
FOB 05.547 
 
Offentligt ansattes ytringsfrihed. Ret og pligt til at 
reagere over for ulovlige ordrer 

 

 

En overlæge medvirkede i et dokumentarprogram om apopleksibehandling og 
udtalte i programmet at apopleksipatienter burde behandles på specialafde-
linger, og at det medførte en øget dødelighed hvis de blev indlagt og behand-
let på andre afdelinger. Overlægens medvirken og optagelsen af en konkret 
patienthistorie, som også indgik i programmet, var først blevet godkendt af 
sygehusdirektionen.  
 
Inden programmet blev bragt, forsøgte sygehusdirektionen at få overlægen til 
at lægge navn til en pressemeddelelse hvori han skulle udtale at den patient 
som medvirkede i programmet, var blevet behandlet fagligt forsvarligt. Over-
lægen nægtede dette og medvirkede i den forbindelse i en nyhedsudsendelse 
hvor han bl.a. udtalte at hans ytringsfrihed var blevet krænket ved forsøget på 
at få ham til at godkende pressemeddelelsen.  
 
Overlægens arbejdsgiver, amtet, tildelte ham en irettesættelse på grund af 
hans “samlede håndtering af mediebetjeningen” i sagen. Det var amtets opfat-
telse at han ikke havde vist tilfredsstillende loyalitet over for sygehusets be-
stræbelser på at give patienter med apopleksi en kvalificeret behandling, og at 
han havde overtrådt amtets informationspolitik ved at have medvirket i ny-
hedsudsendelsen uden at give besked herom.  
 
Overlægen klagede til ombudsmanden over amtets håndtering af sagen. Om-
budsmanden udtalte i en foreløbig redegørelse at overlægens medvirken i 
nyhedsudsendelsen skete som privatperson. Han var dermed beskyttet af 
reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, og han havde således ikke pligt 
til hverken før eller efter interviewet at orientere sin arbejdsgiver. Overlægens 
medvirken i dokumentarprogrammet skete derimod som led i tjenesten, hvor-
for han ikke var beskyttet af ytringsfrihedsreglerne. Det var imidlertid om-
budsmandens vurdering at de udtalelser som overlægen fremsatte i pro-
grammet, selv om de kunne opfattes som kritiske over for sundhedssystemet 
som sådan, ikke kunne anses for at være i strid med de rammer som amtet 
havde fastsat for hans medvirken i programmet. På den baggrund mente om-
budsmanden ikke at der var grundlag for at tildele overlægen irettesættelsen.  
 
På baggrund af ombudsmandens foreløbige redegørelse trak amtet irettesæt-
telsen tilbage.  
 
(J.nr. 2002-3762-812).  
 
Det fremgik af sagens akter at TV2 den 5. juni 2001 anmodede Amtssygehu-
set X om tilladelse til at optage på sygehuset. Optagelserne skulle indgå i et 
dokumentarprogram om det danske sygehusvæsen hvor der bl.a. skulle ses 
nærmere på apopleksibehandlingen på sygehusene. TV2 oplyste at tv-

FOB 05.547 
 
Ansættelses- og arbejdsret 
1.9 
Forvaltningsret 1133.1 - 
12.1 - 2.2 
Statsforfatningsret 3.2 



 2/37 

stationen allerede havde talt med O som administrerende overlæge, og at han 
gerne ville medvirke i programmet. Endvidere blev det oplyst at tv-stationen 
ønskede at følge en apopleksipatient fra det øjeblik hvor vedkommende blev 
indlagt. Tv-stationen anmodede derfor om tilladelse til at lave optagelser på 
skadestuen. Tv-stationen meddelte at den ikke ville filme personer uden deres 
tilladelse. 
Sygehusdirektionen på Amtssygehuset X v/chefsygeplejerske A (senere vice-
direktør A) meddelte i brev af 7. juni 2001 TV2 tilladelse til “optagelse på sy-
gehuset i de næste måneder”. Af brevet til TV2 fremgik desuden følgende: 
“Overlæge (O) vil være den ansvarlige person på (X) Amtssygehus, og vi for-
venter derfor klart, at de nærmere detaljer, herunder indhentelse af patienters 
samtykke i forbindelse med deres medvirken, konkret aftales med og vareta-
ges af overlæge (O). Der må således ikke filmes nogen steder/patienter på 
sygehuset uden konkret godkendelse fra overlæge (O). 
Sygehusledelsen glæder sig til at følge projektet, og vil være behjælpelig, hvis 
det ønskes, ligesom vi utvetydigt forventer en etisk korrekt behandling af så-
vel patienter, pårørende, personale og sygehuset som institution.” 
Det fremgik af brevet at kopi samtidig var sendt til amtssygehusdirektør B og 
til afdelingsledelsen på neurologisk afdeling N (O's afdeling). 
O orienterede ved e-post af 22. juni 2001 sygehusdirektionen på amtssyge-
huset v/chefsygeplejerske A om den nærmere fremgangsmåde ved TV2's 
optagelser. O skrev bl.a. følgende: 
“Jeg har nu haft møde med (…) på skadestuen og (…) på afd. F vedrørende 
TV-optagelse dagene 16.-18. juli 2001. De er begge indforståede. (…) og (…) 
er ligeledes orienterede og har på baggrund af sygehusledelsens accept givet 
tilladelse til at TV-optagelserne finder sted. 
Det vil komme til at foregå således, at en fotograf vil være tilstede på skade-
stuen de pågældende dage efter kl. 16. Man vil så filme patienter der kommer 
akut enten på skadestue eller på (…). Man har lovet at der ikke filmes tæt på 
patienten - man er kun interesseret i at vise patientens ankomst med ambu-
lancen, og den videre transport til sygestuen. Patienten vil efterfølgende blive 
spurgt om han/hun vil give sin tilladelse til at det filmede bliver brugt. Hvis ik-
ke, bliver filmen destrueret.” 
Samme dag meddelte chefsygeplejerske A overlæge O i en e-post at det lød 
betryggende. 
Ved brev af 29. oktober 2001 orienterede O sygehusdirektionen på Amtssy-
gehuset X nærmere om en udsendelse som TV2 ville sende den 12. novem-
ber 2001. O nævnte bl.a. at han medvirkede i en del af udsendelsen som 
handlede om “en generel problemstilling vedrørende behandling af patienter 
på apopleksiafsnit og de konsekvenser det må medføre, hvis patienterne ikke 
behandles på apopleksiafsnit”. Samtidig orienterede O om en konkret patient-
historie som indgik i udsendelsen, hvor patienten som følge af overbelægning 
ikke var modtaget på neurologisk afdeling. 
Ligeledes den 29. oktober 2001 sendte sygehusdirektionen på Amtssygehu-
set X et udkast til en pressemeddelelse til O med henblik på hans godkendel-
se af de afsnit hvor han blev citeret for følgende: 
“‘Lad mig med det samme slå fast, at det er min vurdering, at den pågælden-
de patient er blevet behandlet fagligt forsvarligt. Der var desværre ikke plads 
på vores apopleksiafsnit, da patienten blev indlagt. Neurologisk afdeling tilså 
hende kort tid efter indlæggelsen og var i dialog med de medicinske læger om 
forløbet, som det er kutyme i disse tilfælde. 



 3/37 

Der er her tale om to afdelinger, der går sammen om at give en patient opti-
mal behandling. Fra neurologisk afdeling førte vi løbende tilsyn med patien-
ten, som straks kom i behandling og efterfølgende genoptræning. Små 10 
dage efter indlæggelsen overførtes patienten til et kommunalt genoptrænings-
tilbud’ fortæller adm. overlæge (O), Neurologisk afdeling, Amtssygehuset (X).” 
Som svar på sygehusdirektionens anmodning meddelte O den 31. oktober 
2001 sygehusdirektionen at han ikke kunne medvirke i pressemeddelelsen. 
Han begrundede det således: 
“… 
Jeg kan jo ikke det ene øjeblik sige, at det er af livsnødvendig betydning for 
patienter med apopleksi at blive indlagt på et apopleksiafsnit og så det andet 
øjeblik sige, at det alligevel ikke betyder noget. Det hænger jo slet ikke sam-
men. Og så ville jeg såvel som Amtssygehusets apopleksiafsnit miste trovær-
digheden.” 
Den 11. november 2001 blev O interviewet til TV2-nyhederne vedrørende 
omstændighederne i forbindelse med udfærdigelsen af pressemeddelelsen. I 
indslaget sagde han følgende: 
“Hele den tone og den atmosfære som denne her samtale foregik i - der blev 
jeg da meget bekymret for mit ansættelsesforhold. 
… 
Det jeg citeres for, det er at behandlingen af apopleksiramte er lige så god på 
medicinske afdelinger som på apopleksiafsnit. Og det er jo lige det modsatte 
af hvad jeg har sagt. 
… 
Det synes jeg altså er et meningstyranni. Jeg synes det er en krænkelse af 
min ytringsfrihed.” 
På baggrund af indslaget i TV2 om bl.a. nævnte pressemeddelelse redegjor-
de Københavns Amts amtssygehusdirektør B i et notat af 12. november 2001 
for sagen. Notatet blev sendt til sygehusdirektionerne for KAS Herlev, KAS 
Glostrup, KAS Gentofte og Amager Hospital. Af notatet fremgik følgende: 
“Redegørelse i anledning af indslag i TV2-nyhederne den 11. november 2001 
kl. 19 (‘Overlæge i klemme’). 
Udsendelsen handler om, at Sygehusdirektoratet har forsøgt at tvinge adm. 
overlæge (O), Amtssygehuset (X), til at komme med nogle udtalelser til pres-
sen, som han aldrig har fremlagt. I udsendelsen benægter undertegnede det-
te. 
Baggrunden for udsendelsen er følgende: 
I slutningen af oktober blev Sygehusdirektoratet opmærksom på, at TV2 plan-
lagde en serie med 2-3 udsendelser (TV2.DOK) om det danske sygehusvæ-
sen - henholdsvis den 29. oktober og den 12. november. 
Sygehusdirektoratet identificerede en særlig ‘(…)-vinkel’ i udsendelsen den 
12. november, idet (O) i føromtalen af programmet udtalte, at der dør mellem 
200 og 300 patienter om året på landsplan, fordi de får en utilstrækkelig be-
handling i forbindelse med hjerneblødning. På grund af sparehensyn anbrin-
ges de simpelthen på en forkert afdeling, hvor de ikke får en tilstrækkelig be-
handling. (O) er samtidig formand for Hjernesagen i Danmark. 
(O) orienterede den 28. oktober sygehusdirektionen om, at der i den pågæl-
dende udsendelse desuden indgik et indslag med en pårørende til en patient, 



 4/37 

som på grund af kapacitetsproblemer på daværende tidspunkt i stedet blev 
indlagt på den almindelige medicinske afdeling. 
Sygehusdirektoratet anmodede sygehusdirektionen om at undersøge det 
konkrete patientforløb med henblik på at klarlægge, om der under de givne 
omstændigheder var tale om et fagligt forsvarligt patientforløb, eller om der 
var fagligt kritisable aspekter ved forløbet. 
Tilbagemeldingen fra sygehusdirektionen var, at der tilsyneladende ikke var 
noget fagligt uforsvarligt ved det konkrete patientforløb. 
Som led i amtets medieberedskab udfærdigede Sygehusdirektoratet derfor et 
udkast til pressemeddelelse, som - afhængig af hvad der konkret måtte frem-
gå af den pågældende udsendelse - evt. påregnedes udsendt efter udsendel-
sen. 
I udkastet til pressemeddelelse citeres (O) som ansvarlig overlæge for at sige, 
at den pågældende patient er behandlet fagligt forsvarligt. 
Udkastet vedlægges til orientering. 
Udkastet til pressemeddelelse blev forelagt (O) den 29. oktober til godkendel-
se. 
(O) meddelte sygehusdirektionen telefonisk den 30. oktober, at han ikke ville 
godkende citatet. Dette blev gentaget i et brev til sygehusdirektionen dagen 
efter (brevet vedlægges). 
Sygehusdirektionen indkaldte (O) til et møde den 2. november med henblik på 
en drøftelse af baggrunden for, at han ikke ønskede at medvirke i presse-
meddelelsen. Desuden drøftedes det konkrete patientforløb. (O) fastholdt på 
mødet, at han ikke ønskede at deltage i pressemeddelelsen. Sygehusdirekti-
onen afsluttede mødet med at konstatere, at såfremt han ikke ønskede at 
medvirke i pressemeddelelsen, ville direktionen naturligvis ikke tvinge ham til 
dette, og at dette punkt dermed var afsluttet. 
Den 8. november kontaktedes undertegnede af en TV2-journalist, der fortalte, 
at han dagen i forvejen havde interviewet (O), der fortalte, at han i den kon-
krete situation havde følt sin ytringsfrihed knægtet. 
Der aftaltes et interview med undertegnede den 9. november. 
I interviewet redegjorde jeg for forløbet (her gengivet i sammentrængt form): 
Da vi kommer under vejrs med, at der i udsendelsen vil blive fokuseret på et 
konkret patientforløb, foretager vi en faglig undersøgelse med henblik på at få 
klarlagt, om forløbet giver anledning til faglig selvransagelse. Den foreløbige 
undersøgelse tyder ikke på, at det konkrete forløb er fagligt uforsvarligt, og 
som led i vores medieberedskab udarbejder vi et udkast til pressemeddelelse, 
hvori den fagligt ansvarlige overlæge citeres for dette. Da han så ikke ønsker 
at indgå i pressemeddelelsen, gør vi ikke mere ved det - dvs. ikke noget med 
tvang eller knægtelse af ytringsfrihed. Jeg fortæller samtidig, at vi agter at fo-
relægge det konkrete forløb for Sundhedsstyrelsen for at få klarhed over, om 
forløbet er fagligt forsvarligt. Endvidere giver jeg udtryk for, at man efter min 
opfattelse sagtens både kan have det principielle synspunkt, at alle apopleksi-
ramte bør indlægges på apopleksiafsnit samtidig med, at patienter, der på 
grund af kapacitetsproblemer må indlægges på almindelige medicinske afsnit, 
alligevel kan få en fagligt forsvarlig behandling dér. Dette sidste synspunkt, 
fordi de pågældende patienter bliver tilset af neuromedicinske læger. 
…” 



 5/37 

Den 12. november 2001 blev dokumentarudsendelsen bragt i TV2. O medvir-
kede i udsendelsen. Han blev præsenteret som administrerende overlæge, dr. 
med., hjerneforsker, men uden angivelse af ansættelsessted. Han udtalte føl-
gende: 
“Apopleksi det er en samlebetegnelse for to forskellige sygdomme, dels hjer-
neblodpropper og dels hjerneblødninger. Apopleksi det er også det man i dag-
lig almindelig dansk tale kalder for et slagtilfælde. 
… 
Hvis der kommer en patient ind med en apopleksi og der er fuldt optaget på 
apopleksiafsnittet, ja så bliver patienten henvist til en anden afdeling hvor der 
nu er en ledig seng. I sådant et tilfælde der er det sådan at det forøger patien-
tens risiko for at dø af apopleksien væsentligt. 
… 
Det drejer sig om en forøgelse af dødeligheden på omkring 25 %. Her i Dan-
mark vil det dreje sig om en 2-300 unødige dødsfald ekstra om året. 
… 
(Spørgsmål: Det vil sige hvis man ender på en forkert afdeling så er der altså 
en risiko for at man dør?) 
Ja, det er der, helt sikkert. 
… 
De dør først og fremmest af infektioner. Altså en lungebetændelse. De dør 
også af blodpropper i lungerne. Det er jo sådan at når man ligger helt stille i 
en seng og ikke kan bevæge sig på grund af en lammelse, så dannes der ofte 
blodpropper i benene, og de kan rive sig løs og løbe op i lungerne og sætte 
sig fast som lungeblodpropper, og det dør patienterne af. Det er utilfredsstil-
lende for lægen at skulle henvise en patient til en behandling som han noto-
risk ved er dårligere end den bedste. 
… 
Det er den tredje hyppigste dødsårsag i dette land og derfor er det klart at 
apopleksipatienterne, den dødelighed der er forbundet med apopleksisyg-
domme, har selvfølgelig også indflydelse på middellevetiden. 
… 
Ja, hvis der blev ført flere penge til apopleksiområdet, jamen så var det vel 
muligt for os at kunne behandle alle patienter med apopleksi på de såkaldte 
apopleksiafsnit.” 
I anledning af dokumentarudsendelsen i TV2 den 12. november 2001 anmo-
dede Københavns Amts Sygehusdirektorat direktionen på Amtssygehuset X 
om en redegørelse. I en redegørelse af 16. januar 2002 skrev amtssygehuset 
herefter bl.a. følgende til sygehusdirektoratet: 
“2. Udkast til pressemeddelelse 
… 
Indholdet i kommunikationen mellem (O) og sygehusdirektionen beskrives 
efterfølgende med vægt på to elementer: 
1. Indholdet i den elektroniske kommunikation i forbindelse med udarbejdelse 
af udkast til pressemeddelelse med tilhørende tidsangivelser. 
2. Møder mellem medlemmer af sygehusdirektionen og (O). 



