
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016-30 
 
DR kunne afslå en journalists anmodning om  
aktindsigt i overordnede budgetoplysninger for P1 

 

 

En journalist klagede til ombudsmanden over, at DR havde afslået aktindsigt i 

oplysninger om DR’s samlede udgift til P1’s programvirksomhed og P1’s sam-

lede indtægter.  

 

Afslaget var meddelt efter princippet om meroffentlighed, hvor DR lagde vægt 

på hensynene bag radio- og fjernsynslovens § 86, stk. 1. Efter bestemmelsen 

er sager og dokumenter vedrørende bl.a. DR’s programvirksomhed og forret-

ningsmæssige forhold i tilknytning hertil undtaget fra offentlighedsloven. 

 

Da P1’s programbudget er et dokument omfattet af radio- og fjernsynslovens 

§ 86, stk. 1, og dermed undtaget fra offentlighedsloven, var ombudsmanden 

enig med DR i, at spørgsmålet om aktindsigt i de overordnede budgetoplys-

ninger skulle afgøres efter princippet om meroffentlighed.  

 

DR havde i afgørelsen lagt særlig vægt på hensynet til DR’s uafhængige stil-

ling og til DR’s konkurrencemæssige position. 

 

Ombudsmanden mente, at der var tale om helt overordnede tal, som kun 

havde en indirekte tilknytning til P1’s programvirksomhed. Og der må være en 

grænse for, hvor indirekte relationen til den konkrete programvirksomhed kan 

være, for at hensynene bag § 86, stk. 1, kan føre til et afslag på meroffentlig-

hed.  

 

Da § 86, stk. 1, er tiltænkt en ganske omfattende rækkevidde, må der efter 

ombudsmandens opfattelse imidlertid ganske meget til for at statuere, at 

grænsen er overskredet. 

 

På den baggrund og på grundlag af den forklaring, som DR havde givet om 

baggrunden for at afslå meroffentlighed, havde ombudsmanden ikke tilstræk-

keligt grundlag for at fastslå, at oplysningernes tilknytning til P1’s programvirk-

somhed var så indirekte, at hensynene bag § 86, stk. 1, ikke kunne begrunde 

afslaget. 

 

(Sag nr. 15/05166) 
  

21. juni 2016 

 

Forvaltningsret 

11241.2 – 11241.3 – 12.2 

 

Presse og radio 

2 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 2/25 

 

Nedenfor gengives ombudsmandens udtalelse i sagen (oprindelig stilet til 

journalistens kollega, som varetog korrespondancen i sagen), efterfulgt af en 

sagsfremstilling 

 

Følgende betegnelser er brugt til at anonymisere sagen: 

 

A: det medie, på hvis vegne journalisten anmodede om aktindsigt 

B: journalisten 

 

 

 

Ombudsmandens udtalelse 

1. Hvad handler sagen om? 

Sagen drejer sig om DR’s afslag på aktindsigt i overordnede budgetoplysnin-

ger for DR’s radiokanal P1. 

 

Medie A v/journalist B bad den 11. november 2015 DR om aktindsigt i følgen-

de 5 budgetposter for P1 for perioden 2015: 

 

1. Overordnet budget fratrukket faste udgifter (vand, varme, bygninger, kanti-

ne etc.) 

2. Udgifter til programvirksomhed 

3. Udgifter til distribution, teknik og IT 

4. Udgifter til lønninger 

5. Indtægter. 

 

I en afgørelse af 23. november 2015 afslog DR aktindsigt med henvisning til 

bestemmelsen i radio- og fjernsynslovens § 86, stk. 1, hvorefter sager og do-

kumenter vedrørende DR’s programvirksomhed og forretningsmæssige for-

hold i tilknytning hertil er undtaget fra offentlighedsloven.  

 

DR afslog også at give aktindsigt efter princippet om meroffentlighed. DR 

henviste til, at der af DR’s public service-kontrakt fremgik budgettal for bl.a. 

DR’s kanaler på overordnet niveau for 2015. 

 

DR har afgivet udtalelser i sagen henholdsvis den 18. december 2015 og den 

19. april 2016. Den 5. april 2016 holdt jeg et møde med DR om sagen. 

 

Som bilag 5 til DR’s udtalelse af 18. december 2015 modtog jeg en kopi af 

DR’s programbudget for P1 for henholdsvis år 2015 (som medie A’s aktind-

sigtsanmodning vedrører) og for år 2016. 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 3/25 

 

2. Hvilke af de ønskede oplysninger er DR i besiddelse af? 

2.1. Retten til aktindsigt efter offentlighedsloven omfatter kun dokumenter, der 

faktisk eksisterer i forbindelse med sagen på tidspunktet for aktindsigtsan-

modningens modtagelse. Se bl.a. de specielle bemærkninger til offentligheds-

lovens § 7, stk. 1, og pkt. 3.3.1. i de almindelige bemærkninger til loven, jf. 

L 144, fremsat den. 7. februar 2013. Se også Mohammad Ahsan, Offentlig-

hedsloven med kommentarer (2014), s. 171.  

 

Det kan således ikke kræves, at en myndighed i forbindelse med behandlin-

gen af en aktindsigtsanmodning tilvejebringer nye oplysninger. Det gælder 

også for dokumenter, der kan være omfattet af § 86, stk. 1, i radio- og fjern-

synsloven. 

 

Efter min gennemgang af DR’s afgørelse af 23. november 2015 og DR’s udta-

lelse af 18. december 2015 var jeg ikke i stand til at konstatere, om DR havde 

vurderet aktindsigt i samtlige budgetposter opregnet i aktindsigtsanmodnin-

gens punkt 1-5, eller om DR kun havde taget stilling til en delmængde, fordi 

DR kun var i besiddelse af nogle af de ønskede budgetoplysninger, herunder 

eventuelt i estimeret form. 

 

Det var bl.a. på den baggrund, at jeg bad DR om et møde.  

 

På mødet, som blev afholdt den 5. april 2016, bad jeg DR om i en supple-

rende udtalelse at redegøre nærmere for, hvilke af de ønskede oplysninger 

DR var i besiddelse af, og dermed hvilke oplysninger DR i sin afgørelse af 

23. november 2015 havde vurderet aktindsigt i forhold til.  

 

2.2. På baggrund af DR’s supplerende udtalelse af 19. april 2016 må jeg for-

stå forholdet således: 

 

Budgetposterne i pkt. 1, 3 og 4 i A’s aktindsigtsanmodning 

For så vidt angår budgetposterne i pkt. 1, 3 og 4 i A’s aktindsigtsanmodning 

må jeg lægge til grund, at DR ikke – heller ikke i estimeret form – er i besid-

delse af disse. Som anført i den supplerende udtalelse henfører DR ikke disse 

udgifter til de enkelte kanaler og opgør heller ikke udgiftstyperne på kanal-

niveau.   

 

Budgetposterne i pkt. 2 og 5 i A’s aktindsigtsanmodning 

For så vidt angår budgetposten i pkt. 2 i A’s aktindsigtsanmodning har DR i 

sin supplerende udtalelse anført, at en del af DR’s direkte omkostninger til 

programmer kan henføres til de enkelte kanaler som direkte kanaludgifter. Det 

drejer sig om det beløb, den enkelte kanalansvarlige har til at købe program-

mer for – enten internt i DR eller eksternt. Denne udgift ”er det nærmeste, DR 

kan komme det af klager definerede pkt. 2: Udgifter til programvirksomhed”.  



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 4/25 

 

 

DR er således i besiddelse af oplysninger svarende til pkt. 2. 

 

DR har endvidere anført, at budgetposten i aktindsigtsanmodningens pkt. 5 

har tæt sammenhæng med pkt. 2 om udgifter til programvirksomhed, idet ind-

tægter opgøres på kanalniveau, og som den klare hovedregel er der på P1 

ikke andre indtægtskilder end den programmæssige bevilling. Programind-

købsbudgettet og indtægter på P1 er derfor, når budgetterne overholdes, det 

samme tal. Der er således tale om samme beløb, og de to punkter – 2 og 5 – 

udgør dermed det direkte indkøbsbudget for P1 i et givet år.  

 

Af de efterspurgte poster er det således kun pkt. 2 og 5, som DR til en vis 

grad opgør på kanalniveau 

 

2.3. Sammenfattende lægger jeg herefter til grund, at det kun er posterne i 

pkt. 2 og 5, som DR til en vis grad opgør på kanalniveau, og som DR derfor er 

i besiddelse af. Disse poster (udgifter til programvirksomhed og indtægter) 

fremgår således af DR’s programbudget for P1.  

