Igangværende sager på skatteområdet

Ombudsmandens Skattekontor arbejder i øjeblikket med følgende egen drift-sager og generelle egen drift-undersøgelser, der endnu ikke er afsluttet:

NY: Udfordringer med manglende skattestopværdier og skatteloftværdier særligt ift. beregning af tværgående skatterabat

Vurderingsstyrelsen omtalte i maj 2025 over for ombudsmanden en udfordring med manglende skattestopværdier og skatteloftsværdier særligt ift. beregning af tværgående skatterabat.

Ombudsmanden bad i juni 2025 Vurderingsstyrelsen om at redegøre nærmere for problemstillingen og dens konsekvenser for de berørte boligejere. I den forbindelse bad ombudsmanden endvidere styrelsen om at oplyse om sine overvejelser om vejledning til de berørte boligejere om konsekvenserne, f.eks. om en mulig restskat eventuelt med renter.

Vurderingsstyrelsen har i en udtalelse i september 2025 redegjort for bl.a. et tiltag, hvor berørte boligejere vil kunne søge om gældseftergivelse af renter, der vil blive beregnet af en eventuel restskat. Vurderingsstyrelsen vil ifølge det oplyste vejlede boligejerne om denne mulighed.

Ombudsmanden har bedt om at modtage en status i foråret 2026 for Vurderingsstyrelsens analysearbejde i forhold til de præcise konsekvenser for berørte ejerforhold og overvejelser om afhjælpning af sådanne konsekvenser mv.

Læs ombudsmandens brev.

NY: Undersøgelse om manglende foreløbige vurderinger for 2022 for en række ejendomme

Vurderingsstyrelsen orienterede i maj 2025 ombudsmanden om en problemstilling om manglende foreløbige vurderinger for 2022 for en række ejerboligejendomme. Problemstillingen betød, at styrelsen ikke kunne beregne de berørte boligejeres grundskyld og ejendomsværdiskat. Som følge heraf kunne styrelsen efter det oplyste ikke beskatte de berørte ejendomme.

Ombudsmanden bad i juni 2025 Vurderingsstyrelsen om bl.a. at redegøre nærmere for problemstillingens konsekvenser for de berørte boligejere i form af f.eks. senere restskat eventuelt med renter påløbet i en periode, hvor ejendomsskatten ikke kunne opgøres eller betales. Ombudsmanden bad også om at modtage oplysninger om styrelsens overvejelser i forhold til at afhjælpe eventuelle konsekvenser for de berørte boligejere.

Vurderingsstyrelsen har i en udtalelse i september 2025 oplyst bl.a., at styrelsen var i færd med at udarbejde et vejledningsbrev til de berørte boligejere om muligheden for at ansøge om gældseftergivelse af renter af restskatten.

Ombudsmanden har bedt om at modtage en status i foråret 2026 for Vurderingsstyrelsens arbejde og overvejelser med hensyn til problemstillingen bl.a. i forhold til konsekvenser og løsningstiltag mv.

Læs ombudsmandens brev.

Vurdering af fællesarealer mv.

Vurderingsstyrelsen har over for ombudsmanden omtalt en udfordring med, at særligt fællesarealer, campingpladser og visse landbrugs- og skovarealer kan have forkerte foreløbige vurderinger som følge af underliggende dataproblemer.

Ombudsmanden har bedt om i februar 2026 at modtage en overordnet status fra Vurderingsstyrelsen for arbejdet med at kvalitetssikre og ændre foreløbige vurderinger af fællesarealer mv.  

I den forbindelse har ombudsmanden desuden bedt om at blive orienteret om status for skatteministerens drøftelser med forligskredsen på ejendomsområdet for så vidt angår relevante problemstillinger vedrørende vurdering af fællesarealer.

Læs ombudsmandens brev.

Vurderingsstyrelsens mulighed for at forklare boligejere om bagvedliggende beregninger mv. for en ejendomsvurdering

Der har i medierne været omtale af en boligejer, der har modtaget en ejendomsvurdering for 2020, og som efter det anførte ikke kunne få at vide, hvordan hans grundværdi var beregnet.