 6/37 

Ad 1. Indholdet i den elektroniske kommunikation. 
Mandag den 29. oktober 2001. Sygehusdirektionen e-mailer til afdelingsledel-
sen afdeling N, hvor afdelingsledelsen anmodes om en kort beskrivelse af det 
konkrete patientforløb. Dette er efterfølgende modtaget og videresendt i ano-
nymiseret form til sygehusdirektoratet (bilag 6). 
Mandag den 29. oktober 2001. 16:36. Udkast til pressemeddelelse fra amtets 
informationsmedarbejder samt sygehusdirektionens forslag til ændringer, 
fremsendes som hastemeddelelse til (O) til godkendelse af de afsnit, hvor (O) 
citeres for afdeling N's deltagelse i det konkrete patientforløb på (X) (bilag 7). 
Sygehusdirektionen har hermed godkendt det foreløbige udkast til bered-
skabspressemeddelelse. 
Tirsdag den 30. og onsdag den 31. oktober 2001. Telefonisk og efterfølgende 
skriftligt - på anmodning herom - meddeler (O), at han hverken principielt eller 
konkret vil godkende at blive citeret i det foreløbige udkast til pressemeddelel-
se (bilag 8). 
Ad 2. Indholdet af møder mellem medlemmer af sygehusdirektionen og (O) 
Sygehusdirektionen ønsker at drøfte dette med (O), idet vi umiddelbart står 
uforstående overfor, at han ikke vil udtale sig om det konkrete patientforløb, 
som hans afdeling har været involveret i. Særligt må det undre i lyset af, at 
han af sygehusdirektionen havde fået ansvaret for TV-optagelserne. 
Fredag den 2. november 2001 eftermiddag. Sygehusdirektionens repræsen-
tanter afholder møde med (O) for at drøfte nærmere, hvorfor (O) ikke vil udta-
le sig om det konkrete patientforløb. Sygehusdirektionen opridsede baggrun-
den for arbejdet med beredskabspressemeddelelsen. 
(O) bekræfter på mødet, at han ikke vil medvirke i en pressemeddelelse og 
tilkendegiver, at han føler sig presset hertil. (O) havde den opfattelse, at det 
praktiske omkring TV-holdets håndtering af patientkontakten er aftalt med et 
medlem af sygehusdirektionen. 
(O) gentog at patienter med apopleksi indlagt på den medicinske afdeling 
havde en overdødelighed i forhold til, hvis patienterne blev indlagt på apo-
pleksiafsnittet. (O) tilkendegav at han havde drøftet udkast til pressemedde-
lelse ved et teammøde i afdelingen og med eksterne personer, herunder TV-
journalisten. 
Der var enighed om, at 90 % af patienterne faktisk kom på apopleksiafsnittet 
trods periodevis nedsat sengekapacitet forårsaget af manglende personale til 
de normerede senge. 
(O) tilkendegav, at han opfattede at ledelsen ville knægte hans ytringsfrihed. 
Dette afviste sygehusdirektionen og tilkendegav, at såfremt (O) ikke ville 
medvirke til at beskrive det konkrete patientforløb i en pressemeddelelse, var 
den sag slut. 
Sygehusdirektionen tilkendegav på mødet, at det var sygehusets overordnede 
målsætning at så mange specialepatienter som muligt skulle behandles i eget 
speciale. 
De konkrete fysiske forhold på (X) betinger, at sygehusdirektionen ikke umid-
delbart kan flytte f.eks. et helt medicinsk afsnit til afdeling N, idet andre pati-
entkategorier i givet fald ville skulle behandles udenfor specialet. 
Tirsdag den 20. november 2001. Som det også er fremgået af DagensMedicin 
afholdt sygehusdirektionen et møde med (O). Sygehusdirektionen beklagede 



 7/37 

overfor (O), hvis sygehusdirektionens handlemåde i hele sagen havde gjort, 
at han har følt sig presset til at medvirke i en beredskabspressemeddelelse. 
Sygehusdirektionen gentog, at vi på intet tidspunkt havde anmodet om eller 
drøftet nogen form for underskrivelsesprocedure. Vi havde anmodet om en 
godkendelse af et foreløbigt udkast til en beredskabspressemeddelelse. Den 
godkendelse havde vi ikke fået og dermed var al tale om (O)'s eventuelle 
medvirken i en pressemeddelelse afsluttet for vores vedkommende. 
(O) havde givet sin begrundelse overfor sygehusdirektionen, som havde taget 
denne til efterretning og anså derfor, at hans medvirken i en pressemeddelel-
se ikke ville komme på tale i den aktuelle sag. 
Udsagn: (O)'s opfattelse af at være blevet presset til at godkende pressemed-
delelsen. 
Sygehusdirektionens opfattelse: 
(O) er i sin egenskab af leder for det pågældende område og med særligt an-
svar for de pågældende TV-optagelser blevet kontaktet elektronisk af syge-
husdirektionen med en anmodning om at forholde sig til en pressemeddelel-
se. 
Det er en ganske almindelig procedure i forbindelse med presseomtale af sy-
gehuset. Sygehusdirektionen fandt anledning til at drøfte dette nærmere med 
(O), idet vi med undren måtte konstatere, at (O) ikke kunne og ikke ville for-
holde sig til det konkrete patientforløb. 
Et patientforløb som neurologisk afdeling N havde det umiddelbare ansvar for 
i henhold til gældende visitationsretningslinier. 
Et patientforløb som afdelingen havde været involveret i ved tilsyn og rådgiv-
ning. 
Endelig på baggrund af en anmodning til såvel sygehusdirektionen som til 
afdeling N fra sygehusdirektoratet om medvirken til udarbejdelse af en såkaldt 
beredskabspressemeddelelse. 
Udsagn: (O) følte sig fyringstruet. 
Sygehusdirektionens opfattelse: 
Sygehusdirektionen har i dagene op til den første TV-udsendelse arbejdet på 
at få beskrevet det konkrete patientforløb via den normale vej, som er gen-
nem de ansvarlige afdelingsledelser. Dette med henblik på at sikre, at Kø-
benhavns Amt og Amtssygehuset (X) ville være i stand til at kunne besvare 
spørgsmål om det konkrete patientforløb, såfremt det måtte blive aktuelt efter 
TV-udsendelsen. 
Sygehusdirektionen har ikke truet (O) med afskedigelse. Da dette tema duk-
kede op i pressen tog sygehusdirektionen et møde med (O) for at rette op på 
eventuelle misforståelser i den anledning. 
Udsagn: (O) kunne få en tjenstlig ordre om at tiltræde pressemeddelelsen. 
Sygehusdirektionens opfattelse: 
Det er sygehusdirektionens opfattelse, at et medlem af en afdelingsledelse 
tjenstligt ikke vil kunne undslå sig for at komme med en redegørelse for et 
konkret patientforløb, som vedkommendes afdeling har medvirket i. 
Dette har sygehusdirektionen også meddelt (O) ved mødet den 2. november 
2001. Der er for sygehusdirektionen forskel på dette og en tjenstlig ordre på at 
medvirke i en pressemeddelelse, hvilket vi ikke på noget tidspunkt har afgi-
vet.” 



 8/37 

I en redegørelse af 22. januar 2002 kommenterede den neurologiske ledelse 
på Amtssygehuset X, herunder O, ovennævnte redegørelse af 16. januar 
2002. Af redegørelsen fremgik bl.a. følgende: 
“Produktionen af TV-indslagene 
… 
Hvis der skal rettes nogen kritik, må denne rettes mod sygehusdirektionen og 
vicedirektør (A), som hele tiden har været fuldt orienteret og godkendt proce-
dureforløbet. Det skal dog tilføjes, at det umiddelbart findes vanskeligt at rette 
nogen kritik af den anvendte procedure, da der i hele forløbet foreligger for-
håndsgodkendelser fra patient og pårørende (bilag 3, 4, 5). Endelig foreligger 
der ikke oplysninger om, at nogen - endsige patientens datter - har følt sig 
forulempet af at deltage i udsendelsen (bilag 5). 
Beredskabspressemeddelelsen 
Indholdet af beredskabspressemeddelelsen fremtræder samlet som et de-
menti af det, (O) siger i udsendelsen, hvorfor han naturligvis ikke kan godken-
de den. (O) har ydermere solidt fagligt belæg for sine ytringer i udsendelsen. 
Beredskabspressemeddelelsen indeholder en i øvrigt negativt ladet vurdering 
af en TV-udsendelse, som ingen - ikke engang (O) - har set. Derfor kan (O) 
naturligvis ikke forhåndsgodkende beredskabspressemeddelelsen, endsige 
give den ‘sit blå stempel’. 
(O) har ret til at ytre sig, og skal ikke tvinges til at ytre sig mod sin overbevis-
ning. 
Endelig kan man ikke forlange af ham, at han skal udtale sig mod bedre vi-
dende. 
Dialog med direktionen 
Ved samtale med vicedirektør (C) på dennes kontor mandag 29. oktober 2002 
får (O) at vide, at han, grundet den forestående TV-udsendelse, nu fremstår i 
‘et dårligt lys’ i direktoratet. 
… 
Under samtale med direktør (D) og vicedirektør (C) fredag 2. november 2001 
på dennes kontor, presses (O) i 1½ time til at godkende pressemeddelelsen. 
Da han ikke vil, anmodes han om at udfærdige en beskrivelse af patientforlø-
bet og godkende det. Hvis ikke, vil han få en ‘tjenstlig ordre’ herom. Denne 
trussel fremsættes flere gange af direktør (D). (O) opfatter det som en måde, 
hvorpå man alligevel kan få fremstillet en pressemeddelelse, hvori han god-
kender, at det på (X) Amtssygehus er uden betydning, om man kommer på 
apopleksiafsnit eller ej. (O) bebrejdes herefter den måde, hvorpå TV-
optagelserne er foretaget. Da han siger, at de er foregået efter godkendelse 
fra vicedirektør (A), får han at vide af direktør (D), at det er (D) ligeglad med, 
idet (A) ikke kan give en sådan godkendelse. Direktør (D) siger herefter, at 
han i øvrigt ikke af det skriftlige materiale kan se nogen specificeret godken-
delse af proceduren, så ‘nu er bevisførelsen din’, siger (D). Atmosfæren opfat-
tes af (O) som meget ubehagelig, og han føler sig fyringstruet. Mødet sluttede 
uden konklusion. 
En uge senere, modtager (O) en e-mail fra vicedirektør (A) om, at et rutine-
mæssigt møde mellem ham og sygehusdirektionen fredag 9. november 2001, 
må aflyses med begrundelsen: ‘Med de øvrige diskussioner vi i øjeblikket har 
imellem dig og Sygehusdirektionen, mener vi ikke det er realistisk at mødes i 
morgen vedr. den strategiske drøftelse af lægebemandingen på afd. N.’ (bilag 
7). 



 9/37 

Det konkrete patientforløb 
Den detaljerede gennemgang af patientens indlæggelse er irrelevant i forhold 
til den aktuelle problematik - apopleksiafsnit. 
Det er veldokumenteret, at patienter med apopleksi har væsentligt lavere risi-
ko for at dø, hvis de indlægges og behandles på apopleksiafsnit. Desuden er 
invaliditeten lavere ved udskrivelsen, hvis man behandles på apopleksiafsnit. 
Endelig forkortes indlæggelsestiden, idet patienterne kommer sig hurtigere. 
Ved behandling på apopleksiafsnit får man således et bedre behandlingsre-
sultat. Apopleksiafsnit virker ved sin organisation - først og fremmest tværfag-
ligheden med målrettet, aktivt mobiliserende pleje og terapi i centrum. Den 
lægefaglige expertise og erfaring er også af afgørende betydning. 
Effekten af apopleksiafsnittet på (X) Amtssygehus i forhold til behandling på 
medicinsk afdeling foreligger dokumenteret, og er sygehusdirektionen be-
kendt (bilag 8). Den er helt i overensstemmelse med foreliggende nationale 
og internationale erfaringer, idet dødeligheden er væsentligt lavere, hvis man 
behandles på apopleksiafsnittet i (X) Amtssygehus.” 
Til redegørelsen var vedlagt breve af 22. januar 2002 fra den journalist som 
var ansvarlig for tv-udsendelsen, og fra datteren til den patient hvoraf der blev 
vist optagelser i programmet. Af journalistens brev fremgik bl.a. følgende: 
“Den 19. august om eftermiddagen ankommer en patient med en apopleksi. 
Patienten ankommer sammen med sin datter, som fotograf (…) kontaktede 
uden kamera. Han fortæller datteren om vores program og om vi må følge 
forløbet med kamera. På dette tidspunkt har vi - ifølge aftalen - ikke filmet no-
gen personer. Datteren giver tilladelse til at vi filmer forløbet. Efterfølgende 
aftaler vi med datteren, at vi ikke viser moderens identitet. Det efterlever vi, 
idet man ikke ser moderens ansigt. Vi nævner heller ikke moderens navn i 
programmet.” 
Af datterens brev fremgik bl.a. følgende: 
“Jeg var med under hele forløbet, og efter ankomsten på skadestuen blev vi 
kontaktet af en sygeplejerske, der spurgte om vi havde noget imod at medvir-
ke i en TV-udsendelse om forløbet af en indlæggelse på sygehuset. Jeg talte 
med min mor om det (hun var i stand til at kommunikere), og vi var begge ind-
stillede på ‘at det har man da pligt til i hele sygehusdiskussionen’. 
Efterfølgende diskuterede jeg sagen med min søster og mor, og vi blev enige 
om at anmode om, at der ikke blev vist billeder af min mor på skærmen. Det 
skal præciseres, at vi ikke havde noget imod at medvirke som eksempel, og 
jeg indvilligede selv i at fremstå med navns nævnelse. 
Min familie var fuldt tilfredse med at give et bidrag i diskussionen og har intet 
imod måden vort eksempel blev fremstillet på.” 
Den 16. april 2002 meddelte Københavns Amts Sygehusdirektorat O at hans 
adfærd i sagen ikke havde været tilfredsstillende. Sygehusdirektoratet skrev 
følgende: 
“… 
Jeg har nu haft lejlighed til at gennemgå redegørelsen af den 16. januar 2002, 
ligesom jeg har haft lejlighed til at gennemgå den neurologiske afdelingsledel-
ses kommentar af den 22. januar 2002 til sygehusdirektionens redegørelse. 
På baggrund af denne gennemgang kan jeg indledningsvis notere, at du og 
sygehusdirektionen har forskellige opfattelser af forløbet omkring den såkald-
te ‘beredskabsmeddelelse’. Du har under dialogen med sygehusdirektionen 