 

Allerede fordi DR herefter ikke var i besiddelse af oplysninger for så vidt angår 

budgetposterne i pkt. 1, 3 og 4 i A’s aktindsigtsanmodning, kan jeg ikke kriti-

sere, at DR ikke gav aktindsigt i oplysninger herom.  

 

Den følgende vurdering er derfor afgrænset til at omhandle DR’s afslag på 

aktindsigt i budgetposterne omtalt i pkt. 2 og 5 i A’s aktindsigtsanmodning. 

3. Retsgrundlag 

3.1. § 86, stk. 1, i radio- og fjernsynsloven (lovbekendtgørelse nr. 255 af 

20. marts 2014) lyder således: 

 

”§ 86. Sager og dokumenter vedrørende DR’s og de regionale TV 2-

virksomheders programvirksomhed og forretningsmæssige forhold i til-

knytning hertil er undtaget fra lov om offentlighed i forvaltningen.”  

 

I forarbejderne til bestemmelsen er det anført, at der er tale om videreførelse 

af den dagældende bestemmelse i § 73 a i lov om radio- og fjernsynsvirksom-

hed, og at der ikke er tilsigtet indholdsmæssige ændringer. 

 

Bestemmelsen i § 73 a, stk. 1, blev indsat i lov om radio- og fjernsynsvirk-

somhed ved lov nr. 1101 af 22. december 1993 om ændring af bl.a. lov om 

radio- og fjernsynsvirksomhed. I lovforslaget havde bestemmelsen følgende 

ordlyd (Folketingstidende 1993-94, tillæg A, sp. 656): 

 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 5/25 

 

”§ 73 a. Sager og dokumenter vedrørende Danmarks Radios og TV 2’s 

programvirksomhed og forretningsmæssige forhold er undtaget fra lov 

om offentlighed i forvaltningen.” 

 

I de almindelige bemærkninger til lovforslaget er bl.a. anført følgende om DR’s 

(og dengang TV2’s) forhold til offentlighedsloven mv. (Folketingstidende 1993-

94, tillæg A, sp. 659 f.): 

 

”Lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven har som anven-

delsesområde den offentlige forvaltning. Dette begreb omfatter som ud-

gangspunkt alle dele af den offentlige forvaltning, herunder også særlige 

forvaltningsenheder som DR og TV 2. 

 

DR’s og TV 2’s virksomhed er imidlertid forskellig fra forvaltningsvirk-

somhed i traditionel forstand. 

 

Hensynet til informations- og ytringsfriheden og den kunstneriske frihed 

generelt tilsiger, at der gives DR og TV2 en så fri og uafhængig stilling 

som muligt, herunder særlig vedrørende programlægning og program-

udøvelse, samt vedrørende de øvrige dispositioner, der indirekte vil på-

virke programvirksomheden. 

 

Praksis har imidlertid vist, at det er muligt med henvisning til offentlig-

hedsloven at få aktindsigt i baggrundsmateriale til en tv-udsendelse. I 

henhold til gældende lov kan et sådant materiale ikke blot kræves udle-

veret, efter at en udsendelse er sendt, men principielt også før udsendel-

sen er sendt. Med henblik på at sikre informations- og ytringsfriheden 

anses det derfor for rigtigst generelt at undtage sager og dokumenter, 

som har tilknytning til DR’s og TV 2’s programvirksomhed. Herved lige-

stilles DR og TV 2 for så vidt angår deres udsendelser med den trykte 

presse. 

 

DR og TV 2 befinder sig desuden i en konkurrencesituation i forhold til 

andre danske og udenlandske radio- og tv-foretagender, for hvilke der ik-

ke gælder bestemmelser om, at offentligheden har adgang til indsigt i in-

terne forhold, og som heller ikke er pålagt de særlige bånd, som offent-

lighedsloven og forvaltningsloven pålægger DR og TV 2. Denne konkur-

rencesituation skærpes løbende af medieudviklingen, herunder ikke 

mindst på satellitområdet. 

 

På baggrund heraf vil det være naturligt at gennemføre en vis begræns-

ning med hensyn til de offentligretlige regler, der skal gælde for DR og 

TV 2, også for så vidt angår forretningsmæssige forhold.” 

 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 6/25 

 

I bemærkningerne til § 73 a, stk. 1, blev anført følgende (Folketingstidende 

1993-1994, tillæg A, sp. 662 f.): 

 

”Offentlighedsloven indeholder de nærmere regler om den adgang til akt-

indsigt i en konkret sag i den offentlige forvaltning, der som udgangs-

punkt tilkommer enhver, eksempelvis journalister. Følgende dele af DR’s 

og TV 2’s virksomhed foreslås undtaget fra offentlighedsloven: 

 

1) Sager og dokumenter vedrørende programvirksomheden, herunder 

programlægningen og den redaktionelle virksomhed, samt alle aftaler 

indgået i tilknytning hertil. 

2) Sager og dokumenter vedrørende forretningsmæssige forhold, her-

under kontrakter om varer og tjenesteydelser af enhver art. 

 

Det bemærkes, at dokumenter vedrørende programvirksomheden omfat-

ter alle dokumenter, som direkte eller indirekte har relation til program-

virksomheden eller den redaktionelle proces. Rejseregnskaber, der vil 

kunne afsløre noget om den research, en journalist har foretaget, vil så-

ledes f.eks. være omfattet af undtagelsen.” 

 

Under førstebehandlingen af lovforslaget blev der fra flere sider rejst spørgs-

mål om rækkevidden af den foreslåede bestemmelse. Kim Behnke fra Frem-

skridtspartiet anførte bl.a. følgende (Folketingstidende 1993-94, tillæg F, 

sp. 1247 f.): 

 

”Så er der spørgsmålet om, hvorvidt Danmarks Radio skal være under-

lagt offentlighedsloven, og dér kan vi da godt være enige med ministeren 

i den første halvdel af det, nemlig at det, som journalisterne sidder og ar-

bejder med i det daglige, selvfølgelig ikke skal være underlagt lov om of-

fentlighed i forvaltningen. Men hvad angår den anden halvdel af det, hvor 

man tager sager og dokumenter vedrørende forretningsmæssige forhold, 

er vi altså mere end bange for, hvad der ligger i det, og det skyldes gan-

ske enkelt, at vi meget indgående har studeret den korrespondance, der 

har været imellem Statsrevisoratet, Rigsrevisionen, og Danmarks Radios 

bestyrelse, og vi har med hovedrysten konstateret, hvordan Danmarks 

Radio i den grad har spændt ben for, at Rigsrevision og Statsrevisorat fik 

adgang til at undersøge økonomiske forhold i Danmarks Radio. Hvis mi-

nisteren ved hjælp af disse bestemmelser nu vil forhindre Rigsrevisionen 

og Statsrevisoratet i at kunne få indsigt, ønsker vi under ingen omstæn-

digheder at medvirke til det.” 

 

Daværende kulturminister, Jytte Hilden, Socialdemokraterne, svarede hertil 

følgende (Folketingstidende 1993-94, tillæg F, sp. 1253): 

 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 7/25 

 

”(…) til det punkt, som hr. Kim Behnke trak frem om de forretningsmæs-

sige forhold, skal jeg sige, at det alene – og jeg understreger alene – er 

spørgsmål, der har noget at gøre med, om man via viden om en billet til 

en journalist eller en medarbejder kan påvirke kommende udsendelser. 

Altså kan man udøve en påvirkning via de to love, som er omtalt? Det 

udspringer direkte af Pedal Ove-sagen i sin tid, men hvis der skulle være 

nogle præcise spørgsmål af opklarende eller juridisk karakter, vil jeg 

selvfølgelig meget gerne besvare dem i Folketingets Kulturudvalg.” 

 

På baggrund af førstebehandlingen stillede kulturministeren i betænkningen 

over lovforslaget (Folketingstidende 1993-94, tillæg B, sp. 137 f.) ændrings-

forslag til affattelsen af bestemmelsen i § 73 a, således at den kom til at svare 

til den nuværende ordlyd af § 86, stk. 1.  