Med afsæt i den konkrete sag har ombudsmanden bedt Vurderingsstyrelsen om bl.a. overordnet at oplyse, om styrelsen generelt for de offentlige ejendomsvurderinger vil være i stand til at forklare de bagvedliggende beregninger mv. for den enkelte ejendom.

Læs ombudsmandens høring til Vurderingsstyrelsen.

Undersøgelsen er omtalt i nyhed af 6. oktober 2025: Ombudsmanden undersøger Vurderingsstyrelsens muligheder for at forklare beregningerne bag ejendomsvurderingerne

Gældsstyrelsens mulighed for at afhjælpe udfordringer forbundet med uafklaret gæld

Ombudsmanden har bedt Gældsstyrelsen beskrive styrelsens muligheder for at afhjælpe borgeres udfordringer forbundet med uafklaret gæld og styrelsens administration af denne ordning. Ombudsmandens undersøgelse er rejst på baggrund af bl.a. borgerhenvendelser herom til ombudsmanden samt med henvisning til oplysninger modtaget i forbindelse med FOB 2023-6 om Gældsstyrelsens administration ved frivillige indbetalinger til dækning af gæld.

I forlængelse heraf har ombudsmanden også bedt Gældsstyrelsen oplyse om dens generelle vejledningsindsats om ordningen.

Undersøgelse om Vurderingsstyrelsens telefonbetjening

Borgeres adgang til telefonisk kontakt med Vurderingsstyrelsen har ved flere lejligheder været genstand for medieomtale.

Folketingets Ombudsmand har besluttet at indlede en undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Vurderingsstyrelsen. Ombudsmanden har bedt om Vurderingsstyrelsens overvejelser på en række punkter samt en opgørelse over besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.

Undersøgelsen er indledt i forlængelse af den tilsvarende undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening.

Undersøgelse om Gældsstyrelsens telefonbetjening

Gældsstyrelsen henviser flere steder på sin hjemmeside borgerne til at kontakte styrelsen telefonisk. F.eks. i tilfælde af spørgsmål om størrelsen på deres gæld til det offentlige, herunder om uafklaret gæld, lønindeholdelse og henstand.

Folketingets Ombudsmand har besluttet at indlede en undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Gældsstyrelsen. Ombudsmanden har bedt om Gældsstyrelsens overvejelser på en række punkter samt en opgørelse over besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.

Undersøgelsen er indledt i forlængelse af den tilsvarende undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening.

 

Undersøgelse om borgeres adgang til telefonbetjening hos Skattestyrelsen i spidsbelastningsperioder

Der har tidligere i pressen været skrevet om borgeres udfordringer med at komme i telefonisk kontakt med Skattestyrelsen i årsopgørelsesperioden. Det har bl.a. fremgået, at opkald er blevet afbrudt med besked om at ringe på et andet tidspunkt.

Ombudsmanden har besluttet at indlede en undersøgelse af Skattestyrelsens telefonbetjening i årsopgørelsesperioden for 2025. Ombudsmanden har i et brev stillet Skattestyrelsen en række spørgsmål og bedt Skattestyrelsen om en opgørelse over henholdsvis besvarede og ubesvarede opkald og gennemsnitlige ventetider på telefonen.

Undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens it-projekt om SMV

Ombudsmanden har som led i sit generelle fokus på digitalisering iværksat en undersøgelse af Skattestyrelsens SMV-projekt (Small & Medium Enterprise-ordningen), som har til formål at sikre en lovmedholdelig systemunderstøttelse af SMV-direktivet (Rådets direktiv (EU) 2020/825 af 18. februar 2020). It-systemet skal understøtte håndtering af konkrete sager om momsfritagelse, hvor grunddriften, herunder SMV-ordningens standardafgørelser og oplysningsudveksling, fuldautomatiseres.

Ombudsmanden har bedt Skattestyrelsen om at oplyse nærmere om processen omkring og baggrunden for beslutningen om at fuldautomatisere grunddriften. I den forbindelse er Skattestyrelsen anmodet om at oplyse bl.a., om der er juridiske problemstillinger, der er blevet overset eller behandlet i utilstrækkeligt omfang, og hvad dette i givet fald har betydet.