 10/37 

følt dig fyringstruet. Sygehusdirektionen benægter at have fremsat fyringstrus-
ler og har efterfølgende overfor dig beklaget, at du har følt dig fyringstruet. 
I sygehusdirektionens redegørelse gennemgås det konkrete patientforløb, der 
blev omtalt i den pågældende udsendelse: Patienten (apopleksi) blev på 
grund af pladsmangel på apopleksiafsnittet indlagt på medicinsk afdeling. Pa-
tienten blev tilset af neurologisk bagvagt, der lagde en behandlingsplan, som 
medicinsk afdeling nøje fulgte. Apopleksipatienter, der indlægges på medi-
cinsk afdeling, tilbydes ifølge afdelingsledelsen på medicinsk afdeling samme 
ergo- og fysioterapi, som hvis patienten lå på neurologisk afdeling. Endelig 
bruger apopleksipatienter, der er indlagt på medicinsk afdeling, mindst lige så 
meget plejepersonale, som der er afsat til patientpleje på apopleksiafsnittet. 
Sygehusdirektionen konkluderer, at det konkrete patientforløb er håndteret 
fagligt forsvarligt. Dette bestrides ikke i den neurologiske afdelingsledelses 
kommentar af den 22. januar 2002. 
I TV-udsendelsen udtalte du i din egenskab af administrerende overlæge på 
Amtssygehus (X) bl.a., at apopleksipatienters risiko for at dø forøges væsent-
ligt, hvis de indlægges på andre afdelinger end et apopleksiafsnit. Udtalelsen 
kædes i udsendelsen direkte sammen med omtalen af det pågældende pati-
entforløb: Formålet med omtalen af patientforløbet var øjensynligt at vise et 
eksempel på et fagligt uforsvarligt patientforløb kendetegnet ved en unødven-
dig, høj dødelighedsrisiko. 
På baggrund af sygehusdirektionens redegørelse er det min vurdering, at pa-
tientforløbet blev håndteret fagligt forsvarligt. Det er derfor min vurdering, at 
du i din samlede håndtering af mediebetjeningen i denne sag ikke har udvist 
tilfredsstillende loyalitet overfor sygehusets bestræbelser på at give patienter 
med apopleksi en kvalificeret behandling. Din håndtering af mediebetjeningen 
kan have skabt unødvendig utryghed blandt patienterne i sygehusets optage-
område. 
Jeg har dernæst noteret mig, at du i denne sag har overtrådt amtets informa-
tionspolitik i et konkret tilfælde: 
I henhold til amtets informationspolitik skal man som leder straks efter, at man 
har udtalt sig til pressen, underrette nærmeste overordnede chef. Du blev in-
terviewet i TV2 Nyhederne den 11. november 2001, men undlod at orientere 
sygehusdirektionen efter, at interviewet havde fundet sted. 
Min samlede vurdering af sagsforløbet er, at din adfærd i denne sag ikke har 
været tilfredsstillende. Jeg skal derfor anmode dig om fremover at have skær-
pet opmærksomhed omkring din mediehåndtering for at forebygge, at der 
uretmæssigt skabes tvivl om kvaliteten af sygehusets ydelser. Endvidere skal 
jeg anmode dig om fremover at overholde Københavns Amts informationspoli-
tik.” 
O anmodede den 10. maj 2002 sygehusdirektoratet om at tilbagekalde den 
skriftlige irettesættelse af 16. april 2002. Han skrev bl.a. følgende: 
“Min medvirken i ovennævnte udsendelse skete efter grundige konsultationer 
med sygehusdirektionen i Amtssygehuset (X), som i hele forløbet var grundigt 
og løbende informeret om udsendelsen og dens tema. Sygehusdirektionen 
var ydermere grundigt informeret om, at et interview med mig, hvori jeg (under 
titlen ‘hjerneforsker’ og uden henvisning til mit arbejdsmæssige tilhørsforhold) 
fremlagde synspunkter, som jeg gennem mange år har været kendt for, ville 
blive kædet sammen med et patientforløb på medicinsk afdeling. Sygehusdi-
rektionen havde desuden givet tilladelse til, at patient og pårørende kunne 
udtale sig til TV, og havde bedt mig om at være TV2 behjælpelig i forbindelse 
med at finde en egnet patient, som ville deltage i udsendelsen. 



 11/37 

TV-udsendelsens indhold kan således på ingen måde komme bag på syge-
husdirektionen. De synspunkter, jeg fremsatte, havde hel generel karakter, de 
er velkendte, fagligt velfunderede, og de kan på ingen måde anfægtes. Syge-
husdirektionen har således ingen baggrund for at presse mig til at dementere 
eller modificere mine ytringer i TV. 
Jeg skal derfor anmode dig om at tilbagekalde din skriftlige irettesættelse, da 
den er uretmæssig og dermed irrelevant.” 
Københavns Amts Sygehusdirektorat fastholdt i brev af 21. maj 2002 den op-
fattelse direktoratet havde givet udtryk for i brev af 16. april 2002. Sygehusdi-
rektoratet skrev følgende: 
“I skrivelse af den 10. maj 2002 anmoder du mig om at tilbagekalde min skri-
velse af den 16. april 2002, hvori jeg meddeler dig, at din adfærd i sagen om-
kring TV2.Dok-udsendelsen den 12. november 2001 ikke har været tilfredsstil-
lende. 
Som det fremgår af skrivelsen, bygger dette udsagn på, at du efter min vurde-
ring i din håndtering af mediebetjeningen kan have skabt unødvendig utryg-
hed blandt patienterne i sygehusets optageområde. Dertil kommer, at du i 
sagsforløbet i et konkret tilfælde har overtrådt amtets informationspolitik. 
Jeg henviser til skrivelsen af den 16. april 2002 for en yderligere uddybning. 
Du motiverer dit ønske om, at jeg skal tilbagekalde skrivelsen af den 16. april 
2002, med, at sygehusdirektionen på forhånd havde givet tilladelse til produk-
tionen af de pågældende TV-indslag. 
Dette anfægter jeg ikke, hvilket jeg også gav udtryk for på vores møde den 
16. april 2002. Til gengæld har sygehusdirektionen naturligvis ikke forhånds-
godkendt dine udtalelser i udsendelsen, hvorfor din indvending ingen relevans 
har for min vurdering af din adfærd i denne sag. 
Du underbygger dine synspunkter i skrivelsen til mig ved at henvise til, at du i 
den pågældende udsendelse præsenteres som ‘hjerneforsker uden henvis-
ning til mit arbejdsmæssige tilhørsforhold’. Dette er ikke rigtigt, idet du for det 
første præsenteres som ‘adm. overlæge og hjerneforsker’, og dernæst frem-
går det af dine udtalelser, at du beskriver de konkrete forhold på Amtssyge-
huset (X). 
Jeg skal derfor meddele, at jeg ikke finder anledning til at tilbagekalde min 
skrivelse af den 16. april 2002.” 
Den 19. november 2002 klagede O til mig over sygehusdirektionen på Amts-
sygehuset (X) og Københavns Amts Sygehusdirektorats “forsøg på knægtelse 
af [hans] grundlovssikrede ytringsfrihed” og øvrige håndtering af sagen. Han 
oplyste at han efterfølgende var blevet afskediget, og anførte bl.a. følgende: 
“Sygehusdirektionen og Sygehusdirektoratet har lagt et urimeligt pres på mig 
for at lægge navn til udsagn, som ikke er mine, og som er urigtige. Presset 
har stået på i over en uge og med inddragelsen af amtssundhedsdirektørens 
navn er der yderligere lagt et pres på mig som er urimeligt. 
Direktionen, Amtssygehuset (X) har svigtet mig som medarbejder ved først at 
godkende et optagelsesforløb inklusive dets indhold og herefter at løbe fra det 
hele da Sygehusdirektoratet, som åbenbart ikke har været orienteret af Amts-
sygehusets direktion, har taget afstand fra det og ønsket det korrigeret. Der-
med er jeg som medarbejder uforskyldt blevet bragt i en umulig situation og i 
en ganske urimelig samvittighedskrise. Et forvaltningsmæssigt problem mel-
lem Amtssygehusets direktion og Amtets Sygehusdirektorat er således ene 



 12/37 

og alene placeret på en medarbejder trods det, at denne har gjort sig umage 
for at informere og rådspørge sin direktion - og mere til. 
Som medarbejder må man kunne stole på sin direktion, specielt i spørgsmål 
hvor medarbejderen har gjort sig umage for at holde direktionen orienteret. En 
vicedirektør er løbet fra sit tilsagn og har mod bedre vidende kritiseret mig for 
et optagelsesforløb, som han selv har godkendt. 
Sygehusdirektionen og sygehusdirektoratet har i hele denne sag forsøgt at 
finde fejl hos mig, som kunne give dem anledning til at kritisere mig.” 
Jeg bad den 9. december 2002 O om at indsende afgørelsen om afskedigelse 
og andre bilag som han mente kunne have betydning for sagen. 
Med O's brev af 30. december 2002 modtog jeg afgørelsen om afskedigelse. 
O understregede imidlertid at han ikke ønskede at klage over at han var ble-
vet afskediget. Hans klage angik udelukkende spørgsmålet om ytringsfrihed. 
Han skrev herom bl.a. følgende: 
“Jeg klager over, at man først godkender, at jeg medvirker i TV-udsendelsen, 
og oven i købet ved hvad jeg vil sige, lige som man ved, at mine udtalelser vil 
blive sammenkædet med optagelser af en patient, der ikke bliver indlagt på 
apopleksiafsnit, og så efterfølgende forlanger af mig, at jeg skal lægge af-
stand til det jeg siger i udsendelsen. Det kan jeg kun opfatte som et forsøg på 
knægtelse af min ytringsfrihed. Jeg skal i den forbindelse anføre, at mine ud-
sagn i udsendelsen er solidt videnskabeligt og fagligt funderet, og at jeg tidli-
gere mange gange har sagt de samme ting i aviser og på TV. 
Jeg kan ikke klandres for TV2's måde at redigere deres udsendelser på, og 
hvis Københavns Amts Sygehusdirektorat mener, at de havde krav på at se 
udsendelsen før den blev udsendt, kunne de jo blot have rettet henvendelse 
til TV2. Det er urimeligt at fastholde en påtale af mig med henvisning til, at 
sygehusdirektionen ikke på forhånd havde godkendt mine udtalelser i udsen-
delsen. 
Jeg klager over, at min forvaltning har udarbejdet en pressemeddelelse, som 
man vil presse mig til at lægge navn til. Som omtalt i min klage havde man 
ikke set udsendelsen, og alligevel indeholdt pressemeddelelsen vurderinger 
af udsendelsens troværdighed. Det kan man da ikke forlange, at en medar-
bejder skal lægge navn til. 
… 
Jeg klager over, efterfølgende at blive kritiseret og indberettet til Direktoratet 
af min direktion for den måde TV optagelserne fandt sted, til trods for at direk-
tionen var fuldt informeret og havde forhåndsgodkendt optagelsesforløbet. Så 
vidt jeg kan se, prøver sygehusdirektionen at redde sig ud af en kattepine i 
forhold til Direktoratet ved at placere skylden på medarbejderen og gøre ham 
til syndebuk.” 
Den 10. juni 2003 anmodede jeg Københavns Amts Sygehusdirektorat og 
Amtssygehuset X om udtalelser og om udlån af sagens akter. Jeg skrev bl.a. 
følgende: 
“Det fremgår at (O) den 29. oktober 2001 modtog et udkast til en pressemed-
delelse med henblik på hans godkendelse af de afsnit hvor han blev citeret, 
hvilket (O) afslog. Jeg anmoder Amtssygehuset (X) om i udtalelsen bl.a. at 
redegøre nærmere for baggrunden for at bede (O) om denne godkendelse. 
Det fremgår at der efterfølgende var et møde mellem sygehusdirektionen og 
(O) hvor hans afslag blev drøftet. Jeg anmoder i den anledning endvidere om 
en nærmere redegørelse for hvad der blev sagt under dette møde. 



 13/37 

I brev af 16. april 2002 hvor det blev meddelt (O) at hans adfærd i sagen ikke 
havde været tilfredsstillende, anføres det at han i tv-udsendelsen udtalte sig i 
‘egenskab af administrerende overlæge på Amtssygehuset (X)’. Jeg anmoder 
amtet om i udtalelsen bl.a. at redegøre nærmere for hvad amtets opfattelse 
bygger på. Endvidere anmoder jeg om en nærmere redegørelse for hvilken 
betydning amtets opfattelse har haft for vurderingen af at (O)'s adfærd ikke 
havde været tilfredsstillende. 
I brev til mig af 30. december 2002 anfører (O) at hans udsagn i tv-
udsendelsen ‘er solidt videnskabeligt og fagligt funderet, og at jeg tidligere 
mange gange har sagt de samme ting i aviser og på TV’. Af de indsendte bi-
lag fremgår det at (O) var formand for foreningen Hjernesagen i Danmark. Jeg 
beder myndighederne om i udtalelserne at kommentere de nævnte bemærk-
ninger fra (O) samt at redegøre for myndighedernes kendskab til hans for-
mandskab for nævnte forening. 
Københavns Amts Sygehusdirektorat bemærkede i brev af 16. april 2002 til 
(O) bl.a. at han havde overtrådt amtets informationspolitik ved ikke at have 
orienteret om et interview der blev vist i TV2-Nyhederne den 11. november 
2001. Det fremgår ikke klart hvornår dette interview fandt sted. Jeg beder der-
for amtet om i udtalelsen at redegøre nærmere for dels hvornår dette inter-
view fandt sted, dels hvorfor (O)'s orientering af sygehusdirektionen i brev af 
29. oktober 2001 ikke også omfattede det interview der blev vist den 11. no-
vember 2001. 
Endelig anmoder jeg myndighederne om at forholde sig til det som (O) har 
anført i sin klage til mig af 19. november 2002.” 
Den 29. september 2003 modtog jeg udtalelser af 12. og 24. september 2003 
fra henholdsvis Amtssygehuset X, sygehusdirektionen og Københavns Amt, 
Direktøren for Sygehuse, Sundhed og Forebyggelse. Af udtalelsen fra Amts-
sygehuset X fremgik bl.a. følgende: 
“Udtalelse og redegørelse 
Kontakten til (O) i sagen er sket i linieorganisationen. Det gælder den primære 
bemyndigelse (note: Sygehusdirektionen havde i tilladelsen skrevet at man 
‘utvetydigt forventer en etisk korrekt behandling af såvel patienter, pårørende, 
personale og sygehus som institution’) til at have ansvaret for TV-
optagelserne og i forbindelse med udarbejdelse af foreløbig udkast til bered-
skabspressemeddelelse. 
Linieorganisationen er: Sundhedsforvaltningen - sygehusdirektionen - afde-
lingsledelsen afd. N (note: Afdelingsledelsen består af den administrerende 
overlæge og oversygeplejersken) ved (O) i sin egenskab af administrerende 
overlæge for neurologisk afdeling, Amtssygehus (X). 
Dette fremhæves, idet (O) tidvis benævnes/beskriver sig som ‘Hjerneforsker’ 
og ‘Formand for Hjernesagen’. Sygehusdirektionen er bekendt med (O)'s for-
mandskab for hjernesagen. Dette formandskab er et privat anliggende og er 
Amtssygehuset (X) uvedkommende. 
… 
Nærmere redegørelse for baggrunden for at bede (O) om godkendelse af be-
redskabspressemeddelelse. 
… 
Det er normal procedure, at sygehusdirektionen hurtigt reagerer på hastean-
modninger fra Sundhedsforvaltningen. Amtssygehuset (X) modtog flere haste-
e-mails fra Sundhedsforvaltningen, hvoraf det fremgik at man forventede, at 
sygehusdirektionen indhentede udtalelser fra afdelingsledelsen afd. N bl.a. 



