Kontakt

Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K

post@ombudsmanden.dk

Telefon: 33 13 25 12 
EAN: 5798000016262
CVR: 33 94 63 84 

Telefonisk ekspeditionstid: mandag-torsdag 9.00-15.00 og fredag 9.00-14.00.

Personlig henvendelse: tirsdag og torsdag 10.00-14.00 samt mandage i ulige uger 10.00-14.00. 

Mandag den 25.  og tirsdag den 26. marts er der lukket for personlig henvendelse.

Ved personlig henvendelse skal du være opmærksom på følgende:

  • Oplever du symptomer på COVID-19, forkølelse, feber e.l., bedes du undlade at møde op.
  • Vores modtagelsesområde kan maksimalt rumme to besøgende ad gangen. Overstiger antallet af ventende dette, henviser vi til, at de tager ophold i gården, indtil besøgslokalet er ledigt.

Bemærk også:

  • Din sag bliver ikke behandlet under samtalen.
  • Den jurist, du har en samtale med, kommer ikke nødvendigvis til at behandle din sag.
  • Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager (eller dele af klager) han vil behandle. Det følger af ombudsmandsloven.
  • Ombudsmanden kan ikke træffe en ny afgørelse i din sag.

Læs også: Din samtale med en medarbejder hos ombudsmanden

Uanset hvordan du henvender dig til Folketingets Ombudsmand, beder vi dig om altid at opgive dit fulde navn og din adresse. Som led i sagsbehandlingen har vi brug for at vide, hvem der henvender sig.

I de fleste tilfælde vil vi svare dig via Digital Post. Derfor opfordrer vi også dig til at skrive til os via Digital Post.

Ombudsmanden kan ikke behandle anonyme henvendelser. Det fremgår af § 13, stk. 2, i ombudsmandsloven.

Vil du klage til ombudsmanden, kan du bruge vores klageskema

Digital Post

Hvis du vil sende os en mail, anbefaler vi, at du bruger den digitale postkasse (Digital Post), som du bl.a. kan få adgang til på Borger.dk.

Digital Post er sikker (krypteret), og der er sikkerhed for, hvem afsenderen er.

Hvis du skriver til os via den digitale postkasse, vil vi også svare dig på denne måde. Vi sender dig en bekræftelse inden for 10 arbejdsdage.

Ønsker du at videresende post til os, kan du gøre det ved at vælge Folketingets Ombudsmand som modtager. Du skal ikke anmode om at tilføje os som Digital Post-modtager.

Tilgængelig Digital Post fra Folketingets Ombudsmand

Folketingets Ombudsmand anvender skabeloner til at oprette meddelelser, som understøtter, at Word-dokumenter oprettes som tilgængelige filer.

Når meddelelser sendes fra Folketingets Ombudsmand, konverteres de til tilgængelige PDF-filer. 

Vi tester løbende vores meddelelser i PAC2021.

I de meddelelser, vi sender, kan der være bilag, som vi har modtaget fra eksterne parter. I det omfang disse dokumenter er tilgængelige, bestræber vi os på, at det også er tilfældet, når de sendes videre fra Folketingets Ombudsmand.

I de tilfælde, hvor dokumenterne ikke er tilgængelige ved modtagelsen hos Folketingets Ombudsmand, kan vi ikke sikre, at de er tilgængelige ved afsendelsen herfra.

Hvad gør jeg, hvis jeg modtager dokumenter, der ikke er tilgængelige

Kan du ikke tilgå meddelelser fra Folketingets Ombudsmand med dine tilgængelighedsværktøjer, så kontakt os. I konkrete tilfælde kan vi sende tilgængelige filer direkte til modtageren, hvis tilgængelighedsniveauet i den oprindelige meddelelse ikke er tilstrækkeligt.

Kontakt

Ombudsmandens mail-adresse er post@ombudsmanden.dk

Vi kan godt modtage din klage i en usikker mail, men vi kan normalt ikke svare dig på den måde. Derfor er det vigtigt, at du også opgiver dit fulde navn og din postadresse, så vi kan svare dig i et brev sendt med posten.

Du får en automatisk bekræftelse på, at din mail er modtaget.

Du er velkommen til at sende os filer i almindelige formater som pdf, doc, docx, jpg, xps og png. Undgå venligst at sende filer i et format, hvor særlige programmer er nødvendige for at åbne filerne. Det kan forsinke behandlingen af din klage, og du kan blive bedt om at sende materialet igen.

Dokumenter skal sendes vedhæftet vores klageskema eller en mail eller via Digital Post. Vi åbner ikke dokumenter, som er sendt via link til en cloudbaseret løsning.

Databeskyttelsesrådgiver

Ombudsmanden har udpeget en databeskyttelsesrådgiver.
Hun hedder Mette Vestentoft og kan kontaktes på:
dpo@ombudsmanden.dk og tlf. +45 33 13 25 12
Du kan også skrive til hende fra din digitale postkasse på
Borger.dk.