Ministerier udleverer materiale om Irak og Afghanistan og en tale fra uddeling af Cavlingprisen efter henvendelser fra ombudsmanden

10-10-2025

Statsministeriet og Kulturministeriet har som led i meroffentlighed udleveret en række dokumenter og oplysninger om Irak og Afghanistan samt kulturministerens tale fra uddeling af Cavlingprisen.

Det er sket efter henvendelser fra ombudsmanden, som har givet de to ministerier anledning til at revurdere deres tidligere afslag på aktindsigt.

Dokumenter fra 2000’erne

Statsministeriet har udleveret yderligere dokumenter og oplysninger om Irak og Afghanistan til en borger. Det drejer sig bl.a. om talepunkter til statsministeren, baggrundsoplysninger og diplomatiske briefinger fra navnlig 2000’erne, herunder i forbindelse med den daværende statsministers besøg på Camp David i USA i 2006.

I forbindelse med behandling af borgerens aktindsigt havde Statsministeriet i sin oprindelige afgørelse undtaget en række dokumenter under henvisning til bl.a. ministerbetjeningsreglen i offentlighedslovens § 24. Efter denne bestemmelse kan dokumenter og oplysninger, der er udvekslet mellem forskellige myndigheder i forbindelse med ministerbetjening, undtages fra aktindsigt af hensyn til beskyttelse af den interne og politiske beslutningsproces.

I sin klage til ombudsmanden pegede borgeren på, at der var tale om historisk materiale, der ikke havde forbindelse til nuværende politiske administrationer eller aktuelle sikkerheds- eller udenrigspolitiske forhold.

Ombudsmanden bad herefter Statsministeriet om en udtalelse i sagen, herunder særligt en redegørelse for ministeriets overvejelser om meroffentlighed i ministerbetjeningsdokumenterne henset til den tid, der var gået i sagen, efter at den politiske beslutningsproces, som ministerbetjeningsbestemmelsen tilsigter at beskytte, var afsluttet.

Efter at have modtaget høringen fra ombudsmanden har Statsministeriet valgt at genoptage sagen og udlevere yderligere materiale i medfør af meroffentlighedsprincippet, herunder i lyset af den tid, der er gået siden dokumenternes udarbejdelse.

Statsministeriet har vurderet, at der – uanset tiden der er gået – stadig er en række oplysninger, der skal undtages fra aktindsigt. Det skyldes bl.a. hensynet til rigets udenrigspolitiske interesser.

Cavlingprisen

Kulturministeriet havde oprindelig afvist at udlevere ministerens talepapir med henvisning til offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, der giver en myndighed ret til at afslå aktindsigt i et dokument, hvis det er internt.

Efter henvendelse fra ombudsmanden har ministeriet imidlertid udleveret langt de fleste oplysninger i ministerens talepapir med henvisning til offentlighedslovens princip om meroffentlighed. Ministeriet har dog undladt at udlevere visse passager, som ministeren ikke læste op.

Vigtigt at overveje meroffentlighed

”Det er vigtigt, at myndighederne altid overvejer muligheden for at give meroffentlighed. Det gælder ikke mindst, når der er tale om ældre materiale, hvor der måske ikke længere er grund til hemmeligholdelse. Det viser sagen vedrørende Irak og Afghanistan, hvor det var muligt for myndigheden at udlevere yderligere materiale efter nærmere overvejelser om meroffentlighed”, siger Folketingets Ombudsmand, Christian Britten Lundblad.

Yderligere oplysninger:

Folketingets Ombudsmand, Christian Britten Lundblad, tlf. 22 65 91 03

Områdechef Jacob Christian Gaardhøje, tlf. 33 13 25 12

 

FAKTA

Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter. Som interne dokumenterne anses bl.a. dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående. Det fremgår af offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1.

Den såkaldte ministerbetjeningsregel i offentlighedslovens § 24 indebærer, at retten til aktindsigt ikke omfatter interne dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, mellem henholdsvis et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder (stk. 1, nr. 1) og forskellige ministerier (stk. 1, nr. 2). Formålet med bestemmelsen er i første række at sikre en beskyttelse af den interne og politiske beslutningsproces. Formålet er endvidere at sikre en beskyttelse af de offentligt ansattes adgang til – inden for den politisk prægede ministerrådgivning – på en fri og formløs måde at foretage deres overvejelser og udføre det forberedende arbejde, uden det pres en eventuel senere offentliggørelse af rent foreløbige overvejelser kan udgøre.

Efter offentlighedslovens § 14 skal en myndighed i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt overveje, om der kan gives aktindsigt i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens regler. Det kaldes princippet om meroffentlighed.