 

I bemærkningerne til ændringsforslaget blev det anført, at det var fundet hen-

sigtsmæssigt at fastslå, at det kun er sager og dokumenter vedrørende forret-

ningsmæssige forhold, der har tilknytning til programvirksomheden, som er 

undtaget fra offentlighedsloven. 

 

3.2. Jeg har tidligere udtalt mig om forståelsen af § 86, stk. 1, i lov om radio- 

og fjernsynsvirksomhed, jf. den sag, der er gengivet på Folketingets Om-

budsmands hjemmeside som sag nr. 2012-23, hvor jeg bl.a. foretog nogle 

nuanceringer i forhold til ombudsmandens tidligere udtalelse af 22. juni 2011 i 

samme sagskompleks (ombudsmandens j.nr. 2010-2489-5002 vedrørende 

DR’s afslag på aktindsigt i oplysninger om DR’s udgifter til korrespondenter i 

USA).   

 

Om spørgsmålet om, hvor tæt en sammenhæng dokumenter vedrørende for-

retningsmæssige forhold skal have med programvirksomheden, for at de er 

omfattet af bestemmelsen (”i tilknytning hertil”), udtalte jeg følgende i sagen 

2012-23: 

 

”Det må i vidt omfang bero på en konkret vurdering i den enkelte sag, om 

en sag eller et dokument om forretningsmæssige forhold i bestemmel-

sens forstand har ’tilknytning’ til programvirksomheden. 

 

Jeg skal dog mere generelt bemærke følgende: 

 

... 

 

Jeg er enig med DR i, at bestemmelsen i § 86, stk. 1, efter sin ordlyd og 

sine forarbejder kan siges at åbne op for en ganske bred adgang til at 

undtage materiale, som har tilknytning til programvirksomheden. Som DR 

fremhæver, fremgår det bl.a. af forarbejderne, at det er tilstrækkeligt, at 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 8/25 

 

materialet ’direkte eller indirekte har relation til programvirksomheden el-

ler den redaktionelle proces’. 

 

Heroverfor står, at formålet med bestemmelsen – og dermed med at hol-

de dele af DR’s sager og dokumenter uden for den almindelige offentlig-

hedsordning – efter forarbejderne er at varetage hensyn til informations- 

og ytringsfriheden, herunder også i lyset af, at bl.a. DR er i konkurrence 

med andre danske og udenlandske radio- og TV-foretagender, for hvem 

der ikke gælder regler om offentlig indsigt. Der er således ikke holde-

punkter for, at formålet mere generelt har været at hindre offentlig indsigt 

i DR’s forretningsmæssige og øvrige økonomiske forhold. Dette under-

støttes bl.a. af det ovenfor omtalte ændringsforslag og bemærkningerne 

til dette forslag, ligesom det eksempel, der er givet i forarbejderne med 

hensyn til journalisters rejseregnskaber, må forstås således, at der sær-

ligt sigtes til regnskaber, der vil ’kunne afsløre noget om den research, en 

journalist har foretaget’. 

 

Jeg bemærker i den forbindelse også, at jeg har forstået det sådan, at 

lønninger – herunder til programmedarbejderne – efter DR’s praksis som 

udgangspunkt anses for omfattet af offentlighedsloven, selv om de efter 

omstændighederne for så vidt også kan siges at angå programvirksom-

heden (jeg er samtidig opmærksom på, at DR i (A)’s sag har overvejet at 

anvende § 86, stk. 1, på oplysninger om de to korrespondenters lønnin-

ger). 

 

Det anførte er baggrunden for ombudsmandens udtalelse af 22. juni 

2011 og de tidligere udtalelser, hvor det er lagt til grund, at materiale kun 

er omfattet af bestemmelsen i § 86, stk. 1, hvis det vil kunne afsløre no-

get om programvirksomheden, herunder om myndighedens redaktionelle 

processer. 

 

Efter drøftelserne med DR på mødet (…) og efter at have modtaget DR’s 

udtalelse (…) vedlagt praksisoversigten er der imidlertid grund til yderli-

gere nuancering af mit syn på problemstillingen. 

 

Jeg er således enig i, at det f.eks. ikke er en betingelse for anvendelse af 

§ 86, stk. 1, at det i hvert enkelt tilfælde kan lægges til grund, at aktind-

sigt i de pågældende sager og dokumenter rent faktisk vil afsløre noget 

mere konkret om DR’s programvirksomhed eller redaktionelle processer. 

Dette er en følge af bestemmelsens ordlyd, hvorefter de omhandlede for-

retningsmæssige forhold alene skal have ’tilknytning’ til programvirksom-

heden. 

 

Det er samtidig vigtigt at fastholde, at der for hver enkelt sags og doku-

ments vedkommende skal foretages en vurdering af den nævnte tilknyt-



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 9/25 

 

ning. Dette ligger netop i det tidligere omtalte ændringsforslag og dets 

forarbejder. Der er således en grænse for, hvor indirekte et dokuments 

relation til den konkrete programvirksomhed kan være for at være omfat-

tet af bestemmelsen. 

 

Det er endvidere vigtigt at være opmærksom på, at bestemmelsen i § 86, 

stk. 1, – selv i lyset af det netop anførte – har en ganske omfattende 

rækkevidde, og at sager og dokumenter om DR’s forretningsmæssige 

forhold således i ganske vidt omfang må antages at være omfattet af be-

stemmelsen og dermed undtaget fra offentlighedsloven. 

 

Dette understreger betydningen af, at DR i hvert enkelt tilfælde vurderer 

spørgsmålet om aktindsigt også i lyset af principperne om meroffentlig-

hed, jf. herved også det, der er anført i DR’s udtalelse (…). I tilfælde, 

hvor en sag eller et dokument efter det anførte er omfattet af § 86, stk. 1, 

men hvor hensynene bag bestemmelsen ikke kan siges at gøre sig gæl-

dende med væsentlig styrke, vil stærke grunde således tale for at med-

dele aktindsigt efter princippet om meroffentlighed.” 

 

Om spørgsmålet om, hvad der gælder, hvis der er tale om dokumenter, der 

ikke kun indeholder oplysninger om programvirksomhed og forretningsmæs-

sige forhold i tilknytning hertil, men også andre oplysninger (”blandede doku-

menter”), udtalte jeg i samme sag nr. 2012-23 bl.a. følgende: 

 

”Efter min opfattelse lægger bestemmelsen i § 86, stk. 1, hverken efter 

sin ordlyd eller sine forarbejder op til en sondring efter, i hvilket regi f.eks. 

det pågældende dokument er oprettet. Det afgørende efter bestemmel-

sen synes således alene at være, om det pågældende dokument (eller 

den pågældende sag) i bestemmelsens forstand vedrører forretnings-

mæssige forhold i tilknytning til DR’s programvirksomhed. Hvis dokumen-

tet vedrører sådanne forhold, er det således omfattet af bestemmelsen 

(og dermed undtaget fra offentlighedsloven), uanset hvilket regi det er 

udarbejdet i. Hvis det ikke vedrører sådanne forhold, er det ikke omfattet 

af bestemmelsen (men af offentlighedsloven, herunder med de undtagel-

sesmuligheder, som denne lov indeholder). 
 

I det omfang et dokument efter det anførte må anses for omfattet af § 86, 

stk. 1, er jeg imidlertid enig med DR i, at det mest nærliggende følger af 

bestemmelsens ordlyd og forarbejder, at der ikke skal foretages en kon-

kret vurdering af de enkelte oplysninger i dokumentet. Jeg vil således ik-

ke have bemærkninger til at DR anlægger en praksis, der bygger på en 

sådan forståelse. 
 

Det anførte skal imidlertid tages med to forbehold: 

 

… 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 10/25 

 

 

For det andet (…) er det vigtigt at være opmærksom på, at ’blandede do-

kumenter’ (…) i ganske vidt omfang vil være omfattet af § 86, stk. 1, og 

dermed undtaget fra offentlighedsloven. 

 

Dette understreger betydningen af, at DR i hvert enkelt tilfælde vurderer 

spørgsmålet om aktindsigt også i lyset af principperne om meroffentlig-

hed, jf. herved også det, der er anført i DR’s udtalelse (…). I tilfælde, 

hvor en sag eller et dokument efter det anførte er omfattet af § 86, stk. 1, 

men hvor hensynene bag bestemmelsen ikke kan siges at gøre sig gæl-

dende med væsentlig styrke, vil stærke grunde således også tale for at 

meddele aktindsigt efter princippet om meroffentlighed.” 