NYT: Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager om eftergivelse af gæld

Ombudsmanden blev opmærksom på Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere søger styrelsen om hel eller delvis eftergivelse af deres gæld til det offentlige. Han indledte derfor en generel undersøgelse af sagsbehandlingstiden i disse sager i februar 2025.

Tallene fra Gældsstyrelsen viste, at der var sket et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for eftergivelsessager fra 2023 til 2024, så den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2024 nu var på 8 måneder. Gældsstyrelsen udtalte, at sagsbehandlingstiden efter styrelsens opfattelse var for lang. Det erklærede ombudsmanden sig enig i.

Ombudsmanden har derfor bedt Gældsstyrelsen om i januar 2026 at sende ham en ny status for sagsbehandlingstiden i 2025 – samt forholde sig til, om sagsbehandlingstiden efter styrelsens opfattelse på det tidspunkt er rimelig.

Sagsbehandlingstid i sager om henstand

Ombudsmanden blev gjort opmærksom på Skattestyrelsens generelle sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder i forbindelse med klage over afgørelser vedrørende skattekrav søger om henstand med betaling af skatter mv. Det drejede sig særligt om beløb, der opkrævedes via skattekontoen. På den baggrund har ombudsmanden indledt en undersøgelse vedrørende Skattestyrelsens sagsbehandlingstider i de nævnte sager, herunder betydningen af sagsbehandlingstiderne i relation til beløb, der opkræves via skattekontoen, og i situationer, hvor et skattekrav overgår til tvangsinddrivelse hos Gældsstyrelsen, inden Skattestyrelsen har taget stilling til anmodningen om henstand.

Samtidig har ombudsmanden indledt en anden undersøgelse vedrørende Gældsstyrelsens sagsbehandlingstider i sager, hvor borgere og virksomheder søger Gældsstyrelsen om henstand med betaling af gæld, som er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer 

En omfattende kortlægning af Skatteforvaltningens it-systemer viste, at der kunne være utilstrækkelig understøttelse af partsrepræsentation i 32 it-systemer – herunder dem, der understøtter forskuds- og årsopgørelser, samt Vurderingsportalen. Det betød, at borgerne kunne være forhindrede i at lade sig repræsentere af rådgivere eller eksperter i disse systemer.

Skatteforvaltningen oplyste til ombudsmanden, at den arbejdede på at løse problemet, men at det var kompliceret og ville tage lang tid. I en udtalelse fra 2023 kritiserede ombudsmanden problemets omfang, ligesom han mente, at tidsplanen for lovliggørelsen gav anledning til bekymring. 

Senest har ombudsmanden bedt om i august 2025 at modtage en ny overordnet status for Skatteforvaltningens arbejde med de igangsatte initiativer. Samtidig har ombudsmanden bedt Skattestyrelsen om at oplyse, i hvilket omfang Skatteforvaltningens it-systemer på dette tidspunkt understøtter retten til partsrepræsentation, og hvornår styrelsen forventer, at it-systemerne fuldt ud understøtter retten til partsrepræsentation.

FOB 2023-30: Understøttelse af partsrepræsentation i Skatteforvaltningens it-systemer

Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om mulig tilbagebetaling af moms

Ombudsmanden har i forlængelse af FOB 2023-20: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid på foreløbigt 9 år i sager om mulig tilbagebetaling af moms flere gange bedt om at modtage oplysning om status for sagsbehandlingen. Senest har ombudsmanden bedt om i april 2026 at modtage en udtalelse med en overordnet status for Skattestyrelsens behandling af sagerne, herunder oplysning om, hvorvidt der er den nødvendige fremdrift i arbejdet i forhold til at sikre den nu oplyste målsætning om sagernes afslutning ultimo november 2026, og om der er eller har været behov for yderligere tiltag.

Læs ombudsmandens brev af 17. september 2025.

Sagen er tidligere omtalt i nyhed af 29. juni 2023: 9 års sagsbehandlingstid er helt uacceptabelt

 

Ombudsmanden

- kan tage sager op på eget initiativ (egen drift-sager)

- har mulighed for at lave større generelle undersøgelser (generelle egen drift-undersøgelser)

- behandler klager