 14/37 

vedrørende det i TV2.DOK beskrevne konkrete patientforløb, også efter at 
sygehusdirektionen havde informeret om at (O) ikke ville medvirke i en pres-
semeddelelse. 
Sygehusdirektionen udtaler sig sædvanligvis ikke om konkrete patientforløb 
uden at have fået en udtalelse fra de involverede afdelingsledelser, der har 
haft ansvaret for et konkret patientforløb. 
Nedenfor gives en kort gennemgang af mediesagen oktober 2001 set fra sy-
gehusdirektionens side: 
En foromtale af et kommende TV2.DOK havde fanget Sundhedsforvaltnin-
gens pressemedarbejders opmærksomhed. Sagen kunne kræve amtets op-
mærksomhed. Pressemedarbejderen kontaktede sygehusdirektionen for at få 
klarlagt, hvorvidt sagen stammede fra Amtssygehuset (X). En pressemedde-
lelse vedrørende emnet kunne blive påkrævet, da en konkret patient kunne 
blive opfattet som værende blevet fejlbehandlet af Amtssygehuset (X). 
Sygehusdirektionen kontaktede (O), idet Sundhedsforvaltningen fandt det 
mest sandsynligt at patienten var en neurologisk patient ud fra foromtalen af 
programmet. 
Dette blev bekræftet ved kontakt til (O), hvilket sygehusdirektionen informere-
de Sundhedsforvaltningen om. 
… 
Sygehusdirektionen foretog umiddelbart samme dag sine egne justeringer i 
udkast til foreløbig pressemeddelelse for så vidt angår de udtalelser, som sy-
gehusdirektionen citeres for. 
Da forslag om evt. udarbejdelse af en pressemeddelelse ikke havde været og 
ikke kunne nå at blive drøftet med (O) foretager sygehusdirektionen sine ju-
steringer af teksten og fremsender samme dag kl. 16.36 den justerede tekst til 
ham. 
Af teksten i e-mail fremgår at det drejer sig om et udkast. Endvidere ændres 
overskriften til beredskabspressemeddelelse. Dels for at signalere at syge-
husdirektionen var sig bevidst, at (O) ikke mundtligt havde fået forelagt at Kø-
benhavns Amt overvejede at udsende en pressemeddelelse. Dels for at un-
derstrege, at det drejede sig om et udkast til pressemeddelelse, som alene 
skulle være i beredskab. 
Det kan tilføjes, at (O) skriftligt meddelte sygehusdirektionen i et brev dateret 
den 31.10.01, at han ikke ønskede at medvirke til en beredskabspressemed-
delelse om det konkrete patientforløb. 
Pressemeddelelsen er aldrig blevet udsendt, idet sygehusdirektionen måtte 
informere Sundhedsforvaltningen om, at (O) ikke ønskede at medvirke i en 
pressemeddelelse udsendt af Københavns Amt om det konkrete patientforløb. 
Sammenfattende var baggrunden for at bede (O) om at godkende beskrivel-
sen af det konkrete patientforløb, at sygehusdirektionen reagerede på haste-
henvendelser fra Sundhedsforvaltningen med anmodning om beskrivelse af 
det konkrete patientforløb. 
Baggrunden var bl.a., at sygehusdirektionen fandt at den mere principielle del 
af foreløbigt udkast til beredskabspressemeddelelse var på linie med (O)'s 
opfattelse om det ønskelige i, at flest mulige patienter med apopleksi bliver 
behandlet på apopleksiafsnit. 
Sygehusdirektionen prøvede ved sine justeringer i teksten (fremhævet med 
gult), at signalere, at det drejede sig om et foreløbigt udkast, som havde be-



 15/37 

redskabskarakter i den fase, hvor pressemeddelelsen var under udarbejdelse 
og dermed ikke havde officiel status/karakter, da udsendelsen ikke var vist, 
men alene annonceret. 
Nærmere redegørelse for mødet mellem sygehusdirektionen og (O) fredag 
den 2. november 2001, herunder hvad der blev sagt. 
… 
Sygehusdirektionens anmodninger om bemærkninger til konkrete patientfor-
løb modtages sædvanligvis umiddelbart fra afdelingsledelser, når det drejer 
sig om hastesager udløst af henvendelse fra Sundhedsforvaltningen. 
Det er ikke normal procedure at dette sker alene elektronisk. Denne kommu-
nikationsvej blev ud over møder og telefonisk henvendelse benyttet for at sik-
re en hurtig dialog. 
Ved telefonsamtale mellem sygehusdirektionen og (O) den 30.10.01 kl. ca. 
12.45 oplyser (O) 
- at han ikke kan åbne filerne med de to udkast til pressemeddelelser (Sund-
hedsforvaltningens primære og sygehusdirektionens justerede med ændrin-
ger fremhævet med gult). En kopi bringes derfor til (O)'s kontor samme dag, 
idet forvaltningen fandt det vigtigt med korrekte og konkrete oplysninger om 
den pågældende patient. 
- at han deltager på amtets ledelseskursus benævnt Galileo. 
- at han hverken principielt eller konkret vil godkende teksten efter at den er 
blevet læst op for ham. 
- at han ville gå til Foreningen af Speciallæger og jurist i Hjernesagen med 
udkastet til pressemeddelelse. 
(D) og (C) - (A) fraværende - tog en samtale med (O) den 2. november m.h.p. 
at få en nærmere forklaring på, at en administrerende overlæge - hvis afdeling 
havde været inde i et konkret patientforløb - ikke ville udtale sig om forløbet, 
når Sundhedsforvaltningen og sygehusdirektionen anmoder herom. 
Følgende er sygehusdirektionens opfattelse af mødets forløb: 
Mødets deltagere: Sygehusdirektør (D), vicedirektør (C) samt adm. overlæge, 
afd. N, (O). Mødested: (C)'s kontor den 2. november 2001 kl. 15.00 til ca. 
16.30. Der foreligger ikke noget officielt referat fra mødet, som detaljeret kan 
dokumentere hvad hvem sagde. 
Sygehusdirektionen brugte megen tid på at forklare baggrunden for mødet, 
som var Sundhedsforvaltningens ønske om at have en beredskabspresse-
meddelelse klar i forbindelse med et TV2 program med titlen: ‘SOS - nødråb 
fra et sygehusvæsen’, som løb over to udsendelser (note: Den ene udsendel-
se var blevet udsendt før mødet og omhandlede ventelister og lægemanglen. 
Den næste udsendelse var annonceret på TV2's hjemmeside og omtalte at 
‘ifølge en overlæge dør hvert år mellem 200 og 300 patienter, fordi de får en 
utilstrækkelig behandling i forbindelse med hjerneblødning. På grund af spa-
rehensyn anbringes de simpelthen på en forkert afdeling, hvor de ikke kan få 
en tilstrækkelig behandling.’ I annonceringen af udsendelse 2 fremgik det at 
overlægen var adm. overlæge (O), Amtssygehuset (X).) 
Sundhedsforvaltningens journalist havde den 28. oktober 2001 henvendt sig 
til sygehusdirektionen ved (C) da både (A) og (D) var fraværende - på bag-
grund af TV2's foromtale og havde bedt sygehusdirektionen om at undersøge 
om det var en afdeling på Amtssygehuset (X), der medvirkede i udsendelsen. 



 16/37 

I forbindelse med Sundhedsforvaltningens anmodning til Amtssygehuset (X) 
om medvirken til at udfærdige en pressemeddelelse, havde sygehusdirektio-
nen adskillige gange måttet anmode (O) om en beskrivelse samt vurdering af 
det konkrete patientforløb, som kunne videresendes til Sundhedsforvaltningen 
(note: Der foreligger en summarisk beskrivelse af patientforløbet i brev fra (O) 
af 29.10.2001, som ligger til grund for beskrivelse af det konkrete patientforløb 
i foreløbig udkast til pressemeddelelse). 
Sygehusdirektionen havde derfor besluttet at afholde et møde med (O), hvor 
han i direkte dialog med sygehusdirektionen kunne begrunde, hvorfor han 
ikke ville udtale sig i en sag om et konkret patientforløb, som hans afdeling 
havde været konsulteret i og som blev benyttet i en TV2.DOK udsendelse. 
På mødet tilkendegav (O) at han ikke ville udtale sig og tilkendegav at han 
følte sig presset hertil. På mødet tilkendegav sygehusdirektør (D), at (O) i gi-
vet fald kunne få en tjenstlig ordre om at udfærdige en beskrivelse af patient-
forløbet. 
(O) henviste til, at han havde aftalt det praktiske omkring TV-holdets håndte-
ring af patientkontakten med vicedirektør (A). 
Da denne ikke havde mulighed for at deltage i dagens møde blev det aftalt, at 
der kunne afholdes et nyt møde med deltagelse af hele sygehusdirektionen 
og (O) om pressehåndteringen. 
Inden TV udsendelsen og løbende i forbindelse med dialogmøder med afde-
lingsledelsen havde sygehusdirektionen tilkendegivet at ville sikre så mange 
åbne apopleksisenge som praktisk muligt. Sygehusdirektionen havde bl.a. 
medvirket til konvertering af lægestilling til speciallægestilling for herigennem 
at imødegå rekrutteringsproblemer blandt neurologer. Sygehusdirektionen 
havde opgjort at ca. 90 % af alle apopleksipatienter indlægges på et apoplek-
siafsnit. 
Sygehusdirektionen udtrykte igen ønske om den administrerende overlæges 
faglige udtalelse om patientforløbet for den konkrete patient (note: Patienten 
ønskede ikke at medvirke i TV udsendelsen jævnfør brev fra datteren til (O) af 
22. januar 2002), hvor afdelingen havde bidraget med bl.a. et neurologisk til-
syn. 
(O) tilkendegav at det var hans opfattelse, at der ikke var noget problem i 
fjernsynsudsendelsen, bortset fra ledelsessystemets ønske om en udtalelse. 
(O) gav udtryk for at det var hans opfattelse, at seerne - efter at have set ud-
sendelsen - ville stå tilbage med et indtryk af en engageret overlæge som her 
- som tidligere - kæmpede for bedre forhold for denne patientkategori konkret 
og som formand for Hjernesagen. 
(O) tilkendegav at han opfattede et ledelsesmæssigt pres samt at ledelsen 
ønskede at knægte hans ytringsret. Endvidere overvejede han at overgive det 
foreløbige udkast til beredskabspressemeddelelse til pressen, som for øvrigt 
ventede på ham. 
(O) oplyste, at han havde drøftet udkastet til foreløbig beredskabspressemed-
delelse med TEAMledelsen i afdelingen og havde omtalt sit dilemma for jour-
nalisten, som producerede udsendelsen. 
Sygehusdirektionen tilkendegav at - set udefra - kunne der være en konflikt 
mellem på den ene side rollen som administrerende overlæge for funktionen 
på Amtssygehuset (X) og dermed ansvar også for det neurologiske tilsyn for 
den aktuelle patient og en samtidig generel kritik af forholdene for sygehus-
væsenets håndtering af apopleksipatienter, belyst ved Amtssygehuset (X)'s 
håndtering af den aktuelle patient i TV2.DOK programmet. 



 17/37 

Sygehusdirektionen tilkendegav her - som tidligere - et ønske om, at alle apo-
pleksipatienter i en ikke fjern fremtid kan behandles på apopleksiafsnit, men 
de konkret fysiske forhold på Amtssygehuset (X) betingede, at sygehusdirek-
tionen ikke umiddelbart kunne flytte et helt sengeafsnit fra medicinsk afd. F til 
neurologisk afd. N. Det ville betyde at andre patientkategorier - i givet fald - 
ville skulle behandles ‘udenfor’ specialet. 
Under mødet henviste (O) flere gange til sin alder, men uden at fortælle hvil-
ken betydning dette havde for sagen. Han gav endvidere udtryk for at han 
stillede sig uforstående overfor at sygehusdirektionen ikke ‘beskyttede’ ham 
overfor Sundhedsforvaltningen. 
Sygehusdirektionen afsluttede mødet med at præcisere, at såfremt (O) ikke 
ønskede at medvirke i pressemeddelelsen, ville sygehusdirektionen naturlig-
vis ikke tvinge ham til dette, og at dette punkt dermed var afsluttet. Mødet blev 
afholdt i en meget spændt atmosfære. 
Mødet blev afbrudt i forbindelse med andre planlagte møder. Et nyt møde ville 
blive søgt afholdt med deltagelse af vicedirektør (A) først i den kommende 
uge. 
Sammenfattende kan sygehusdirektionen ikke afgive et ordret referat af, hvad 
der blev sagt på mødet den 2. november 2001. Ovenstående er sygehusdi-
rektionens rekonstruktion af indholdet. 
Det er sygehusdirektionens opfattelse, at det tydeligt fremgik af den skriftlige 
e-mail korrespondance, at det drejede sig om et foreløbigt udkast til bered-
skabspressemeddelelse, som havde to elementer: 
1. Det konkrete patientforløb, som afdeling N havde været involveret i. 
2. Det mere principielle, hvor Københavns Amt tilkendegiver enighed om - i 
tråd med Sundhedsstyrelsens anbefalinger - at patienter med apopleksi skal 
behandles på særlige apopleksiafsnit samt at alle de tre store sygehuse i Kø-
benhavns Amt har etableret særlige apopleksiafsnit. 
Genoptagelsen af mødet fandt sted den 20. november 2001 - i øvrigt efter at 
(O) var gået til pressen med foreløbige udkast til beredskabspressemeddelel-
se. Supplerende gengives nedenfor sygehusdirektionens opfattelse af dette 
genoptagne møde: 
Mødet havde sin baggrund i det første møde og den efterfølgende debat i 
bl.a. TV2. DOK med påstand om, at (O) mente at hans ytringsfrihed var blevet 
knægtet og var gået til pressen med foreløbig udkast til beredskabspresse-
meddelelse. 
Sygehusdirektionen beklagede overfor (O), at han havde opfattet at være ble-
vet presset. Sygedirektionen tilkendegav at man ikke fandt at hans ytringsfri-
hed var blevet krænket, samt at man ikke kunne genkende hans opfattelse af 
at være blevet truet med fyring. 
Ved mødet blev drøftet mulighederne for at etablere 34,7 senge på afdeling N 
(6 ekstra senge på apopleksiafsnittet) for at man kan modtage alle akutte 
apopleksipatienter på Amtssygehuset (X) på neurologisk afd. N. 
Dagen efter mødet ringede en journalist til sygehusdirektionen for at høre, 
hvornår afdeling N oprustes - en oplysning, som sygehusdirektionen ikke 
havde drøftet med andre end (O). 
Det er ikke normalt at sådanne oplysninger tilflyder pressen før Sundhedsfor-
valtningen og det politiske niveau har haft lejlighed til at vurdere sygehusdi-
rektionens dispositioner på kapacitetssiden. 