4. Min vurdering af DR’s afgørelse 

4.1. Jeg har (som bilag 5 til DR’s udtalelse af 18. december 2015) modtaget 

en kopi af DR’s programbudget for P1 for henholdsvis 2015 (som medie A’s 

aktindsigtsanmodning vedrører) og 2016. Programbudgetterne følger i det 

væsentlige samme systematik, og jeg vil i det følgende blot omtale dem under 

ét som ”programbudgettet”. 

 

Programbudgettet for P1 er opdelt i henholdsvis indtægter (bevilling og andre 

indtægter) og udgifter. For så vidt angår udgiftsposterne opregner program-

budgettet samtlige programmer på P1 og anfører udgiften til hvert enkelt pro-

gram.  

 

A har ikke bedt om aktindsigt i hele programbudgettet for P1 for 2015, men 

alene i enkelte af programbudgettets oplysninger, nemlig oplysninger om den 

samlede udgift til P1’s programvirksomhed (pkt. 2 i journalist B’s aktindsigts-

anmodning) og P1’s samlede indtægter (pkt. 5 i B’s aktindsigtsanmodning). 

 

DR’s afslag på aktindsigt i disse overordnede budgetoplysninger blev meddelt 

efter princippet om meroffentlighed, hvor DR lagde vægt på hensynene bag 

radio- og fjernsynslovens § 86, stk. 1, særligt hensynet til DR’s uafhængige 

stilling og til DR’s konkurrencemæssige position, jf. DR’s supplerende udtalel-

se af 19. april 2016. 

 

Efter min opfattelse kan der ikke være tvivl om, at programbudgettet for P1, 

der som nævnt opregner alle programmer på P1 og således indeholder detal-

jerede oplysninger om udgifter på programniveau, er et dokument omfattet af 

radio- og fjernsynslovens § 86, stk. 1, og dermed undtaget fra offentlighedslo-

ven.   

 



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 11/25 

 

Dette indebærer, at DR kan undtage programbudgettet, dvs. dokumentet, i sin 

helhed.  

 

Og da § 86, stk. 1, omhandler ”sager og dokumenter”, har DR efter bestem-

melsen ikke pligt til at foretage en konkret vurdering af de enkelte oplysninger, 

der er indeholdt i dokumentet. Se ovenfor med omtale af min udtalelse i sag 

nr. 2012-23.  

 

I denne sag understregede jeg imidlertid samtidig betydningen af, at DR i 

hvert enkelt tilfælde vurderer spørgsmålet om aktindsigt også i lyset af prin-

cipperne om meroffentlighed. I tilfælde, hvor en sag eller et dokument må an-

ses for omfattet af § 86, stk. 1, men hvor hensynene bag bestemmelsen ikke 

kan siges at gøre sig gældende med væsentlig styrke, vil stærke grunde så-

ledes tale for at meddele aktindsigt efter princippet om meroffentlighed.  

 

På den baggrund er jeg enig med DR i, at spørgsmålet om aktindsigt i denne 

sag skulle afgøres efter princippet om meroffentlighed.  

 

DR har vurderet spørgsmålet om meroffentlighed ud fra samme hensyn, som 

ligger bag bestemmelsen i § 86, stk. 1.  

 

Jeg er enig i, at vurderingen af meroffentlighedsspørgsmålet må ske ud fra en 

vurdering af styrken af den beskyttelsesinteresse, der ligger bag bestemmel-

sen i § 86, stk. 1, og at DR i den forbindelse kunne lægge særlig vægt på hen-

synet til DR’s uafhængige stilling og til DR’s konkurrencemæssige position, jf. 

DR’s supplerende udtalelse af 19. april 2016.  

 

4.2. Spørgsmålet er herefter, om de efterspurgte overordnede budgetoplys-

ninger kan siges at have en sådan tilknytning til P1’s programvirksomhed, at 

hensynene bag § 86, stk. 1, kan begrunde afslag på meroffentlighed. 

 

Når de efterspurgte oplysninger er fremkommet ved at lægge de detaljerede 

oplysninger om udgifter på programniveau sammen, kan formuleringen af 

§ 86, stk. 1, umiddelbart tale for at anvende bestemmelsen.  

 

På den anden side er der tale om helt overordnede tal for en kanal, der ”be-

står” af en lang række til dels meget forskelligartede programmer.  

 

Efter min opfattelse er det mest nærliggende at karakterisere de efterspurgte 

overordnede budgettal sådan, at de kun kan siges at have en indirekte tilknyt-

ning til P1’s programvirksomhed.  

 

Som jeg udtalte i den ovenfor omtalte sag nr. 2012-23, må der være en græn-

se for, hvor indirekte et dokuments relation til den konkrete programvirksom-

hed kan være for at opfylde betingelsen ”i tilknytning hertil” i § 86, stk. 1.   



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 12/25 

 

 

Efter min opfattelse må der i et tilfælde som det foreliggende, hvor der er tale 

om en vurdering af meroffentlighed i oplysninger ud fra hensynene bag § 86, 

stk. 1, på tilsvarende måde være en grænse for, hvor indirekte en oplysnings 

relation til den konkrete programvirksomhed kan være, for at hensynene bag 

§ 86, stk. 1, kan begrunde et afslag på meroffentlighed. 

 

4.3. Med henblik på at få belyst spørgsmålet om de overordnede budgetop-

lysningers relation til P1’s konkrete programvirksomhed nærmere bad jeg på 

mødet den 5. april 2016 DR om en supplerende udtalelse.   

 

I en supplerende udtalelse af 19. april 2016 skrev DR således om dette 

spørgsmål: 

 

”Undtagelsen i radio- og fjernsynsloven § 86 har bl.a. til formål at sikre 

DR en fri og uafhængig stilling, særligt vedrørende programlægning og 

programudøvelse, jf. DRs udtalelse af 19. december 2015 med henvis-

ning til lovens forarbejder. 

 

Aktindsigt i programbudgetterne på kanalniveau vil give et indblik i plan-

lagte udsving og satsninger, og det indbyrdes forhold mellem prioriterin-

gen af DRs kanaler. Det vil medføre, at planlagte tiltag vil være offentligt 

kendte, før de er implementeret. Et sådant indblik for tredjemand vil efter 

DRs opfattelse kunne have en begrænsende effekt på DRs mulighed for 

en fri og uafhængig programlægning. 

 

Undtagelsen i radio- og fjernsynsloven § 86 har også til formål at sidestil-

le DR med de øvrige medieaktører. DR skal opfylde en samfundsopgave 

om blandt andet at nå alle danskere og give brugerne indhold, der skal 

overholde særlige kvalitetskrav. I den nuværende situation er de øvrige 

medier ikke omfattet af offentlighedsloven og reglerne om aktindsigt. 
 

Aktindsigt i programbudgetterne på kanalniveau vil derfor stille DR dårli-

gere i forhandlingen med f.eks. eksterne producenter, som ville opnå en 

indsigt i DRs indkøbsbudget, de ikke ville have over for DRs konkurren-

ter. 

 

Offentliggøres samlede programbudgetter for DRs kanaler, vil man ved 

en sammenligning med DRs offentligt tilgængelige sendetider endvidere 

kunne regne sig frem til DRs minutpriser. Såvel oplysninger om DRs 

samlede programbudget som oplysninger om minutpriser vil stille DR 

dårligere end de øvrige aktører på markedet, idet DR handler i konkur-

rence med private inden- og udenlandske aktører. 

 

Samlet er det derfor DRs vurdering, at aktindsigt i programbudgettet for 

P1 vil stille DR dårligere både i forhold til fri programplanlægning og i for-



OMBUDSMANDENS UDTALELSE 

 13/25 

 

hold til de øvrige aktører, herunder andre medier, som ikke er omfattet af 

reglerne om aktindsigt.” 

 

4.4. For så vidt angår DR’s argumentation om, at de omhandlede tal kan af-

sløre forhold vedrørende programplanlægning og programudøvelse, har B i 

sine bemærkninger af 9. maj 2016 gjort opmærksom på, at ”der er anmodet 

om aktindsigt i sidste års budget og ikke dette år”. 

 

Hertil bemærker jeg, at selvom A’s aktindsigtsanmodning er begrænset til år 

2015, må det i udgangspunktet være korrekt, når DR betragter forholdet så-

dan, at en eventuel adgang til aktindsigt i budgettal for 2015 vil betyde en til-

svarende adgang til aktindsigt i programbudgetter for efterfølgende år, hvilket 

vil muliggøre en sammenligning.  

