Igangværende sager på skatteområdet

Ombudsmandens Skattekontor arbejder i øjeblikket med følgende egen drift-sager og generelle egen drift-undersøgelser, der endnu ikke er afsluttet:

NY: Vurderingsstyrelsens mulighed for at forklare boligejere om bagvedliggende beregninger mv. for en ejendomsvurdering

Der har i medierne været omtale af en boligejer, der har modtaget en ejendomsvurdering for 2020, og som efter det anførte ikke kunne få at vide, hvordan hans grundværdi var beregnet.

Med afsæt i den konkrete sag har ombudsmanden bedt Vurderingsstyrelsen om bl.a. overordnet at oplyse, om styrelsen generelt for de offentlige ejendomsvurderinger vil være i stand til at forklare de bagvedliggende beregninger mv. for den enkelte ejendom.

Læs ombudsmandens høring til Vurderingsstyrelsen.

Undersøgelsen er omtalt i nyhed af 6. oktober 2025: Ombudsmanden undersøger Vurderingsstyrelsens muligheder for at forklare beregningerne bag ejendomsvurderingerne

Gældsstyrelsens mulighed for at afhjælpe udfordringer forbundet med uafklaret gæld

Ombudsmanden har bedt Gældsstyrelsen beskrive styrelsens muligheder for at afhjælpe borgeres udfordringer forbundet med uafklaret gæld og styrelsens administration af denne ordning. Ombudsmandens undersøgelse er rejst på baggrund af bl.a. borgerhenvendelser herom til ombudsmanden samt med henvisning til oplysninger modtaget i forbindelse med FOB 2023-6 om Gældsstyrelsens administration ved frivillige indbetalinger til dækning af gæld.

I forlængelse heraf har ombudsmanden også bedt Gældsstyrelsen oplyse om dens generelle vejledningsindsats om ordningen.

Undersøgelse om foreløbige vurderinger af erhvervsejendomme

Der har i medierne været en omtale af foreløbige vurderinger af erhvervsejendomme, herunder bl.a. grundejerforeningers fællesarealer.

Ombudsmanden har bedt Vurderingsstyrelsen om at oplyse om kendte problemstillinger i forbindelse med overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem for så vidt angår vurdering af erhvervsejendomme, som styrelsen forventer kan få konkret betydning for de involverede, herunder problemstillingen vedrørende fællesarealer.

Ombudsmanden har bedt om at få oplysningerne sendt i oversigtsform med en kortfattet beskrivelse af problemstillingen og angivelse af omfang samt eventuelle overvejelser om løsningstiltag.

Læs ombudsmandens brev

Undersøgelse om manglende foreløbige vurderinger for 2022 for en række ejendomme

Vurderingsstyrelsen har redegjort for en problemstilling vedrørende manglende foreløbige vurderinger for 2022 for ca. 630 ejerboligejendomme.

Vurderingsstyrelsen har oplyst, at problemstillingen betyder, at styrelsen ikke kan beregne de berørte boligejeres grundskyld og ejendomsværdiskat for 2024. Som følge heraf kan styrelsen efter det oplyste ikke beskatte de berørte ejendomme, idet der ikke er en gældende vurdering med et beskatningsgrundlag, hvilket betyder, at de berørte boligejere på nuværende tidspunkt ikke betaler boligskat af deres ejendomme.

Ombudsmanden har bedt Vurderingsstyrelsen om bl.a. at redegøre nærmere for problemstillingens konsekvenser i form af f.eks. senere restskat eventuelt med renter påløbet i en periode, hvor ejendomsskatten ikke kan opgøres eller betales.  Ombudsmanden har også bedt om at modtage oplysninger om  styrelsens eventuelle overvejelser i forhold til at afhjælpe eventuelle konsekvenser for de berørte boligejere.

Læs ombudsmandens brev

Undersøgelse om Vurderingsstyrelsens telefonbetjening

Borgeres adgang til telefonisk kontakt med Vurderingsstyrelsen har ved flere lejligheder været genstand for medieomtale.

Folketingets Ombudsmand har besluttet at indlede en undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Vurderingsstyrelsen. Ombudsmanden har bedt om Vurderingsstyrelsens overvejelser på en række punkter samt en opgørelse over besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.

Undersøgelsen er indledt i forlængelse af den tilsvarende undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening.

Undersøgelse om Gældsstyrelsens telefonbetjening

Gældsstyrelsen henviser flere steder på sin hjemmeside borgerne til at kontakte styrelsen telefonisk. F.eks. i tilfælde af spørgsmål om størrelsen på deres gæld til det offentlige, herunder om uafklaret gæld, lønindeholdelse og henstand.

Folketingets Ombudsmand har besluttet at indlede en undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Gældsstyrelsen. Ombudsmanden har bedt om Gældsstyrelsens overvejelser på en række punkter samt en opgørelse over besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.

Undersøgelsen er indledt i forlængelse af den tilsvarende undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening.

Udfordringer med manglende skattestopværdier og skatteloftværdier særligt ift. beregning af tværgående skatterabat

Vurderingsstyrelsen har over for ombudsmanden omtalt en udfordring med manglende skattestopværdier og skatteloftværdier særligt ift. beregning af tværgående skatterabat.

Ombudsmanden har bedt Vurderingsstyrelsen om at redegøre nærmere for problemstillingen og dens konsekvenser for de berørte boligejere.