 18/37 

… 
Samlet konklusion 
Det er sygehusdirektionens opfattelse, at (O) ikke er blevet truet til at deltage i 
en beredskabspressemeddelelse, men er blevet anmodet om at fremkomme 
med en beskrivelse af det konkrete patientforløb i sin egenskab af adm. over-
læge på afdelingen. 
Sygehusdirektionen havde i tilladelsen til (O) givet klare rammer for Tv-
optagelserne ved at have præciseret, at man ‘utvetydigt forventer en etisk 
korrekt behandling af såvel patienter, pårørende, personale og sygehus som 
institution.’ 
(O)'s og sygehusdirektionens billede af denne ledelsesmæssige delegerede 
opgave er meget forskellig. Det er ligeledes sygehusdirektionens opfattelse, 
at (O) har opfattet kommunikationen med (A) via bl.a. e-mails langt videre end 
de rammer sygehusdirektionen havde opstillet for gennemførelse af Tv-
optagelserne. 
Sygehusdirektionen blev først vidende om kernen i temaet for TV2.DOK i for-
bindelse med henvendelsen fra Sundhedsforvaltningens pressemedarbejder 
og er af den opfattelse at programmets beskrivelse af håndteringen af apo-
pleksipatienter på Amtssygehuset (X) ikke er sket ud fra sygehusdirektionens 
forventninger til en utvetydigt etisk korrekt behandling af såvel patienter, pårø-
rende, personale og sygehus som institution. 
Det er sygehusdirektionens opfattelse, at ordlyden af foreløbigt udkast til be-
redskabspressemeddelelse ikke er et dementi af (O)'s principielle opfattelse 
vedrørende behandling af apopleksipatienter på særlige apopleksiafsnit. 
Sygehusdirektionen må undre sig over at mødet og dets mulige indhold alle-
rede inden mødet var annonceret til pressen, som angiveligt ventede på en 
udtalelse fra (O). 
Sygehusdirektionen må endvidere stille sig undrende overfor, at (O) kan have 
den opfattelse, at foreløbigt udkast til beredskabspressemeddelelse blot var 
sygehusdirektionens måde, hvorpå man alligevel kunne få fremstillet en pres-
semeddelelse, hvori (O) udtaler at det på Amtssygehuset (X) er uden betyd-
ning, om man kommer på apopleksiafsnittet eller ej.” 
Af sygehusdirektøren for Københavns Amts udtalelse af 24. september 2003 
fremgår bl.a. følgende: 
“Administrerende overlæge 
… 
Jeg har i min skrivelse af 16. april 2002 anført, at (O) i TV-udsendelsen den 
12. november 2001 udtalte sig i sin egenskab af administrerende overlæge på 
Amtssygehuset (X). Dette er begrundet i, at (O) flere gange i løbet af udsen-
delsen præsenteres som ‘Adm. overlæge, dr.med., hjerneforsker’. Udtalelsen 
om - at apopleksipatienters risiko for at dø væsentlig forøges, hvis de indlæg-
ges på andre afdelinger end et apopleksiafsnit - kædes i udsendelsen direkte 
sammen med omtalen af det pågældende patientforløb. Herudover omta-
ler/beskriver (O) de konkrete forhold på sygehuset. Der er derfor efter min 
vurdering ingen tvivl om, at seerne har forbundet (O) med sygehuset, hvilket 
kan have skabt unødvendig utryghed blandt patienterne i sygehusets optage-
område. 
Det skal i den forbindelse bemærkes, at (O) i sin skrivelse af 10. maj 2002 
selv præciserer, at han kun har udtalt sig under titlen ‘hjerneforsker’, hvilket 
altså ikke er korrekt. 



 19/37 

I min vurdering af (O)'s adfærd har det spillet en væsentlig rolle, at han udtaler 
sig i sin egenskab af administrerende overlæge, idet udtalelsen kan kædes 
direkte sammen med omtalen af det konkrete patientforløb og dermed skabe 
utryghed blandt borgere og patienter. 
Formand for foreningen HjerneSagen i Danmark 
… 
For så vidt angår (O)'s formandskab for ovennævnte forening, kan jeg bekræf-
te, at jeg har kendskab hertil, og at jeg antager, at hans udsagn i tv-
udsendelsen er solidt videnskabeligt og fagligt funderet. 
Amtets informationspolitik vedr. interview 
… 
For så vidt angår spørgsmålet om, hvornår interviewet fandt sted, kan jeg op-
lyse, at jeg den 8. november 2001 blev kontaktet af en TV2 journalist, der for-
talte, at han dagen i forvejen var blevet kontaktet af (O), der havde givet ham 
beredskabsmeddelelsen. Journalisten oplyste, at han samtidig den 7. novem-
ber 2001 havde interviewet (O), hvilket (O) må kunne af- eller bekræfte. 
(O)'s orientering af sygehusdirektionen ved skrivelse af 29. oktober 2001 om-
fatter ikke interviewet, der blev vist den 11. november 2001, idet orienteringen 
kun vedrører udsendelsen den 12. november 2001, herunder temaet for ud-
sendelsen og det konkrete patientforløb (patienthistorie). Det fremgår derimod 
ikke af skrivelsen, at (O) har deltaget i et interview, fordi han finder, at hans 
ytringsfrihed - i forbindelse med sygehusdirektionens håndtering af udsendel-
sen - er knægtet. 
(O)'s klage af 19. november 2002 
Det fremgår af (O)'s klage af 19. november 2002, at han mener, at Sundheds-
forvaltningen har tilkendegivet, at hans udtalelser på TV skulle forhåndsgod-
kendes af sygehusdirektionen. 
Som det fremgår af min skrivelse af 21. maj 2002, har jeg ikke på noget tids-
punkt betvivlet, at sygehusdirektionen har givet tilladelse til produktionen af 
TV-indslagene. Til gengæld har sygehusdirektionen naturligvis ikke forhånds-
godkendt (O)'s udtalelser i udsendelsen, hvilket i øvrigt er i overensstemmelse 
med amtets informationspolitik, der ikke stiller krav om, at udtalelser skal for-
håndsgodkendes. 
Det fremgår endvidere af (O)'s klage, at sygehusdirektionen og Sundhedsfor-
valtningen har lagt et urimeligt pres på (O), for at han skulle underskrive be-
redskabsmeddelelsen. 
Jeg kan hertil kun henvise til sygehusdirektionens redegørelse af 16. januar 
2002, idet forvaltningen - ud over udarbejdelse af pressemeddelelsen - ikke 
har været indblandet i dette forløb. Jeg er dog fuldstændig enig med syge-
husdirektionen i, at (O) som medlem af afdelingsledelsen ikke kan undslå sig 
for at komme med en redegørelse for et konkret patientforløb, men at dette 
naturligvis ikke indebærer, at han skal medvirke i en pressemeddelelse.” O 
kommenterede udtalelserne i brev af 25. oktober 2003 og skrev bl.a. følgen-
de: 
“Mine kommentarer til Amtssygehusdirektør (B)'s udtalelse. 
‘Administrerende overlæge’: 
Jeg er på intet tidspunkt i udsendelsen præsenteret som overlæge på (X) 
Amtssygehus. 



 20/37 

I udsendelsen udtaler jeg mig ikke om de konkrete forhold på hospitalet: 
Det fremgår af udsendelsen, vedlagt til dokumentation, hvor jeg ordret siger: 
‘Hvis der kommer en patient ind på et hospital med apopleksi og der er fuldt 
optaget på apopleksiafsnittet, jamen, så bliver patienten henvist til en anden 
afdeling, hvor der nu er en ledig seng. Og i et sådant tilfælde, jamen, der er 
det altså sådan, at det forøger patientens risiko for at dø af apopleksien væ-
sentligt’. Jeg siger altså udtrykkeligt ‘et hospital’, jeg siger hverken hospitalet 
eller (X) Amtssygehus, og udtaler mig således generelt om situationen i Dan-
mark. Det var også min intention. 
Amtssygehusdirektørens påstand om, at jeg udtaler mig om konkrete forhold 
på hospitalet er således ikke korrekt. 
Når ovenstående er sagt må jeg imidlertid udtrykke min undren over at dette 
punkt er så vigtigt. Det vil jeg begrunde nedenfor: 
Amtssygehuset har ved vicedirektør (tidl. chefsygeplejerske) (A) givet mig 
tilladelse til at medvirke i udsendelsen. Dokumentation herfor findes i vicedi-
rektørens brev (07.06. 2001) til journalist (…). 
Det fremgår af brevet, at TV2's henvendelse har været drøftet i sygehusledel-
sen, som har stillet sig positivt. Tilladelsen er således ikke kun tiltrådt af vice-
direktør (A) men af Sygehusledelsen som helhed. 
Det fremgår også af brevet at der er tilgået kopi til Amtssygehusdirektør (B). 
Jeg har ikke på noget tidspunkt modtaget nogen henvendelse fra Amtssyge-
husdirektøren i anledning af TV produktionen. Det forholder sig imidlertid så-
dan, at jeg kun udtalte mig i helt generelle vendinger om apopleksi. Jeg har 
på intet tidspunkt i interviewet udtalt mig om forholdene på hospitalets neuro-
logiske afdeling eller apopleksiafsnittet, hvilket man forvisse sig om ved at 
gennemse Tv-interviewet. 
Det er naturligvis helt forudsigeligt, at interviewet af mig, bliver sammenholdt 
med indslaget om en patient, der ikke kommer på apopleksiafsnit, det kan 
umuligt komme bag på hverken Sygehusledelse eller Amtssygehusdirektøren. 
Og det gør det da heller ikke. Amtssygehusdirektøren havde jo ikke set ud-
sendelsen, da han forfattede den pressemeddelelse, hvori han kommentere-
de udsendelsen. Alligevel beskriver han jo netop sammenkædningen i sin 
pressemeddelelse. 
… 
Jeg har i brev til Amtssygehusdirektøren understreget, at mit arbejdsmæssige 
tilhørsforhold ikke blev nævnt i interviewet. Jeg blev benævnt ‘hjerneforsker’, 
hvilket også er i overensstemmelse med sandheden (jeg vedlægger kortfattet 
CV, Bilag A4). Endvidere står der, at jeg er administrerende overlæge dr. 
med., og dem findes der som bekendt mange af. Men der står ikke hvor jeg er 
ansat. Og så må jeg gentage endnu engang, at jeg ikke på noget tidspunkt 
under interviewet henviste til forhold på (X) Hospital. Jeg udtalte mig som 
fremtrædende læge og forsker på et område, jeg er ekspert i, og udtalelserne 
var af generel karakter og også tænkt som sådan. 
Jeg kan ydermere tilføje, at det jeg sagde i udsendelsen er Amtssygehusdi-
rektøren og Amtsrådet i Københavns Amt bekendt, idet jeg på Amtssygehus-
direktørens foranledning har holdt foredrag herom for Amtsrådets Sundheds-
udvalg 05.03.99. Amtssygehusdirektøren overhørte endog foredraget. 
Amtssygehusdirektøren har således længe vidst, at dødeligheden af apoplek-
si forøges væsentligt, hvis man behandles på medicinske afdelinger i stedet 
for på deciderede apopleksiafsnit. Og det er tilfældet, uanset hvor megen 



 21/37 

umage man gør sig på de medicinske afdelinger. Jeg har ydermere forelagt 
Sygehusledelsen på (X) Amtssygehus en undersøgelse, hvor det påvistes, at 
på (X) Amtssygehus var dødeligheden af apopleksi på medicinsk afdeling syv 
gange større end på apopleksiafsnittet (Bilag A5). 
At et konkret patientforløb blev vist i fjernsynet til illustration af problemstillin-
gen, havde Sygehusledelsen på forhånd givet tilladelse til, og Amtssygehusdi-
rektøren var oven i købet orienteret herom i ganske god tid. Så det giver ikke 
grundlag for en irettesættelse af mig. 
… 
‘Amtets informationspolitik vedr. interview’ 
Jeg vil først informere Ombudsmanden om baggrunden for, at jeg indvilgede i, 
at lade mig interviewe til TV2 om pressemeddelelsen. 
Jeg havde i løbet af ugen to længerevarende telefonsamtaler med vicedirek-
tør (C), hvor han forsøgte at overtale mig til at lægge navn til pressemeddelel-
sen. Herudover var jeg til møde med både sygehusdirektør og vicedirektør i 
1½ time, hvor man også forsøgte at overtale mig. Desuden ville man have 
mig til at erklære, at på (X) Amtssygehus var risikoen for at dø af apopleksi - i 
modsætning til resten af landet - ikke større på medicinsk end på apopleksiaf-
snit. Det ville jeg ikke, da det ikke var i overensstemmelse med sandheden. 
Da jeg fastholdt mit standpunkt, sagde sygehusdirektøren, at jeg ville få en 
tjenstlig ordre herom. Jeg svarede, at i givet fald måtte jeg så søge hjælp i 
min faglige organisation. Herefter tog han og vicedirektøren fat på at bebrejde 
mig, hvordan Tv-optagelserne havde fundet sted. Jeg fortalte dem, at proce-
duren var blevet aftalt med vicedirektør (A). Til det sagde de, at de for det før-
ste stillede sig tvivlende overfor om (A) havde givet en sådan tilladelse, og at 
det måtte checkes hos (A), når han kom næste uge. Sygehusdirektøren brug-
te ordret udtrykket ‘nu er bevisbyrden din’. For det andet sagde sygehusdirek-
tøren, at det i øvrigt var ligegyldigt om vicedirektør (A) havde givet tilladelse 
eller ej, for han havde ikke en sådan bemyndigelse, da tilladelsen efter syge-
husdirektørens mening ikke var i overensstemmelse med amtets regulativ. 
Dette regulativ burde jeg kende, sagde han, og derfor mente sygehusdirektø-
ren, at jeg alene ville blive draget til ansvar, uanset hvilket tilsagn vicedirektør 
(A) end måtte have givet. 
Jeg kendte naturligvis dette regulativ, men jeg havde jo netop bedt om Direk-
tionens stillingtagen i denne konkrete sag, da Tv-holdet ønskede at filme i den 
helt akutte situation, hvor patienten ankom til hospitalet. Og vicedirektøren 
godkendte nøjagtig den fremgangsmåde, som er beskrevet af TV2 (Bilag A6). 
Jeg følte mig ærlig talt trængt op i en krog, og fik det indtryk, at hvis jeg ikke 
godkendte pressemeddelelsen, ville jeg få en alvorlig disciplinær klagesag på 
halsen, og at jeg i givet fald ikke skulle vente mig nogen støtte fra Sygehusle-
delsen. 
Det var baggrunden for at jeg indvilgede i interviewet. 
… 
Sygehusdirektionen og Amtssygehusdirektøren hævder til stadighed at jeg 
har nægtet at komme med en redegørelse for et konkret patientforløb. Det er 
ingenlunde korrekt. Jeg har på vicedirektør (C)'s anmodning givet en beskri-
velse, som vicedirektøren i øvrigt fandt fyldestgørende. Sygehusdirektionen 
ønskede imidlertid, at jeg i en ny redegørelse skulle skrive, at indlæggelse på 
medicinsk afdeling ikke var forbundet med nogen øget dødelighed. Det strider 
for det første imod al forskningsmæssig evidens; evidens jeg selv i høj grad 
har været med til at tilvejebringe. For det andet er det usandt, idet jeg tidligere 



