Kontakt

Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K

post@ombudsmanden.dk

Telefon: 33 13 25 12 
EAN: 5798000016262
CVR: 33 94 63 84 

Telefonisk ekspeditionstid: mandag-torsdag 9.00-15.00 og fredag 9.00-14.00.

Personlig henvendelse: tirsdag og torsdag 10.00-14.00 samt mandage i ulige uger 10.00-14.00.
Der er lukket for personligt fremmøde torsdag d. 30. juni 2022.

Ved personlig henvendelse skal du være opmærksom på følgende:

  • Oplever du symptomer på COVID-19, forkølelse, feber e.l., bedes du undlade at møde op.
  • Vores modtagelsesområde kan maksimalt rumme to besøgende ad gangen. Overstiger antallet af ventende dette, henviser vi til, at de tager ophold i gården, indtil besøgslokalet er ledigt.

Bemærk også:

  • Din sag bliver ikke behandlet under samtalen.
  • Den jurist, du har en samtale med, kommer ikke nødvendigvis til at behandle din sag.
  • Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager (eller dele af klager) han vil behandle. Det følger af ombudsmandsloven.
  • Ombudsmanden kan ikke træffe en ny afgørelse i din sag.

Læs også: Din samtale med en medarbejder hos ombudsmanden

Uanset hvordan du henvender dig til Folketingets Ombudsmand, beder vi dig om altid at opgive dit fulde navn og din adresse. Som led i sagsbehandlingen har vi brug for at vide, hvem der henvender sig.

I de fleste tilfælde vil vi svare dig via Digital Post. Derfor opfordrer vi også dig til at skrive til os via Digital Post.

Ombudsmanden kan ikke behandle anonyme henvendelser. Det fremgår af § 13, stk. 2, i ombudsmandsloven.

Vil du klage til ombudsmanden, kan du bruge vores klageskema

Digital Post

Hvis du vil sende os en mail, anbefaler vi, at du bruger den digitale postkasse (Digital Post), som du bl.a. kan få adgang til på Borger.dk.

Digital Post er sikker (krypteret), og der er sikkerhed for, hvem afsenderen er.

Hvis du skriver til os via den digitale postkasse, vil vi også svare dig på denne måde. Vi sender dig en bekræftelse inden for 10 arbejdsdage.

Hvis du ikke bruger den digitale postkasse (f.eks. via Borger.dk), skal du normalt have en sikker mail-konto for at kunne modtage mails fra Folketingets Ombudsmand. Du skal selv sørge for opsætning af din egen sikker mail-konto.

Kommunikation pr. mail er kun tilstrækkelig sikker, hvis man bruger digital signering og kryptering. Det forhindrer nemlig, at uvedkommende kan få kendskab til, hvem der skriver til ombudsmanden, og til eventuelle fortrolige oplysninger i mailen.

Offentlige myndigheder må ikke anvende usikker mail, hvis den indeholder fortrolige oplysninger – det følger af persondatalovgivningen.

Ombudsmandens mailkommunikation er altid signeret og krypteret. Derfor er det nødvendigt at hente vores certifikat ind i dit eget sikker mail-program for at kunne modtage og læse en signeret og krypteret mail fra os.

Vejledning i at sende signeret og krypteret mail

For at kunne sende og modtage signeret og krypteret sikker mail til og fra Folketingets Ombudsmand skal du hente ombudsmandens certifikat ind i dit mailprogram.

Certifikatet kan nu bruges til at sende og modtage fortrolige (signerede og krypterede) mails til Folketingets Ombudsmand.

Du kan læse mere og få vejledning via hjemmesiden nemid.nu

Ombudsmandens mail-adresse er post@ombudsmanden.dk

Vi kan godt modtage din klage i en usikker mail, men vi kan normalt ikke svare dig på den måde. Derfor er det vigtigt, at du også opgiver dit fulde navn og din postadresse, så vi kan svare dig i et brev sendt med posten.

Du får en automatisk bekræftelse på, at din mail er modtaget.

Du er velkommen til at sende os filer i almindelige formater som pdf, doc, docx, odt, jpg, xps og png. Undgå venligst at sende filer i et format, hvor særlige programmer er nødvendige for at åbne filerne. Det kan forsinke behandlingen af din klage, og du kan blive bedt om at sende materialet igen.

Dokumenter skal sendes vedhæftet vores klageskema eller en mail eller via Digital Post. Vi åbner ikke dokumenter, som er sendt via link til en cloudbaseret løsning.

Databeskyttelsesrådgiver

Ombudsmanden har udpeget en databeskyttelsesrådgiver.
Hun hedder Mette Vestentoft og kan kontaktes på:
dpo@ombudsmanden.dk og tlf. +45 33 13 25 12
Du kan også skrive til hende fra din digitale postkasse på
Borger.dk.