I den forbindelse har ombudsmanden endvidere bedt Vurderingsstyrelsen om at oplyse, i hvilket omfang de berørte boligejere er blevet informeret om konsekvenserne, f.eks. om en mulig restskat i forbindelse med årsopgørelsen for 2024.

Læs ombudsmandens brev

Ombudsmanden har den 21. juni 2025 sendt en supplerende høring i sagen til Vurderingsstyrelsen.

Undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Skattestyrelsen i spidsbelastningsperioder

Der har tidligere i pressen været skrevet om borgeres udfordringer med at komme i telefonisk kontakt med Skattestyrelsen i årsopgørelsesperioden. Det har bl.a. fremgået, at opkald er blevet afbrudt med besked om at ringe på et andet tidspunkt.

Ombudsmanden har besluttet at indlede en undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening i årsopgørelsesperioden for 2025. Ombudsmanden har i et brev stillet Skattestyrelsen en række spørgsmål og bedt Skattestyrelsen om en opgørelse over henholdsvis besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.

Undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens it-projekt om SMV

Ombudsmanden har som led i sit generelle fokus på digitalisering iværksat en undersøgelse af Skattestyrelsens SMV-projekt (Small & Medium Enterprise-ordningen), som har til formål at sikre en lovmedholdelig systemunderstøttelse af SMV-direktivet (Rådets direktiv (EU) 2020/825 af 18. februar 2020). It-systemet skal understøtte håndtering af konkrete sager om momsfritagelse, hvor grunddriften, herunder SMV-ordningens standardafgørelser og oplysningsudveksling, fuldautomatiseres.

Ombudsmanden har bedt Skattestyrelsen om at oplyse nærmere om processen omkring og baggrunden for beslutningen om at fuldautomatisere grunddriften. I den forbindelse er Skattestyrelsen anmodet om at oplyse bl.a., om der er juridiske problemstillinger, der er blevet overset eller behandlet i utilstrækkeligt omfang, og hvad dette i givet fald har betydet.

Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager om eftergivelse af gæld

Ombudsmanden er blevet opmærksom på Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere søger styrelsen om hel eller delvis eftergivelse af deres gæld til det offentlige.

Ombudsmanden har derfor indledt en generel undersøgelse af Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i de nævnte sager. I den forbindelse har ombudsmanden bedt styrelsen om oplysninger om bl.a. den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for afsluttede sager på området i 2024 og styrelsens bemærkninger til status og udviklingen i sagsbehandlingstiden.

Sagsbehandlingstid i sager om henstand

Ombudsmanden blev gjort opmærksom på Skattestyrelsens generelle sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder i forbindelse med klage over afgørelser vedrørende skattekrav søger om henstand med betaling af skatter mv. Det drejede sig særligt om beløb, der opkrævedes via skattekontoen. På den baggrund har ombudsmanden indledt en undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens sagsbehandlingstider i de nævnte sager, herunder betydningen af sagsbehandlingstiderne i relation til beløb, der opkræves via skattekontoen, og i situationer, hvor et skattekrav overgår til tvangsinddrivelse hos Gældsstyrelsen, inden Skattestyrelsen har taget stilling til anmodningen om henstand.

Samtidig har ombudsmanden indledt en anden undersøgelse vedrørende Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder søger Gældsstyrelsen om henstand med betaling af gæld, som er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer 

En omfattende kortlægning af Skatteforvaltningens it-systemer viste, at der kunne være utilstrækkelig understøttelse af partsrepræsentation i 32 it-systemer – herunder dem, der understøtter forskuds- og årsopgørelser, samt Vurderingsportalen. Det betød, at borgerne kunne være forhindrede i at lade sig repræsentere af rådgivere eller eksperter i disse systemer.

Skatteforvaltningen oplyste til ombudsmanden, at den arbejdede på at løse problemet, men at det var kompliceret og ville tage lang tid. I en udtalelse fra 2023 kritiserede ombudsmanden problemets omfang, ligesom han mente, at tidsplanen for lovliggørelsen gav anledning til bekymring. 

Senest har ombudsmanden bedt om i august 2025 at modtage en ny overordnet status for Skatteforvaltningens arbejde med de igangsatte initiativer. Samtidig har ombudsmanden bedt Skattestyrelsen om at oplyse, i hvilket omfang Skatteforvaltningens it-systemer på dette tidspunkt understøtter retten til partsrepræsentation, og hvornår styrelsen forventer, at it-systemerne fuldt ud understøtter retten til partsrepræsentation.

FOB 2023-30: Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer

Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om mulig tilbagebetaling af moms

Ombudsmanden har i forlængelse af FOB 2023-20: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid på foreløbigt 9 år i sager om mulig tilbagebetaling af moms flere gange bedt om at modtage oplysning om status for sagsbehandlingen. Senest har ombudsmanden bedt om i april 2026 at modtage en udtalelse med en overordnet status for Skattestyrelsens behandling af sagerne, herunder oplysning om, hvorvidt der er den nødvendige fremdrift i arbejdet i forhold til at sikre den nu oplyste målsætning om sagernes afslutning ultimo november 2026, og om der er eller har været behov for yderligere tiltag.

Læs ombudsmandens brev af 17. september 2025.

Sagen er tidligere omtalt i nyhed af 29. juni 2023: 9 års sagsbehandlingstid er helt uacceptabelt

 

Ombudsmanden

- kan tage sager op på eget initiativ (egen drift-sager)

- har mulighed for at lave større generelle undersøgelser (generelle egen drift-undersøgelser)

- behandler klager