 22/37 

overfor Sygehusdirektionen har gjort rede for, at dødeligheden af apopleksi 
for patienter indlagt på (X) Amtssygehus forøges væsentligt (syv gange), hvis 
de indlægges på medicinsk afdeling (Bilag A5). Derfor kunne jeg ikke imøde-
komme Sygehusdirektionens ønske. 
… 
Mine kommentarer til Sygehusdirektionens udtalelse. 
‘Nærmere redegørelse for baggrunden for at bede (O) om godkendelse af 
beredskabspressemeddelelsen’ 
Pressemeddelelsen blev skrevet før at nogen havde set Tv-udsendelsen, og 
på baggrund af Amtssygehusdirektørens formodninger om hvad udsendelsen 
indeholdt. Pressemeddelelsen var i sin helhed et dementi af det, der blev sagt 
i Tv-udsendelsen. Jeg ville aldrig have indvilget i at deltage i udsendelsen, 
hvis vilkåret var, at jeg samtidigt skulle medvirke i en pressemeddelelse, hvori 
jeg dementerede mig selv. 
Herudover indeholdt pressemeddelelsen en negativ vurdering af Tv-
udsendelsen. Denne vurdering fremstod ikke som en udtalelse fra mig, men 
med min deltagelse i pressemeddelelsen ville man naturligt også tage mig 
med som indtægt for udsagnet. Jeg ville ikke under nogen omstændigheder 
medvirke i en bedømmelse af en Tv-udsendelse, jeg aldrig selv havde set. 
Endelig signalerede andre udsagn i pressemeddelelsen mangel på kendskab 
til apopleksiområdet.” 
Jeg sendte O's kommentarer til Københavns Amt og Amtssygehuset X med 
henblik på eventuelle bemærkninger. I brev af 19. december 2003 henviste 
Københavns Amt til sine tidligere udtalelser i sagen. Amtet vedlagde be-
mærkninger fra Amtssygehuset X i form af dels en udtalelse fra sygehusdirek-
tionen af 17. december 2003, dels en udtalelse fra (tidligere) sygehusdirektør 
D vedrørende samtalen med O den 2. november 2001. Af sygehusdirektio-
nens udtalelse fremgår bl.a. følgende: 
“Sygehusdirektionen finder ikke anledning til at ændre sin samlede konklusion 
af 12. september 2003. Konkret finder sygehusdirektionen anledning til føl-
gende bemærkninger: 
Sygehusdirektionen havde viden om en ikke offentliggjort og ikke offentligt 
drøftet undersøgelse fra (X) og havde kendskab til (O)'s ofte fremsatte bud-
skab om vigtigheden af behandling af patienter på et apopleksiafsnit i forhold 
til behandling på et medicinsk afsnit. 
På (X) var det sædvanligvis en subpopulation af apopleksipatienter med svæ-
rere apopleksier og oftere intrakranielle blødninger (hæmatomer) - og dermed 
den dårligste prognose - som blev indlagt på den medicinske afdeling. I perio-
der på grund af nedsat kapacitet på neurologisk afdeling, som havde besvær 
med at rekruttere og fastholde det tilstrækkelige personale. 
Sygehusdirektionen havde fundet anledning til skriftligt at præcisere en for-
ventning til (O) om utvetydigt at sikre en etisk korrekt behandling af såvel pa-
tienter, pårørende, personale og sygehus som institution. 
Initiativet til en eventuel pressemeddelelse kom fra en pressemedarbejder i 
sundhedsforvaltningen, som mente at der kunne være behov for et pressebe-
redskab på baggrund af en foromtale af programmets indhold. 
Sygehusdirektionen havde i anonymiseret form fremsendt den summariske 
beskrivelse af patientforløbet, som sygehusdirektionen havde modtaget af (O) 
til pressemedarbejderen. 



 23/37 

Vedkommende pressemedarbejder havde tilkendegivet vigtigheden af, at den 
konkrete beskrivelse blev fremskaffet hurtigt, idet man på daværende tids-
punkt var usikker på, hvornår udsendelsen ville blive bragt. 
Den tekst, som blev forelagt (O) til eventuel godkendelse, var udformet af 
sundhedsforvaltningens pressemedarbejder og ikke af sygehusdirektionen. 
Det var faktisk derfor sygehusdirektionen brugte ressourcer på at sikre, at (O) 
hurtigt fik den i hænde. 
Det må stå for (O)'s egen regning når der skrives: ‘Desuden ville man have 
mig til at erklære, at på (X) Amtssygehus var risikoen for at dø af apopleksi - i 
modsætning til resten af landet - ikke større på medicinsk end på apopleksiaf-
snit’. 
Sygehusdirektionen har tværtimod i foreløbigt udkast til beredskabspresse-
meddelelse tilkendegivet: ‘Alle involverede parter anerkender værdien af den 
tidlige og intensive genoptræning og prioriterer højt, at patienterne indlægges 
på apopleksiafsnittet’. 
Hverken i den af sundhedsforvaltningen den 29. oktober 2001 15:52 frem-
sendte pressemeddelelse til (C) og (O)'s foreløbige godkendelse eller i den af 
sygehusdirektionen justerede beredskabspressemeddelelse fremsendt til 
(O)'s godkendelse den 29.10.2001 16:36 eller i det senere afholdte møde den 
2. november 2001, har sygehusdirektionen villet have (O) til at erklære, at der 
ikke var forskel i dødeligheden på medicinsk afdeling og på apopleksiafsnittet. 
Sygehusdirektionen har som anført i e-mail af 29.10.2001 13:57 til sundheds-
forvaltningen anført: ‘Efter at have gennemlæst den korte sygehistorie er det 
min (C)'s vurdering, at den konkrete patient efter omstændighederne er blevet 
håndteret hensigtsmæssigt, såfremt der fra patients eller pårørendes side rej-
ses kritik af den sundhedsfaglige behandling’. 
Sygehusdirektionen forsøgte i kommunikationen med (O) - uden held må vi 
erkende - at holde den generelle beskrivelse af behandlingen af patienter med 
apopleksi på (X) adskilt fra en nærmere vurdering af det konkrete patientfor-
løb. 
Den mere udførlige beskrivelse af de ressourcer den konkrete patient og an-
dre apopleksipatienter modtog på medicinsk afdeling fremgår af sygehusdi-
rektionens notat til sundhedsforvaltningen den 25. januar 2002. Heri begrun-
dede sygehusdirektionen årsagen til, at det var relevant at gennemgå den 
konkrete patients indlæggelse nøjere, for at kunne imødegå udsagn om lotteri 
og ressourceknaphed. 
Det forekom sygehusdirektionen usandsynligt at (O) - med de rammer der var 
givet for Tv-optagelserne - ikke kunne stå inde for det konkrete patientforløb, 
som hans egen afdeling havde deltaget i, idet den konkrete patient kort tid 
efter indlæggelsen blev tilset af neurologisk afdeling - som var (O)'s ansvars-
område - og behandlet efter de råd og vejledninger, som var givet derfra.” 
Af D's udtalelse fremgår bl.a. følgende: 
“Mødet den 2. november 2001 med deltagelse af vicedirektør (C), adm. over-
læge for neurologisk afdeling (O) samt sygehusdirektør (D). 
Under samtalen understregede undertegnede sygehusdirektør over for over-
lægen, at amtets og sygehusets gældende retningslinier vedr. filmoptagelser 
af sygehusets patienter forudsattes overholdt i forbindelse med de fornylig 
gennemførte Tv-optagelser på sygehusets skadestue. 



 24/37 

Overlægen oplyste, at han i forvejen havde indhentet en særskilt skriftlig god-
kendelse til fremgangsmåden ved de nu gennemførte Tv-optagelser på syge-
husets skadestue hos vicedirektør (E). 
Undertegnede stillede sig tvivlende over for, at nævnte tilladelse skulle afvige 
i forhold til gældende retningslinier, men ville efterfølgende drøfte tilladelsens 
indhold med vicedirektør (E). 
Det kan konstateres, at indholdet i vicedirektørens skriftlige tilladelse af 
07.06.01, ikke på nogen måder er i modstrid med gældende retningslinier el-
ler begrænser gældende bestemmelser for indhentelse af patientsamtykke til 
at medvirke i Tv-optagelser på sygehuset. Det understreges således i tilladel-
sen, at overlægen er den ansvarlige person for indhentning af patientens 
samtykke til at medvirke i optagelser, der konkret aftales med og varetages af 
overlægen og ikke må finde sted uden konkret godkendelse af denne. 
I forhold til gældende retningslinier, hvis indhold overlæge (O) har bekræftet 
at være bekendt med, forudsættes det bl.a., at patientens skriftlige accept 
skal foreligge, samt at ingen anden kan give tilladelse til at patienten medvir-
ker i Tv-optagelser, herunder ægtefælle, børn eller andre pårørende. Endvide-
re har afdelingens administrerende overlæge ansvaret for at formalia er i or-
den, herunder vurdere, hvorvidt patienten er i stand til at give sit samtykke. 
Endelig fremgår det af sygehusledelsens følgeskrivelse af 07.01.00 til omtalte 
retningslinier, at der altid skal udfyldes en særskilt tilladelsesblanket med så-
vel patientens som afdelingsledelsens underskrift, som patienten skal have en 
kopi af. 
Den ansvarlige journalist for Tv-optagelserne (…), har efterfølgende den 
22.01.02 udarbejdet en redegørelse af forløbet i forbindelse med Tv-
optagelserne den 19.08.01 på sygehusets skadestue i forbindelse med en 
konkret patientindlæggelse. Af redegørelsens indhold fremgår bl.a., at det var 
patientens datter der gav tilladelse til at filme forløbet og ikke patienten selv, 
ligesom det aftaltes med datteren at moderens identitet ikke måtte vises. 
I forhold til amtets og sygehusets omtalte gældende retningslinier, fremgår det 
bl.a. af det konkrete sagsforløb på skadestuen, at der ikke har foreligget en 
skriftlig accept fra patienten til at medvirke i Tv-optagelserne, ligesom den 
ansvarlige administrerende overlæge for Tv-optagelserne ikke konkret har 
vurderet, hvorvidt patienten var i stand til at give sit samtykke. 
Det må derfor konkluderes, at den ansvarlige overlæge (O), ikke har overholdt 
de af ham i forvejen bekendt gældende retningslinier for film- og Tv-
optagelser på amtssygehuset (X), idet indholdet af den af vicedirektør (A) 
skriftlig udfærdigede tilladelse til Tv-optagelserne, hverken er i modstrid med 
retningslinierne for patienters medvirken i film- og Tv-optagelser på Amtssy-
gehuset (X), eller indeholder begrænsninger i forhold til retningsliniernes ind-
hold.” 
I brev af 19. januar 2004 opsummerede O herefter sine synspunkter således: 
“- Jeg har som det fremgår af bilagsmaterialet forelagt sygehusdirektionen det 
faktum, at dødeligheden for apopleksi var væsentlig større, når man behand-
ledes på Amtssygehusets medicinske afdelinger, end når man behandledes 
på apopleksiafsnittet. 
- Jeg har oplyst til sygehusdirektionen, at forskellen ikke kunne henføres til 
forskelle i de patientpopulationer, der behandledes på medicinsk afdeling 
henholdsvis apopleksiafsnittet. Eventuelle forskelligheder havde jeg nemlig 
taget højde for i min analyse. 



 25/37 

- Jeg har overfor sygehusdirektionen fremhævet, at årsagen til at behandlin-
gen på apopleksiafsnittet er så meget bedre, helt og holdent skyldes at be-
handlingsorganisationen på apopleksiafsnittet er anderledes og bedre end 
den, der kan etableres på en ikke-specialiseret afdeling. Og det kan man ikke 
korrigere for ved tilsyn af neurologiske specialister. 
- Jeg har derfor sagt til sygehusdirektionen, ligesom jeg har sagt offentligt, at 
de apopleksi patienter der indlægges og behandles på medicinske afdelinger 
(som f eks. på (X) Amtssygehus) uvægerligt påføres en væsentlig forøget risi-
ko for at dø af sygdommen. 
- Jeg tillader mig som dokumentation at fremlægge de nyligt udkomne danske 
og europæiske guidelines på området. Jeg har selv været med til at forfatte 
begge guidelines. Det fremgår heraf, at patienter med apopleksi - med speciel 
henvisning til risikoen for at dø - bør indlægges og behandles på apopleksiaf-
snit. 
- Jeg har ikke på noget tidspunkt offentligt rettet kritik mod mit eget sygehus. 
Jeg har derimod deltaget i en offentlig debat af almen interesse. At TV-2, med 
min direktions udtrykkelige godkendelse, illustrerer en problematik, som fin-
des på mange danske hospitaler med et patientforløb på (X) Amtssygehus 
kan ikke betyde, at jeg skal modificere end sige ændre min opfattelse (som i 
øvrigt er fagligt velfunderet og alment accepteret). 
- Jeg kan ikke se rimeligheden i, at jeg skal sætte mit navn under en presse-
meddelelse indeholdende vurderinger og holdninger, som jeg ikke kan stå 
inde for. Jeg kan slet ikke se, at det er rimeligt, at sygehusdirektionen og sy-
gehusdirektoratet formulerer hvad jeg skal udtale offentligt. Og jeg kan ikke 
se, at jeg skal presses til at ytre mig om en TV-udsendelse, som hverken jeg 
eller sygehusdirektion/direktorat har set. 
- Jeg har fået sygehusdirektionens tilladelse til at lade mig interviewe i TV. 
Sygehusdirektionen kender endda mine synspunkter. Jeg føler det er umyn-
diggørende og ydmygende, at jeg, samme dag interviewet udsendes i TV, 
skal udsende en pressemeddelelse, hvori jeg både kritiserer den udsendelse 
jeg har været med i og samtidig udtrykker det stik modsatte af hvad jeg sagde 
i TV-interviewet. På den måde ville jeg for evigt være stemplet som utrovær-
dig og uden rygrad. 
Vedr.: Proceduren i forbindelse med TV-optagelserne /v. fhv. sygehusdirektør 
(D). 
- Optagelserne er forløbet nøjagtigt, som det var aftalt med vicedirektør (A). 
Vicedirektøren vidste, og havde givet sin godkendelse til, at TV-holdet vente-
de på skadestuen til der kom en patient. Eftersom der godt kunne være langt 
mellem sådanne patienter, vidste han også godt, at jeg af gode grunde ikke 
kunne være til stede. Og proceduren har for øvrigt ikke givet anledning til pro-
blemer af nogen art. De medvirkende har endda været glade for at medvirke. 
Det er kun Sygehusdirektionen, der efterfølgende er utilfreds. 
- Sygehusdirektionen begyndte dog først at endevende den optagelsesproce-
dure de selv havde godkendt, da jeg nægtede at ville medvirke ved presse-
meddelelsen. Dette gik helt klart op for mig ved mødet med direktionen 2. no-
vember 2001. Da jeg fortalte dem om at vicedirektør (A) var fuldt informeret 
og havde givet sin tilladelse sagde sygehusdirektør (D): ‘Jeg vil blæse på 
hvad (A) siger. Nu er bevisbyrden din’. Jeg blev klar over, at sygehusledelsen 
var ude på at ‘finde noget på mig’, således at jeg under alle omstændigheder 
ville kunne klandres for et eller andet. Det var for mig meget ubehageligt at 
erkende dette, og det var hovedgrunden til, at jeg indvilgede i at lade mig in-
terviewe i TV-2 nyhederne om pressemeddelelsen. Jeg følte virkeligt, at der 



