oplyste til ombudsmanden, at den arbejdede på at løse problemet, men at det var kompliceret og ville tage lang tid. I en udtalelse fra 2023 kritiserede ombudsmanden problemets omfang, ligesom han mente, at tidsplanen for lovliggørelsen gav anledning til bekymring.
Senest har ombudsmanden bedt om i august 2025 at modtage en ny overordnet status for Skatteforvaltningens arbejde med de igangsatte initiativer. Samtidig har ombudsmanden bedt Skattestyrelsen om at oplyse, i hvilket omfang Skatteforvaltningens it-systemer på dette tidspunkt understøtter retten til partsrepræsentation, og hvornår styrelsen forventer, at it-systemerne fuldt ud understøtter retten til partsrepræsentation.
FOB 2023-30: Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer
I forlængelse af sagen FOB 2023-20 har ombudsmanden derudover bedt om i august 2025 at modtage en overordnet status for Skattestyrelsens arbejde med at sikre, at sager om mulig tilbagebetaling af moms afsluttes.
FOB 2023-20: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid på foreløbigt 9 år i sager om mulig tilbagebetaling af moms
Nyhed 29. juni 2023: 9 års sagsbehandlingstid er helt uacceptabelt
Ved brev af 21. januar 2025 bad vi om en ny underretning i august 2025.