 

B har i sit brev af 9. maj 2016 endvidere henvist til, at Radio24syv har udleve-

ret tilsvarende oplysninger fra denne kanals programbudget.  

 

Det forhold, at Radio24syv har valgt at udlevere sine oplysninger, kan efter 

min opfattelse ikke i sig selv være afgørende for, om DR skal give meraktind-

sigt. Dette må (alene) afgøres efter hensynene bag radio- og fjernsynslovens 

§ 86, stk. 1. 

  

4.5. Som jeg skrev ovenfor, finder jeg det mest nærliggende at betragte de 

efterspurgte oplysninger sådan, at de kun kan siges at have en indirekte til-

knytning til P1’s programvirksomhed, og at der må være en grænse for, hvor 

indirekte denne relation til den konkrete programvirksomhed kan være, for at  

hensynene bag § 86, stk. 1, kan begrunde et afslag på meroffentlighed.   

 

Det er ikke muligt at fastlægge generelt, hvornår denne grænse er overskre-

det. Hvorvidt grænsen skal anses for overskredet, må i vidt omfang bero på 

en konkret vurdering af den enkelte sag.  

 

Under hensyn til, at § 86, stk. 1, efter sin ordlyd og forarbejder er tiltænkt en 

ganske omfattende rækkevidde, må der imidlertid efter min opfattelse ganske 

meget til for at statuere, at grænsen er overskredet.   

 

På den baggrund og på grundlag af den forklaring, som DR har givet i den 

supplerende udtalelse af 19. april 2016 om baggrunden for at afslå meroffent-

lighed i de efterspurgte oplysninger, har jeg ikke tilstrækkeligt grundlag for at 

fastslå, at de ønskede oplysningers tilknytning til P1’s programvirksomhed er 

så indirekte, at hensynene bag § 86, stk. 1, ikke kan begrunde afslaget. 

 

Jeg kan på den baggrund ikke kritisere DR’s afslag på at udlevere de efter-

spurgte oplysninger som led i meroffentlighed. 

 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 14/25 

 

Sagsfremstilling 

 

I en e-mail af 11. november 2015 anmodede medie A v/journalist B DR om 

aktindsigt på følgende måde: 

 

”Med henvisning til Offentlighedsloven anmoder jeg hermed om aktind-

sigt i enkelte faktuelle oplysninger i Danmarks Radios overordnede bud-

get for radiokanalen P1. 

 

TEMA: 
 

− Overordnet driftsbudget for P1 

 

Specifikt anmoder jeg om følgende information: 
 

− For perioden 2015 ønskes følgende information: 
 

1. Overordnet budget fratrukket faste udgifter (vand, varme, bygninger, 

kantine etc.) 

2. Udgifter til programvirksomhed 

3. Udgifter til distribution, teknik og IT 

4. Udgifter til lønninger 

5. Indtægter 
 

Data ønskes på maskinlæsbart format, f.eks. Excel-ark, kommasepareret 

fil el. lign. 

 

Jeg forstår, at DR ikke udleverer mere detaljerede budgetter for kanaler-

ne end de som findes i public service-redegørelsen, og jeg kan læse fra 

tidligere ansøgninger om aktindsigt, at disse er blevet afvist med henblik 

på Radio- og fjernsynslovens § 86, og derfor ikke kan udleveres. Jeg skal 

i den forbindelse anføre, at ingen af de oplysninger, jeg anmoder om, in-

deholder informationer, der kan forringe P1’s konkurrence- eller forret-

ningsmæssige position, da der udelukkende er tale om overordnede 

budgetoplysninger og altså ikke oplysninger på det enkelte program- eller 

kontraktniveau. 

 

Jeg skal endvidere bede Danmarks Radio om at anvende Offentligheds-

lovens § 14 om meroffentlighed, og jeg tillader mig at henlede opmærk-

somheden på den i Offentlighedslovens § 36 angivne svarfrist på 7 ar-

bejdsdage.”  
 

I en afgørelse af 23. november 2015 skrev DR bl.a. således: 

 

”Jeg forstår din mail sådan, at du er bekendt med, at DRs kanalbudgetter 

er undtaget fra aktindsigt i medfør af radio- og fjernsynslovens § 86, 

stk. 1, men at du mener, at DR bør give aktindsigt i budgettet for P1 med 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 15/25 

 

angivelse af konkrete budgetposter efter princippet om meroffentlighed, 

idet du mener, at der ikke er konkurrence- eller forretningsmæssige for-

hold som kan begrunde et afslag. 

 

Først og fremmest kan jeg henvise dig til DRs Public service-kontrakt for 

2015-2018, som er indgået med Kulturministeriet. Kontrakten er tilgæn-

gelig på www.kum.dk eller via dette link: (…).  

 

Af public service-kontrakten fremgår budgettal for bl.a. DRs kanaler på 

overordnet niveau for 2015. Budgettet indeholder samtlige udgifter til DR 

fordelt på kanaler inklusiv alle faste udgifter (vand, varme, bygninger, 

kantine etc.) fordelt ligeligt mellem kanalerne. Der er således tale om al-

lerede offentliggjorte oplysninger. Endvidere fastlægger kontrakten de 

nærmere rammer for gennemsigtighed i forhold til DRs fordeling af res-

sourcer på forskellige formål, herunder de enkelte tv- og radiokanaler. 

 

Du beder om indsigt i detaljerede poster i DRs budget for P1. 

 

DRs programvirksomhed og forretningsmæssige forhold i tilknytning her-

til er undtaget fra offentlighedsloven efter radio- og fjernsynslovens § 86, 

stk. 1. 

 

Hensynene bag undtagelsen er bl.a., at man fra lovgivers side vil sikre 

DR en så fri og uafhængig en stilling som muligt, ikke mindst når det 

handler om programvirksomheden. 

 

Derudover agerer DR som bekendt i et marked på linje med en lang ræk-

ke danske og internationale medier, og man har derfor ikke ønsket at stil-

le DR ringere end de øvrige aktører. 

 

Disse hensyn har DR inddraget i vurderingen af, om der kan gives akt-

indsigt efter princippet om meroffentlighed. DR har konkret vurderet, at 

der ikke kan gives aktindsigt i P1s budget på mere detaljeret niveau end i 

Public service-kontrakten, da det efter DRs opfattelse dels vil stille DR 

ringere end andre nationale og internationale aktører, dels kunne være til 

hinder for DRs frie og uafhængige stilling som public service-station. 

 

DRs afgørelser om aktindsigt er endelige og kan ikke indklages for anden 

administrativ myndighed, jf. radio- og fjernsynslovens § 17, stk. 4.” 

 

Ved e-mail af 25. november 2015 fremsendte du en klage til mig fra B over 

DR’s afgørelse. B gjorde gældende, at DR ikke kunne afvise anmodningen 

om aktindsigt med henvisning til radio- og fjernsynslovens § 86, stk. 1, da in-

gen af de ønskede oplysninger indeholder informationer, der kan forringe 

DR’s eller P1’s forretningsmæssige position, da der udelukkende er tale om 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 16/25 

 

overordnede budgetoplysninger og altså ikke oplysninger på det enkelte pro-

gram- eller kontraktniveau. 

 

Ved brev af 30. november 2015 bad jeg DR om en udtalelse om sagen. Jeg 

bad om, at DR i sin udtalelse nærmere redegjorde for, hvorfor de ønskede 

oplysninger efter DR’s opfattelse er omfattet af anvendelsesområdet for radio- 

og fjernsynslovens § 86, stk. 1. Jeg bad i den forbindelse DR om specifikt at 

forholde sig til det, som var anført i klagen om, at de ønskede oplysninger 

udelukkende har karakter af ”overordnede budgetoplysninger”, og at der ”altså 

ikke [er tale om] oplysninger på det enkelte program- eller kontraktniveau”. 

 

I en udtalelse af 18. december 2015 skrev DR bl.a. følgende: 

 

”Supplerende oplysninger om sagsforløbet 

 

Klager henvendte sig første gang til DR om emnet den 9. november 2015 

til leder (…), som henviste til de offentliggjorte estimerede budgetoplys-

ninger. (…) oplyste, at der i de estimerede budgettal indgår en fordeling 

af DRs faste udgifter til vand, varme, bygninger mv. Kopi af korrespon-

dancen er vedlagt som bilag 1. 