 26/37 

blev lagt op til at jeg skulle fyres - hvis ikke af den ene grund, så af den anden 
grund. Og så tænkte jeg, at det kun var ved at få kastet lys over sagen, at jeg 
kunne forsvare mig. I den forbindelse henviser jeg også til sygehusdirektio-
nens sagsbehandling af den klagesag mod mig, som jeg også har bedt Om-
budsmanden tage stilling til. 
- Jeg har haft flere telefonsamtaler med vicedirektør (A) om TV-optagelserne. 
Jeg skal kun beklage og ærgre mig over, at jeg ikke kommunikerede skriftligt, 
men dengang havde jeg ikke fantasi til at forestille mig udviklingen i denne 
sag og mente i øvrigt at vicedirektørens tilsagn og tilladelse stod til troendes. 
Jeg henviser dog til min e-mail korrespondance med vicedirektør (A) hvori 
han giver udtryk for sin tilfredshed med bemærkningen ‘Det lyder betryggen-
de’. 
- Hvis sygehusdirektionen i øvrigt havde haft mistanke om, at jeg havde fore-
taget mig noget som stred mod patientens eller de pårørendes ønsker, havde 
man da rigeligt tid til at få stoppet udsendelsen, som jo først blev sendt ca. 2 
uger senere. Men som sagt, de medvirkende var glade for at være med. 
- Amtssundhedsdirektør (B) skriver i sin irettesættelse af mig, at han ikke an-
fægter at sygehusdirektionen på forhånd havde givet tilladelse til Tv-
produktionen. Derfor forekommer fhv. sygehusdirektør (D)'s redegørelse i øv-
rigt irrelevant. 
- (D) udtaler sig på sygehusdirektionens vegne, men fratrådte foråret 2002.” 
Den 25. november 2004 afgav jeg min foreløbige redegørelse i sagen. Heraf 
fremgik følgende: 
 

Ombudsmandens foreløbige udtalelse 

“Det er almindeligt antaget at en offentligt ansat normalt skal udføre sit 
arbejde i overensstemmelse med ansættelsesmyndighedens interesser 
og aktivt medvirke til at realisere de opgaver, strategier og mål som le-
delsen har fastlagt for sin virksomhed, også selv om disse tiltag ikke er 
udmøntet i mere præcise tjenestebefalinger. Se bl.a. Kaj Larsen mfl., 
Forvaltningsret, 2. udgave (2002), s. 189. Denne forpligtelse omfatter og-
så de informationer som den ansatte som led i varetagelsen af sit arbej-
de afgiver over for offentligheden eller andre. Det gælder hvad enten in-
formation afgives af den ansatte på eget initiativ eller efter anmodning fra 
ledelsen. Ledelsen af en offentlig myndighed eller institution har således 
adgang til at afgøre om og i givet fald hvordan offentligheden skal infor-
meres, og hvilke informationer der skal afgives. De ansatte har for så vidt 
ingen ytringsfrihed når de informerer som led i tjenesten. 

Den ansatte skal dog reagere over for ulovlige ordrer mv. Hvis f.eks. den 
ansatte bliver bedt om at afgive en information over for offentligheden 
som han mener har et ulovligt (herunder fagligt uforsvarligt eller usand-
færdigt) indhold, har den ansatte pligt til at reagere herimod efter de 
ulovbestemte regler om offentligt ansattes ret og pligt til at sige fra, f.eks. 
ved at henvende sig til sin nærmeste chef. Se nærmere herom i beret-
ningen og indstillingen i den tjenstlige undersøgelse i Tamilsagen, afgivet 
den 14. november 1995, s. 53 f. 



 27/37 

Når en offentligt ansat handler som privatperson - og dermed ikke som 
led i udførelsen af sit arbejde - kan hans arbejdsgiver i almindelighed ik-
ke gribe ind over for den ansattes handlinger, heller ikke selv om de pri-
vate handlinger måtte være generende for arbejdsgiveren. Det gælder 
også når den ansatte som privatperson udtaler sig over for offentligheden 
på en måde som kritiserer eller på anden måde generer arbejdsgiveren, 
jf. reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed. Se nærmere herom bl.a. 
Kaj Larsen mfl., Forvaltningsret, 2. udgave (2002), s. 180 ff. 

I den konkrete sag kritiserede amtet i et brev af 16. april 2002 (O) for at 
han ikke i sin samlede håndtering af mediebetjeningen havde udvist til-
fredsstillende loyalitet over for sygehusets bestræbelser på at give pati-
enter med apopleksi en kvalificeret behandling, og for at han i forbindelse 
med et interview i TV2 den 11. november 2001 havde undladt at oriente-
re sygehusdirektionen efter at interviewet havde fundet sted. 

Under sagen er der navnlig fremhævet følgende forhold: 

1. (O)'s afvisning af at medvirke til udsendelse af beredskabsmeddelel-
sen. 

2. (O)'s udtalelser til TV2-nyhederne den 11. november 2001. 

3. (O)'s udtalelser i TV2-udsendelsen den 12. november 2001. 

1. (O)'s afvisning af at medvirke til udsendelse af beredskabspres-
semeddelelsen 

Det fremgår af sagen at ledelsen i Københavns Amt ønskede at (O) som 
led i sit arbejde som administrerende overlæge på Neurologisk Afdeling 
på Amtssygehuset (X) eventuelt skulle udsende en pressemeddelelse 
med et nærmere angivet indhold. 

Offentligt ansatte er ikke beskyttet af reglerne om ytringsfrihed når de bli-
ver bedt om at informere som led i varetagelsen af deres arbejde, jf. 
ovenfor. Det gælder også når indholdet af det de ansatte bliver bedt om 
at udtale, helt eller delvis er i modstrid med deres personlige (private) op-
fattelser. At en ledelse fremsætter sådanne ønsker er derfor ikke i strid 
med reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed. Jeg henviser til at disse 
regler normalt kun beskytter de udtalelser som de ansatte afgiver som 
privatpersoner, dvs. uden at det er et led i varetagelsen af deres arbejde. 

(O) afviste at medvirke til udsendelse af pressemeddelelsen da han ikke 
fagligt kunne stå inde for indholdet. 

(O)'s afvisende reaktion kunne amtet efter min opfattelse ikke bebrejde 
ham. Når (O) mente at indholdet var fagligt uforsvarligt eller uholdbart, 



 28/37 

havde han både ret og pligt til at reagere. Jeg henviser herved til at en 
ansat skal reagere over for ulovlige ordrer mv., herunder en påtænkt in-
formation til offentligheden som den ansatte mener har et fagligt ufor-
svarligt eller uholdbart indhold, jf. ovenfor. 

(O) har anført at beredskabspressemeddelelsen i sin helhed fremtrådte 
som et dementi af det han havde sagt i tv-udsendelsen, og desuden in-
deholdt en negativ vurdering af udsendelsen selv om hverken (O) eller 
de som havde udfærdiget pressemeddelelsen, på det tidspunkt havde 
set den. (O) ønskede derfor ikke at medvirke til udsendelsen af den. Jeg 
forstår (O) sådan at det var hans oplevelse af forløbet at han blev under-
lagt et utilbørligt pres med henblik på enten at medvirke til pressemedde-
lelsen eller på anden måde erklære at ‘på Amtssygehuset (X) var risiko-
en for at dø af apopleksi - i modsætning til resten af landet - ikke større 
på medicinsk end på apopleksiafsnit’. Det er på denne baggrund at han 
mener at hans ytringsfrihed er blevet krænket i forbindelse med bered-
skabspressemeddelelsen. 

Amtssygehuset (X) og sygehusdirektøren for Københavns Amt har her-
overfor hævdet at (O) ikke blev presset til at medvirke til udsendelsen af 
pressemeddelelsen. Det at han ikke ønskede at medvirke, havde udeluk-
kende den konsekvens at meddelelsen ikke blev udsendt. Han blev ikke 
på anden måde anmodet om at komme med et dementi af det han havde 
udtalt i udsendelsen, men han blev anmodet om at fremkomme med en 
beskrivelse af det konkrete patientforløb i sin egenskab af administreren-
de overlæge på afdelingen. Det er sygehusets og amtets opfattelse at 
han var forpligtet til at fremkomme med en sådan beskrivelse. 

Der foreligger ikke i sagens akter referater af samtaler eller møder i for-
bindelse med spørgsmålet om udsendelse af beredskabspressemedde-
lelsen. 

Ombudsmandsinstitutionen er ikke egnet til at afklare bevisspørgsmål 
fordi ombudsmanden i almindelighed ikke har mulighed for at afhøre vid-
ner i sagen, men behandler klager på et skriftligt grundlag. Således er 
ombudsmanden ikke i stand til at vurdere hvad der er sket og blevet sagt 
på møder. Det vil sige at ombudsmanden som udgangspunkt ikke kan 
vurdere om myndighedens gengivelse af et mødes indhold er dækkende. 
En endelig konstatering af om (O) var udsat for et utilbørligt pres, eller 
hvad det var for en erklæring som myndighederne ville have ham til at 
udstede som alternativ til beredskabspressemeddelelsen, vil ikke kunne 
gennemføres inden for rammerne af min undersøgelse. 

Under hensyn hertil og til at beredskabspressemeddelelsen ikke blev ud-
sendt, foretager jeg mig ikke mere vedrørende dette forhold. 



 29/37 

2. (O)'s udtalelser til TV2-nyhederne den 11. november 2001 

Det er amtets opfattelse at (O) i forbindelse med interviewet overtrådte 
amtets informationspolitik idet han ikke efter at interviewet havde fundet 
sted, informerede sygehusdirektionen herom. 

Jeg har fra Københavns Amt modtaget et eksemplar af informationspoli-
tikken Information! Viden! Forståelse!, Informationspolitik og -strategi 
Københavns Amt, maj 1996, 2. udgave, januar 1998. Heraf fremgår bl.a. 
følgende på s. 5: 

‘Principper 

Københavns Amt arbejder i sin informationsindsats ud fra følgende over-
ordnede principper som forudsætninger for at kunne leve op til de fast-
satte visioner, politikker og mål: 

… 

Alle ledere har ret og pligt til at udtale sig om eget ansvarsområde 

En organisation af Københavns Amts størrelse kan ikke nå målet om at 
blive oplevet som åben, ærlig og troværdig, hvis omverdenen (herunder 
pressen) møder modvilje, usikkerhed og tvivl, når den eftersøger infor-
mation. 

Det forventes derfor, at alle egentlige ledere er parate til - på amtets veg-
ne - at udtale sig om sager, der vedrører eget ansvarsområde. Tilsvaren-
de er lederne ansvarlige for at der formidles en korrekt og relevant infor-
mation. Chefer på alle niveauer må skabe sikkerhed for, at en borger el-
ler en journalist, der henvender sig, ikke afvises. Lederen skal derfor sik-
re, at der foreligger en lokal procedure for, hvem der udtaler sig i chefens 
fravær. Hvis man bliver spurgt om noget, man er usikker på, eller af an-
dre grunde ikke ønsker at udtale sig om, skal henvendelsen sendes opad 
i systemet, så borgeren eller journalisten hurtigt bringes i kontakt med el-
ler hurtigt ringes op af den, som i så fald kan og vil udtale sig. 

Den interne informationspligt og princippet om, at medarbejder-
ne/organisationen har første prioritet betyder, at man - hvis man har ud-
talt sig - straks skal underrette nærmeste overordnede chef og informati-
onschefen, som har til opgave at sikre, at andre relevante medarbejdere 
og ledere kan blive orienteret/forberedt på en kommende omtale.’ 

Det er fast antaget at myndigheder ikke kan kræve at de ansatte indhen-
ter tilladelse fra myndigheden til en påtænkt offentliggørelse af et privat 
indlæg i den offentlige debat. Et sådant krav ville være stridende mod 
censurforbuddet i grundlovens § 77. Se bl.a. Kaj Larsen mfl., Forvalt-



 30/37 

ningsret, 2. udgave (2002), s. 180-81. Ligeledes må det antages at en 
myndighed ikke kan kræve at blive orienteret hvis en medarbejder har 
haft kontakt til pressen og ikke ytret sig på myndighedens vegne, men 
som privatperson. Informationspolitikken for Københavns Amt må på den 
baggrund forstås sådan at pligten til at underrette nærmeste chef hvis 
man har udtalt sig til pressen, kun gælder hvis man har udtalt sig på 
myndighedens vegne. 

(O)'s overtrædelse af retningslinjerne forudsætter således at de udtalel-
ser som han afgav under interviewet, blev afgivet af ham som led i vare-
tagelsen af hans arbejde og dermed på amtets vegne. 

Jeg har fra Statsbiblioteket rekvireret det indslag fra TV2-nyhederne den 
11. november 2001 hvor (O) blev interviewet om ‘beredskabspresse-
meddelelsen’. (O)'s udtalelser i indslaget er refereret ovenfor. Det frem-
går heraf at han udtalte sig om de nærmere omstændigheder i forbindel-
se med beredskabspressemeddelelsens udfærdigelse og det møde han 
var indkaldt til i den forbindelse. Interviewet drejede sig således ikke om 
en konkret sag på Amtssygehuset (X), men om (O)'s personlige persona-
leretlige situation. 

Det er på den baggrund min foreløbige opfattelse at (O)'s udtalelser til 
TV2-nyhederne den 11. november 2001 utvivlsomt må anses for fremsat 
af ham som privatperson. 

På den baggrund kan jeg ikke være enig med Københavns Amt i at (O) 
overtrådte informationspolitikken ved ikke efter at have afgivet interviewet 
til TV2-nyhederne at informere sygehusdirektionen herom. 

3. (O)'s udtalelser i TV2-udsendelsen den 12. november 2001 

I brevet af 16. april 2002 kritiserede amtet bl.a. (O) for at han ikke i sin 
samlede håndtering af mediebetjeningen havde udvist tilfredsstillende 
loyalitet. Det fremgår endvidere af sagen at Amtssygehuset (X) og syge-
husdirektøren for Københavns Amt lagde til grund at (O) i udsendelsen 
udtalte sig i sin egenskab af administrerende overlæge på Amtssygehu-
set (X). 

Sygehusdirektøren lagde i den forbindelse vægt på at (O) i udsendelsen 
præsenteredes som ‘administrerende overlæge, dr. med, hjerneforsker’, 
at (O)'s udtalelser i udsendelsen blev kædet direkte sammen med omta-
len af det pågældende patientforløb, og at (O) i udsendelsen beskrev de 
konkrete forhold på Amtssygehuset (X). Amtssygehuset (X) har anført at 
(O) i foromtalen af programmet blev præsenteret som administrerende 
overlæge på sygehuset. 



 31/37 

På den baggrund går jeg ud fra at amtets kritik af (O) er tjenstlig, dvs. ret-
tet mod den måde som han gennem sin medvirken i tv-udsendelsen ud-
førte sit arbejde på, og at amtet således ikke ved afgørelsen lagde til 
grund at (O) medvirkede i tv-udsendelsen som privatperson. I så fald er 
reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed uden betydning da de som 
nævnt kun beskytter den ansatte når denne udtaler sig som privatperson. 