 

Anmodningen om aktindsigt af 11. november 2015, den mellemliggende 

korrespondance og DRs afslag af 23. november 2015 er vedlagt som bi-

lag 2. 

 

Oplysninger om de estimerede budgetoplysninger er efterfølgende uddy-

bet af DR over for klager ved interviews i forbindelse med klagers artikler 

om budgettet for P1. Kopi af artikel (…) er for overblikkets skyld vedlagt 

som bilag 3. 

 

DRs opgørelse af budget på kanalniveau 

 

Klager beder om aktindsigt i nogle af klager definerede budgetposter ud 

fra DRs overordnede driftsbudget for P1. 

 

Det fremgår af DRs Public service-kontrakt for 2015-2018, at DR skal 

fortsætte arbejdet med større gennemsigtighed i forhold til DRs fordeling 

af ressourcer til forskellige formål, herunder de enkelte radio- og tv-kana-

ler. Det fremgår ligeledes, at ’kanal’ ikke er en dimension i DRs økonomi-

systemer, og at en opgørelse på kanalniveau derfor nødvendigvis må 

udgøre et estimat. Det er anslået alene ca. 40 % af DRs udgifter, der di-

rekte kan henføres til de enkelte kanaler. Estimatet laves derfor på bag-

grund af en fordelingsnøgle ud fra de direkte kanalhenførbare udgifter. 

 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 17/25 

 

DR har redegjort for sammenhængen til Kulturministeriet i redegørelse af 

1. marts 2013, som indeholder DRs forslag til, hvordan kravet om større 

gennemsigtighed i medieaftalen for 2012-2014 kan imødekommes. Nota-

tet er vedlagt som bilag 4. I den forbindelse blev opgørelsesmetoden for 

DRs budgetter således drøftet og fastlagt, hvilket senest er videreført i 

DRs Public service-kontrakt for 2015-2018 i aftalen mellem DR og Kultur-

ministeriet. Se punkt 12 i Public service-kontrakten side 16ff. 

 

Der er således tale om en politisk aftalt opgørelsesmetode og åbenheds-

grad. 

 

DR har både i korrespondancen i bilag 1 og i afslaget af 23. november 

2015 henvist til, at de opgjorte budgettal er estimater, hvori DRs faste 

udgifter indgår efter fordeling mellem kanalerne, og der er henvist til hen-

holdsvis DRs public service-redegørelse 2014 og til DRs Public service-

kontrakt for 2015-2018. 

 

DRs programbudget for P1 for både 2015 og 2016 er vedlagt som bilag 

5. DR beder om, at bilaget ikke udleveres i forbindelse med evt. partshø-

ring af klager. 

 

Programbudgettet indeholder detaljerede oplysninger om udgifter på 

programniveau og er efter DRs opfattelse klart omfattet af anvendelses-

området for undtagelsen i radio- og fjernsynslovens § 86. Programbud-

gettet udgør de oplysninger, som er direkte kanalhenførbare, jf. beskri-

velsen af opgørelsesmetoden for estimerede kanaludgifter ovenfor, og er 

derfor centrale for fastlæggelse af fordelingsnøgle og det overordnede 

driftsbudget for P1. 

 

Klager beder om aktindsigt i fem af klager specificerede budgetposter for 

2015: 

 

1. Overordnet budget fratrukket faste udgifter (vand, varme, bygninger, 

kantine etc.) 

2. Udgifter til programvirksomhed 

3. Udgifter til distribution, teknik og IT 

4. Udgifter til lønninger 

5. Indtægter 

 

Klager anfører i sin klage af 25. november 2015, at der udelukkende er 

tale om ’overordnede budgetoplysninger’, og at radio- og fjernsynsloven 

§ 86, stk. 1 derfor ikke finder anvendelse. 

 

Som generel bemærkning hertil er det DRs klare opfattelse, at også 

overordnede budgetoplysninger er omfattet af undtagelsesbestemmel-



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 18/25 

 

sen. Det forhold, at der skulle være tale om mere generelle oplysninger 

om DRs programvirksomhed medfører således ikke, at radio- og fjern-

synsloven § 86 ikke kan finde anvendelse. 

 

Undtagelsen har et bredt anvendelsesområde, hvilket fremgår af forar-

bejderne til bestemmelsen (Folketingstidende 1993-94, tillæg A, sp. 659 

f.): 

 

’Det bemærkes, at dokumenter vedrørende programvirksomheden omfat-

ter alle dokumenter, som direkte eller indirekte har relation til program-

virksomheden eller den redaktionelle proces.’  

 

Denne forståelse fremgår også af Folketingets Ombudsmands udtalelse 

2012-23, hvori det er præciseret, at det ikke er en betingelse for anven-

delsen af radio- og fjernsynsloven § 86, at aktindsigt i de pågældende 

sager og dokumenter rent faktisk vil afsløre noget mere konkret om DRs 

programvirksomhed eller redaktionelle processer. Som anført af ombuds-

manden i sammenhæng hermed er der dog grænser for, hvor indirekte et 

dokuments relation til programvirksomheden kan være for at være omfat-

tet af bestemmelsen. 

 

Af bemærkningerne til radio- og fjernsynsloven § 86 fremgår endvidere: 

 

Hensynet til informations- og ytringsfriheden og den kunstneriske frihed 

generelt tilsiger, at der gives DR og TV2 en så fri og uafhængig stilling 

som muligt, herunder særlig vedrørende programlægning og program-

udøvelse, samt vedrørende de øvrige dispositioner, der indirekte vil på-

virke programvirksomheden. 

 

Aktindsigt i budgettet vil give indblik i rammerne for programproduktionen 

og i, hvordan det kommende år forventes at se ud for kanalen. Indblik i 

selv overordnede tal vil kunne give indsigt i planlagte ændringer eller pri-

oriteringer for den enkelte kanal. Offentlighed om sådanne oplysninger vil 

være til skade for DR, idet der i budgettet vil være taget højde for even-

tuelle endnu ikke udmeldte ændringer og prioriteringer. 

 

Efter DRs opfattelse udgør hele budgettet for P1 – og dermed også de af 

klager specificerede budgetposter, i det omfang disse kan gøres op sær-

skilt – forhold i direkte tilknytning til programvirksomheden, idet budgettet 

indeholder oplysninger om programbudget og bevillinger til både P1 ge-

nerelt og til de enkeltstående programmer. 

 

I forlængelse af beskrivelsen af opgørelsen af de estimerede kanalbud-

getter ovenfor har DR følgende kommentarer til de af klager specificere-

de budgetposter: I de offentliggjorte budgettal indgår både faste udgifter 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 19/25 

 

(af klager defineret som vand, varme, bygninger, kantine etc.), udgifter til 

distribution, teknik og udgifter til lønninger. Disse udgiftstyper er af klager 

angivet som nummer 1, 3 og 4 i anmodningen om aktindsigt. 

 

Beløbene opgøres ud fra før omtalte fordelingsnøgle og er derfor alle 

knyttet op på det direkte kanalhenførbare programbudget. 

 

Udgifter til programvirksomheden (af klager angivet som nummer 2) er 

de udgifter, som fremgår af programbudgettet for P1 fremsendt til brug 

for ombudsmandens sagsbehandling som bilag 5. Såvel de enkeltståen-

de budgetposter på programniveau som den overordnede programbud-

getramme udgør forhold i direkte tilknytning til DRs programvirksomhed 

og er således omfattet af undtagelsen i radio- og fjernsynsloven § 86. 

 

Af programbudgettet fremgår også bevillingerne til P1, som dermed ud-

gør kanalens ’indtægter’ (angivet af klager som nummer 5). Her gør de 

samme forhold sig gældende, som for udgifterne til programvirksomhe-

den, idet der såvel for enkeltbevillinger, som både kan være på program-

niveau og på mere generelt niveau, som for den samlede bevillingsram-

me er tale om forhold i direkte tilknytning til programvirksomheden. Jeg 

gør i øvrigt opmærksom på, at DR har en intern regel om, at radiopro-

grammer ikke kan sponsoreres, jf. kapitel 22 i DRs programetik (som er 

offentligt tilgængelig på www.dr.dk/producent). P1’s midler udgøres så-

ledes af bevillingerne alene. 

 

Sammenfattende er det således DRs opfattelse, at såvel det ’overordne-

de driftsbudget’ som de af klager specificerede budgetposter udgør pro-

gramvirksomhed omfattet af anvendelsesområdet for radio- og fjernsyns-

lovens § 86.” 

 

Den 5. januar 2016 sendte jeg en kopi af DR’s udtalelse til dig med henblik på 

at modtage medie A’s eventuelle bemærkninger. 

 

I et partshøringssvar af 12. januar 2016 skrev B bl.a. således: 

 

”DR skriver, at det eksisterende programbudget indeholder detaljerede 

oplysninger på programniveau, og derfor efter DR’s opfattelse klart er 

omfattet af undtagelsen i radio- og fjernsynsloven. Her vil undertegnede 

gøre opmærksom på, at der netop ikke er anmodet om budgetdetaljer på 

programniveau, men derimod et samlet, overordnet programbudget, der 

kunne anvendes til sammenligning med Radio24syvs programvirksom-

hed. 

 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 20/25 

 

Undertegnede vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at Radio24syv 

uden videre har fremlagt de mulige, overordnede budgettal. Det fremgår 

af artiklen i DR’s bilag 3. 

 

DR skriver videre, at aktindsigt vil give indblik i rammerne for program-

produktionen og i, hvordan det kommende år forventes at se ud for kana-

len. I den forbindelse vil undertegnede gøre opmærksom på, at der er 

anmodet om aktindsigt i budgettal for 2015 og altså ikke for det kom-

mende år. 

 

DR skriver desuden, at undtagelsen har et bredt anvendelsesområde, 

hvilket fremgår af forarbejderne til bestemmelsen. Her vil undertegnede 

rette opmærksomhed på, at bestemmelsen er skabt med henblik på at 

sikre informations- og ytringsfriheden for DR, herunder journalisternes 

research og programplanlægning. 

 

I den forbindelse vil undertegnede nævne Ombudsmandens udtalelse 

2012-23, hvori det fremgår at økonomiske oplysninger er omfattet af und-

tagelsen i de tilfælde, hvor oplysningerne kan påvirke kommende udsen-

delser. Heri står også nævnt: 

 

’Under førstebehandlingen af lovforslaget blev fra flere sider rejst spørgs-

mål om rækkevidden af den foreslåede bestemmelse, jf. Folketingstiden-

de 1993-94, tillæg F, sp. 1239 ff. Kim Behnke fra Fremskridtspartiet (…) 

 

Kulturministeren (Jytte Hilden, Socialdemokraterne) svarede hertil føl-

gende: 

 

’(…) til det punkt, som hr. Kim Behnke trak frem om de forretningsmæs-

sige forhold, skal jeg sige, at det alene – og jeg understreger alene – er 

spørgsmål, der har noget at gøre med, om man via viden om en billet til 

en journalist, eller en medarbejder kan påvirke kommende udsendelser 

(…)’’ 

 

Slutteligt vil undertegnede blot understrege, at der er tale om indsigt i 

overordnede budgetrammer og i det tilfælde, hvor en eller flere af de fem 

angivne punkter, der ønskes aktindsigt i, ikke kan opgives, ønskes der 

efter princippet om meroffentlighed indsigt i de mulige, herunder eksem-

pelvis DR P1’s samlede programbudget. 

 

For overblikkets skyld vedlægger undertegnede artikler skrevet i forbin-

delse med anmodningen om aktindsigt, hvor det bl.a. fremgår, at et flertal 

i medieordførerkredsen ønsker budgetrammerne lagt frem.” 

 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 21/25 

 

I et brev af 14. januar 2016 sendte jeg en kopi af A’s bemærkninger til DR 

med henblik på inden 1 uge at modtage DR’s eventuelle bemærkninger. 

 

Ved e-mail af 25. januar 2016 fremsatte DR bemærkninger til B’s partshø-

ringssvar.  

 

I brevet fastholdt DR, at ”også oplysninger om ’et samlet, overordnet pro-

grambudget’ er omfattet af undtagelsen i radio- og fjernsynsloven § 86, stk. 1”. 

DR henviste bl.a. til, at hensynene bag undtagelsen ikke kun er hensynet til at 

sikre informations- og ytringsfriheden for DR, men også at sidestille DR med 

kommercielle aktører på mediemarkedet, idet disse ikke er underlagt regler 

om aktindsigt.  

 

DR var ikke enig med B i, at det er en betingelse, at økonomiske oplysninger 

skal kunne påvirke kommende udsendelser for at være omfattet af radio- og 

fjernsynslovens § 86. Min sag nr. 2012-23 kunne efter DR’s opfattelse heller 

ikke tages til indtægt herfor. 

 

Den 26. januar 2016 sendte jeg dig en kopi af DR’s bemærkninger til oriente-

ring. Jeg meddelte samtidig, at jeg nu ville forsøge at behandle sagen på 

grundlag af de oplysninger, som jeg havde fået fra A og DR. 

 

I et brev af 21. marts 2016 skrev jeg imidlertid til dig, at sagen alligevel ikke 

var klar til behandling, da jeg havde fundet det hensigtsmæssigt at holde et 

møde med DR om sagen. 

 

Den 5. april 2016 holdt jeg møde med DR om sagen. På mødet bad jeg DR 

om en supplerende udtalelse, hvor DR dels kunne redegøre nærmere for, 

hvilke af de efterspurgte oplysninger DR var i besiddelse af og derfor havde 

overvejet aktindsigt i, dels kunne give en nærmere forklaring på, hvorfor også 

overordnede budgetoplysninger efter DR’s opfattelse er omfattet af radio- og 

fjernsynslovens § 86, stk. 1.  

 

I en supplerende udtalelse af 19. april 2016 skrev DR bl.a. således: 

 

”På vort møde redegjorde DR for de nærmere faktiske forhold i sagen og 

uddybede DRs vurdering af, hvorfor de efterspurgte oplysninger er und-

taget i medfør af radio- og fjernsynsloven § 86, stk. 1. 
 

Med henvisning til drøftelserne på mødet har DR følgende supplerende 

bemærkninger: 

 

De faktiske forhold 
 

DR offentliggør i Public Service Redegørelsen estimerede tal for forde-

lingen af omkostninger på kanalniveau. Det er imidlertid kun en mindre 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 22/25 

 

del af de samlede omkostninger, som faktisk kan henføres til de enkelte 

kanaler (i 2013 ca. 40 pct., men dette tal varierer over tid). 

 

De estimerede tal i Public Service Redegørelsen udgør derfor ikke fakti-

ske eller eksisterende kanalbudgetter eller -regnskaber, men er udtryk for 

en approximeret og relativ fordeling af DRs samlede omkostninger på 

kanalniveau ud fra fordelingen af de enkelte kanalers andel af de kanal-

henførbare omkostninger. 

 

Klager i den sag, der lå til grund for vore drøftelser, bad den 11. novem-

ber 2015 om aktindsigt i ’Overordnet driftsbudget for P1’ og specificerede 

5 budgetposter: 

 

1. Overordnet budget fratrukket faste udgifter (vand, varme, bygninger, 

kantine etc.) 

2. Udgifter til programvirksomhed  

3. Udgifter til distribution, teknik og IT 

4. Udgifter til lønninger 

5. Indtægter 

 

DR opgør ikke de samlede omkostninger på kanalniveau og udarbejder 

derfor heller ikke et overordnet driftsbudget med sådanne poster. Heraf 

følger, at DR ikke er i besiddelse af et dokument, som indeholder de ef-

terspurgte oplysninger, ligesom DR ikke opgør de efterspurgte udgiftspo-

ster på kanalniveau. 

 

En del af DRs direkte omkostninger til programmer kan dog henføres til 

de enkelte kanaler som direkte kanaludgifter. Det drejer sig om det be-

løb, den enkelte kanalansvarlige har til at købe programmer for – enten 

internt i DR eller eksternt. Denne udgift er det nærmeste, DR kan komme 

det af klager definerede punkt 2: Udgifter til programvirksomhed. DR er 

således i besiddelse af oplysninger svarende til punkt 2. Bemærk dog, at 

rettighedsbetalinger ikke indgår i dette beløb, idet denne udgift afholdes 

centralt.  

 

Klagers punkt 5 har tæt sammenhæng hermed: Indtægter opgøres på 

kanalniveau og som den klare hovedregel, er der på P1 ikke andre ind-

tægtskilder end den programmæssige bevilling. Der er således ikke 

f.eks. sponsorater eller andre eksterne indtægter på P1. Programind-

købsbudgettet og indtægter på P1 er derfor, når budgetterne overholdes, 

det samme tal. Der er således tale om samme beløb, og de to punkter – 

2 og 5 – udgør dermed det direkte indkøbsbudget for P1 i et givet år. 

 

Klager beder derudover om aktindsigt i tre andre budgetposter. Fælles 

for disse er, at DR ikke henfører disse udgifter til de enkelte kanaler og 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 23/25 

 

heller ikke opgør udgiftstyperne på kanalniveau. Baggrunden er at der er 

tale om udgifter til funktioner, som understøtter DR generelt.  

 

For så vidt angår punkt 1, forstår DR klagers punkt sådan, at der spørges 

til det offentliggjorte budgettal for P1 fratrukket faste udgifter. De faste 

udgifter må forstås som de udgifter, som ligger ud over de øvrige punkter 

i klagers anmodning. DR kan ikke henføre de nævnte udgiftstyper til de 

enkelte kanaler og opgør derfor heller ikke et tal for det samlede budget 

fratrukket disse udgifter. 

 

DRs udgifter til distribution, teknik og IT, som af klager er angivet som 

punkt 3, opgøres heller ikke på kanalniveau, da der er tale om funktioner, 

som understøtter DR generelt. Indkøb, drift og vedligehold mv. af DRs 

teknologi besluttes og finansieres overordnet og ikke på kanalniveau. DR 

opgør derfor ikke udgifterne på kanalniveau. 

 

Udgifter til lønninger er heller ikke opgjort på kanalniveau. Udgiften til de 

enkelte programmer fremgår af DRs programbudget for den konkrete ka-

nal, jf. det tidligere fremsendte programbudget for P1, angivet som DRs 

bilag 5. Udgiften til P1 programmer, der produceres internt i DR, afregnes 

fra P1-programbudgettet til den producerende enhed. I udgiften indgår 

lønninger til medarbejdere. 

 

DR kan ikke opgøre lønninger på kanalniveau i øvrigt, idet den samme 

producerende enhed ofte leverer programmer/indhold til en anden kanal 

eller på tværs af kanalerne, f.eks. indslag til radioavisen, til dr.dk eller til 

tv. Samlet set findes de efterspurgte opgørelser således ikke og under-

støttes ikke i økonomisystemerne.  

 

Af de efterspurgte poster er det således kun punkt 2 og 5, som DR til en 

vis grad opgør på kanalniveau. Posterne udgør reelt indkøbsbudgettet på 

kanalniveau og er direkte knyttet til programvirksomheden. Det er DRs 

opfattelse, at der er tale om forretningsmæssige forhold i tilknytning til 

programvirksomheden, og at oplysningerne derfor er undtaget fra offent-

lighedsloven efter radio- og fjernsynsloven § 86, stk. 1. 

 

Den konkrete anvendelse af radio- og fjernsynsloven § 86 

 

DR har afslået at give aktindsigt i oplysningerne efter princippet om 

meroffentlighed og har i vurderingen lagt vægt på hensynene bag radio- 

og fjernsynsloven § 86, særligt hensynet til DRs uafhængige stilling og til 

DRs konkurrencemæssige position. 

 

Undtagelsen i radio- og fjernsynsloven § 86 har bl.a. til formål at sikre DR 

en fri og uafhængig stilling, særligt vedrørende programlægning og pro-



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 24/25 

 

gramudøvelse, jf. DRs udtalelse af 19. december 2015 med henvisning til 

lovens forarbejder. 

 

Aktindsigt i programbudgetterne på kanalniveau vil give et indblik i plan-

lagte udsving og satsninger, og det indbyrdes forhold mellem prioriterin-

gen af DRs kanaler. Det vil medføre, at planlagte tiltag vil være offentligt 

kendte, før de er implementeret. Et sådant indblik for tredjemand vil efter 

DRs opfattelse kunne have en begrænsende effekt på DRs mulighed for 

en fri og uafhængig programlægning. 

 

Undtagelsen i radio- og fjernsynsloven § 86 har også til formål at sidestil-

le DR med de øvrige medieaktører. DR skal opfylde en samfundsopgave 

om blandt andet at nå alle danskere og give brugerne indhold, der skal 

overholde særlige kvalitetskrav. I den nuværende situation er de øvrige 

medier ikke omfattet af offentlighedsloven og reglerne om aktindsigt. 

 

Aktindsigt i programbudgetterne på kanalniveau vil derfor stille DR dårli-

gere i forhandlingen med f.eks. eksterne producenter, som ville opnå en 

indsigt i DRs indkøbsbudget, de ikke ville have over for DRs konkurren-

ter. 

 

Offentliggøres samlede programbudgetter for DRs kanaler, vil man ved 

en sammenligning med DRs offentligt tilgængelige sendetider endvidere 

kunne regne sig frem til DRs minutpriser. Såvel oplysninger om DRs 

samlede programbudget som oplysninger om minutpriser vil stille DR 

dårligere end de øvrige aktører på markedet, idet DR handler i konkur-

rence med private inden- og udenlandske aktører. 

 

Samlet er det derfor DRs vurdering, at aktindsigt i programbudgettet for 

P1 vil stille DR dårligere både i forhold til fri programplanlægning og i for-

hold til de øvrige aktører, herunder andre medier, som ikke er omfattet af 

reglerne om aktindsigt.” 

 

Den 25. april 2016 sendte jeg en kopi af DR’s supplerende udtalelse til dig 

med henblik på at modtage A’s eventuelle bemærkninger. 

 

I et brev af 9. maj 2016 skrev B bl.a. følgende: 

 

”Undertegnede er fuldt ud klar over, at DR opgør estimerede tal for forde-

lingen af omkostninger på kanalniveau i Public Service redegørelsen. Det 

er disse, der har vakt undertegnedes interesse i første omgang. Disse tal 

giver dog ikke nogen dybere indsigt i, hvordan budgetterne hænger sam-

men. 

 



BILAG – SAGSFREMSTILLING  

 25/25 

 

DR skriver derimod, at der findes et programbudget for P1, som er en af 

de fem poster undertegnede har søgt indsigt i. Til orientering er denne 

post opgivet til undertegnede af Radio24syv uden aktindsigt. 

 

DR skriver, at disse tal efter deres opfattelse er undtaget fra offentlig-

hedsloven efter radio- og fjernsynsloven, da de efter DRs opfattelse kan 

afsløre forhold vedrørende programplanlægning og programudøvelse. 

Her vil undertegnede endnu engang gøre opmærksom på, at der er an-

modet om aktindsigt i sidste års budget og ikke dette år. 

 

DR skriver desuden, at dette vil give indblik i planlagte udsving og sats-

ninger, og her vil undertegnede for en god ordens skyld understrege, at 

der selvfølgelig vil blive indhentet kommentarer fra DR, skulle A få akt-

indsigt i dele af budgettet. 

 

DR skriver videre at andre medier ikke er omfattet af offentlighedsloven, 

men undertegnede gør her opmærksom på, at der blev søgt aktindsigt i 

budgettet i forbindelse med en artikel om P1 og vores anden licensfinan-

sierede public service-kanal, Radio24syv. 

 

Radio24syv har ikke ment at indsigt i budgetter forringer konkurrence-

situationen, og undertegnede vil blot understrege at DR er finansieret af 

danskerne, og derfor mener undertegnede også, at det er i offentlighe-

dens interesse at se, hvordan pengene bliver brugt. 

 

Til slut vil undertegnede blot henvise til tidligere korrespondance angå-

ende den oprindelige hensigt med undtagelsen fra offentlighedsloven og 

rette opmærksomhed på, at bestemmelsen er skabt med henblik på at 

sikre informations- og ytringsfriheden for DR, herunder journalisternes 

research. 

 

Undertegnede er under den opfattelse, at indsigt i et overordnet program-

budget, der ikke er fordelt på de enkelte programmer, ikke kan skade 

konkurrenceevnen eller fremtidige programmer for Danmarks licensfi-

nansierede nyhedsradio, P1.” 

 

I et brev af 17. maj 2016 meddelte jeg, at jeg nu ville forsøge at behandle sa-

gen på grundlag af de oplysninger, jeg havde fået fra A og DR.  

 

Jeg sendte samme dag en kopi af A’s brev af 9. maj 2016 til DR til orientering. 