Flere forhold i sagen understøtter at (O)'s medvirken var tjenstlig. Jeg 
henviser navnlig til at (O) i ledelsens brev af 7. juni 2001 til TV2 blev om-
talt som den ansvarlige person for projektet, og at (O) senere orienterede 
ledelsen om forløbet af projektet ved e-mail af 22. juni og brev af 29. ok-
tober 2001. Hertil kommer at (O) flere gange under sagen har fremhævet 
at han havde ledelsens tilladelse til at medvirke i udsendelsen, og at am-
tets retningslinjer for information yderligere gav de enkelte ledere ret til 
(på amtets vegne) at udtale sig om sager der vedrører eget ansvarsom-
råde. Amtets retningslinjer og ledelsens tilladelse er alene relevante ved 
udtalelser der afgives tjenstligt, jf. ovenfor. 

På den baggrund kan det ikke give mig anledning til bemærkninger at 
amtet ved sin afgørelse i sagen lagde til grund at (O)'s medvirken i tv-
udsendelsen den 12. november 2001 var tjenstlig. 

Om amtet havde grundlag for kritik af (O)'s mediehåndtering i relation til 
tv-udsendelsen den 12. november 2001, må herefter vurderes på grund-
lag af amtets almindelige retningslinjer for lederes ret og pligt til at udtale 
sig om eget ansvarsområde (citeret ovenfor) og de yderligere retningslin-
jer som var fastsat i brevet af 7. juni 2001 (citeret ovenfor). 

Det forhold at amtet havde fastsat nærmere retningslinjer for bl.a. de an-
sattes medvirken til projektet, kan ikke i sig selv give mig anledning til 
bemærkninger. Jeg henviser til at ledelsen af en offentlig myndighed eller 
institution på grundlag af ledelsesretten kan fastsætte nærmere retnings-
linjer for hvordan de ansatte skal udføre deres arbejde, herunder f.eks. 
med hensyn til mediehåndtering og tjenstlig afgivelse af udtalelser til me-
dier. 

Spørgsmålet er herefter om (O)'s udtalelser holdt sig inden for de ram-
mer som amtet havde fastsat. 

Københavns Amt anførte i brevet af 16. april 2002 til (O) at han i sin sam-
lede håndtering af mediebetjeningen ikke havde udvist tilfredsstillende 
loyalitet over for sygehusets bestræbelser på at give patienter med apo-
pleksi en kvalificeret behandling. Hans håndtering af mediebetjeningen 
kunne ifølge amtet have skabt unødvendig utryghed blandt patienterne i 
sygehusets optageområde. 



 32/37 

Jeg forstår Amtssygehuset (X) og Københavns Amt således at myndig-
hederne ikke er uenige i (O)'s udtalelser om at det generelt set er vigtigt 
at apopleksipatienter indlægges på et apopleksiafsnit. (O) udtaler sig ikke 
i udsendelsen om det konkrete patientforløb der bliver vist i udsendelsen, 
og dermed heller ikke om den faglige forsvarlighed af den behandling 
som den pågældende patient blev udsat for. 

Amtssygehusets og Københavns Amts synspunkter om manglende loya-
litet bygger, som jeg forstår det, på det forhold at (O)'s udtalelser i ud-
sendelsen kædes sammen med det konkrete patientforløb. 

Det er min foreløbige opfattelse at de generelle udtalelser (O) fremsatte i 
udsendelsen, selv om de kan opfattes som kritiske over for sundhedssy-
stemet som sådan, ikke kan anses for at være i strid med de rammer 
som amtet havde fastsat. Det forhold at det fremgår at det konkrete pati-
entforløb der beskrives, stammer fra Amtssygehuset (X) ændrer efter min 
mening ikke herpå. Jeg har herved bl.a. lagt vægt på at (O) ikke havde 
indflydelse på hvordan udsendelsen blev redigeret, og på at Amtssyge-
huset (X) på forhånd vidste hvad der var emnet for udsendelsen, og alli-
gevel gav tilladelse til optagelser på sygehuset. 

4. Amtets irettesættelse af (O) i brevet af 16. april 2002 

Det fremgår af sagens akter at (O) i sin stilling som administrerende 
overlæge på Amtssygehuset (X) var ansat som tjenestemand i henhold til 
tjenestemandsregulativet for amtskommuner. 

I brevet af 16. april 2002 påtalte sygehusdirektøren for Københavns Amt 
at (O) ved sin mediebetjening ikke havde udvist tilstrækkelig loyalitet over 
for sygehusets bestræbelser på at give patienter med apopleksi kvalifice-
ret behandling, og at han i forbindelse med at han blev interviewet til 
TV2-nyhederne den 11. november 2001, overtrådte amtets informations-
politik. Amtet bad ham om fremover at have skærpet opmærksomhed 
omkring sin mediehåndtering og om fremover at overholde amtets infor-
mationspolitik. 

(O) karakteriserer brevet som en skriftlig irettesættelse, mens sygehusdi-
rektøren blot omtaler brevet som ‘min skrivelse af 16. april 2002’. 
Spørgsmålet er om brevets indhold er en irettesættelse i tjenestemands-
regulativets forstand. Tjenestemandsregulativet indeholder i § 22 følgen-
de bestemmelse: 

‘Som disciplinær straf for tjenstlig forseelse kan anvendes advarsel eller 
irettesættelse, bøde, der dog ikke må overstige ½ måneds løn, overførel-
se til andet arbejde eller andet arbejdssted eller til anden stilling inden for 
eller uden for ansættelsesområdet under kommunen, degradation - her-



 33/37 

under nedrykning med ét eller flere løntrin inden for samme lønramme - 
eller afsked. Bøde over 1/25 af månedslønnen og overførelse til andet 
arbejde kan ikke anvendes, inden forhør er afholdt i overensstemmelse 
med §§ 18-20, medmindre der foreligger en uforbeholden skriftlig tilståel-
se, i hvilken tjenestemanden vedgår de faktiske omstændigheder i det 
påsigtede forhold og erkender sig skyldig i en tjenesteforseelse. Overfø-
relse til andet arbejdssted eller til anden stilling inden eller uden for an-
sættelsesområdet under amtskommunen, degradation eller afsked som 
straf for tjenesteforseelser kan, når forholdet ikke er fastslået ved dom, 
aldrig finde sted uden efter afholdt tjenstligt forhør. Ikendte bøder kan til-
bageholdes i lønnen.’ 

En irettesættelse er som nævnt i bestemmelsen en disciplinær straf. Det 
er en betingelse for at ikende en tjenestemand en disciplinærstraf at han 
har gjort sig skyldig i en tjenesteforseelse, og at tjenesteforseelsen skal 
kunne tilregnes tjenestemanden som forsætlig eller uagtsom. Kernen i 
tjenesteforseelsen er et pligtstridigt forhold, og pligtforsømmelsen kan 
bestå i såvel tilsidesættelse af udtrykkelige retsforskrifter som i tilside-
sættelse af uskrevne retsgrundsætninger med hensyn til tjenstlige hand-
le- og undladelsespligter hvis indholdet heraf kan fastlægges med rimelig 
sikkerhed. Med udgangspunkt i tjenestemandslovens § 10 (regulativets § 
10) antages der at foreligge en tjenesteforseelse hvis tjenestemanden ik-
ke samvittighedsfuldt overholder de regler der gælder for hans stilling, el-
ler ikke - såvel i som uden for tjenesten - viser sig værdig til den agtelse 
og tillid som stillingen kræver. De regler der gælder for tjenestemandens 
stilling, vedrører bl.a. hans loyalitetspligt. Se Jørgen Mathiassen, Forvalt-
ningspersonellet, Tjenestemænd og overenskomstansatte, 2. udgave 
(2000), s. 202-203, og Kaj Larsen mfl., Forvaltningsret, 2. udgave (2002), 
s. 246. 

Påtalen i brevet af 16. april 2002 blev, som nævnt, givet på grund af util-
fredsstillende loyalitet og overtrædelse af nogle interne regler. Den blev 
givet på baggrund af en adfærd som Københavns Amt mente at kunne 
bebrejde (O). Det er på den baggrund min foreløbige opfattelse at påta-
len måtte betegnes som en irettesættelse i tjenestemandsregulativets § 
22's forstand. En sådan irettesættelse er en afgørelse i forvaltningslo-
vens forstand, jf. bl.a. den sag der er gengivet i Folketingets Ombuds-
mands beretning for 1993, s. 144 ff. De regler der gælder for sådanne 
afgørelsessager, skulle derfor iagttages. 

Som nævnt ovenfor, mener jeg ikke at de udtalelser som (O) fremkom 
med i udsendelsen i TV2 den 12. november 2001, kunne betragtes som 
pligtstridige. Heller ikke ved hans øvrige mediehåndtering mener jeg at 
han gjorde sig skyldig i en tjenesteforseelse. Endelig er det, som også 
beskrevet ovenfor, min opfattelse at Københavns Amt ikke kunne kræve 
at blive orienteret om at han var blevet interviewet til TV2-nyhederne den 



 34/37 

11. november 2001 idet han ikke udtalte sig på Københavns Amts eller 
Amtssygehuset (X)'s vegne. 

På den baggrund mener jeg som min foreløbige opfattelse ikke at der var 
grundlag for at tildele (O) irettesættelsen. 

Tjenestemandsregulativets § 18 indeholder følgende bestemmelse: 

‘En tjenestemand, der tjenstligt indberettes for en tjenesteforseelse eller 
et strafbart forhold, skal have udleveret en fremstilling af sagens faktiske 
omstændigheder og have adgang til at afgive en skriftlig udtalelse om 
fremstillingen. Tjenestemanden skal samtidig gøres bekendt med, at på-
gældende ikke har pligt til at udtale sig om fremstillingen.’ 

Herudover gælder om partshøring forvaltningslovens § 19 der lyder så-
dan: 

‘§ 19. Kan en part i en sag ikke antages at være bekendt med, at myn-
digheden er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens 
faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, før myndighe-
den har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed 
til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysnin-
gerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning 
for sagens afgørelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen 
af den nævnte udtalelse. 

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis 

1) det efter oplysningernes karakter og sagens beskaffenhed må anses 
for ubetænkeligt at træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag, 

2) udsættelse vil medføre overskridelse af en lovbestemt frist for sagens 
afgørelse, 

3) partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige 
for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod 
en sådan udsættelse, 

4) parten ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i kapitel 4 med hensyn til 
de pågældende oplysninger, 

5) den påtænkte afgørelse vil berøre en videre, ubestemt kreds af perso-
ner, virksomheder m.v., eller hvis forelæggelse af oplysningerne for par-
ten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder, eller 



 35/37 

6) der ved lov er fastsat særlige bestemmelser, der sikrer parten adgang 
til at gøre sig bekendt med grundlaget for den påtænkte afgørelse og til 
at afgive en udtalelse til sagen, inden afgørelsen træffes. 

Stk. 3. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministe-
ren fastsætte regler om, at nærmere angivne sagsområder, hvor be-
stemmelserne i stk. 2, nr. 1 eller 5, i almindelighed vil finde anvendelse, 
ikke skal være omfattet af bestemmelsen i stk. 1.’ 

Det er desuden antaget at forvaltningslovens § 19 i visse sager om uan-
søgt afskedigelse og i sager om anvendelse af disciplinære sanktioner 
over for en offentligt ansat suppleres af en ulovbestemt retsgrundsætning 
om partshøring ikke blot om sagens faktum, men også om sagens retlige 
grundlag. Den ulovbestemte pligt indebærer en pligt for myndigheden til - 
forinden der træffes afgørelse - i almindelighed at give den ansatte en 
redegørelse der efter omstændighederne bør være skriftlig, for myndig-
hedens egen (foreløbige) opfattelse af sagen, herunder den retlige kvali-
fikation af faktum samt - for så vidt der i sagen måtte være bevismæssige 
spørgsmål - myndighedens bevismæssige vurdering. Der kan henvises til 
Højesterets dom, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 1999, s. 1337, Hø-
jesterets dom, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2002, s. 1269, Jon An-
dersen og Elizabeth Bøggild Nielsen i U1999B, s. 25 f, og Kaj Larsen 
mfl., Forvaltningsret, 2. udgave (2002), s. 235 f. 

Københavns Amt foretog ikke partshøring i overensstemmelse med den 
nævnte grundsætning inden amtet gav (O) irettesættelsen. Det mener 
jeg som min foreløbige opfattelse er kritisabelt. 

Jeg har gjort Københavns Amt bekendt med min opfattelse. Jeg har sam-
tidig skrevet til amtet at jeg er indstillet på at henstille til Københavns Amt 
at genoptage sagen vedrørende irettesættelsen med henblik på en for-
nyet vurdering i lyset af det jeg har anført. 

5. Sammenfatning 

Efter min foreløbige gennemgang af sagen er det min opfattelse at (O)'s 
udtalelser til TV2-nyhederne den 11. november 2001 må anses for frem-
sat af ham som privatperson. På den baggrund kan jeg ikke være enig 
med Københavns Amt i at (O) overtrådte amtets informationspolitik ved 
ikke efter at have afgivet interviewet til TV2-nyhederne at informere sy-
gehusdirektionen herom. 

Det kan efter min foreløbige gennemgang af sagen ikke give mig anled-
ning til bemærkninger at Københavns Amt ved sin afgørelse i sagen lag-
de til grund at (O)'s medvirken i tv-udsendelsen i TV2 den 12. november 
2001 var tjenstlig. Det er imidlertid min opfattelse at udtalelserne i ud-



 36/37 

sendelsen ikke var i strid med de rammer som amtet havde fastsat i sin 
informationspolitik og i brevet af 7. juni 2001 til TV2. 

På den baggrund mener jeg ikke at der var grundlag for at tildele (O) den 
skriftlige irettesættelse som han blev tildelt i Københavns Amts brev af 
16. april 2002. Det er desuden min foreløbige opfattelse at det er kritisa-
belt at Københavns Amt ikke foretog partshøring i overensstemmelse 
med retsgrundsætningen om ulovbestemt partshøring inden tildelingen af 
irettesættelsen. 

Jeg er indstillet på at henstille til Københavns Amt at genoptage sagen 
vedrørende irettesættelsen med henblik på at genoverveje den i lyset af 
det som jeg har anført. Jeg har imidlertid anset det for mest korrekt at af-
give udtalelsen i foreløbig form således at Københavns Amt og Amtssy-
gehuset (X) kan få lejlighed til at kommentere det jeg har anført, inden 
jeg afgiver den endelige udtalelse.” 

 
I udtalelse af 14. januar 2005 skrev Københavns Amt følgende: 
“Københavns Amt har modtaget Deres foreløbige redegørelse vedrørende 
(O)'s klage til Dem over den irettesættelse han havde modtaget fra Køben-
havns Amt i skrivelse af 16. april 2002. 
Amtet har noteret sig følgende hovedpunkter i Deres foreløbige redegørelse: 
- at (O)'s udtalelser til TV2 den 11. november 2001 må betragtes som person-
lige udtalelser og ikke som udtalelser afgivet i hans egenskab af medarbejder 
i Københavns Amt, 
- at amtet kunne lægge til grund, at (O)'s medvirken i en udsendelse i TV2 
den 12. november 2001 var tjenstlig, 
- at (O)'s udtalelser i tv-udsendelsen den 12. november 2001 efter Deres op-
fattelse ikke var pligtstridige og at (O) efter Deres opfattelse ikke har gjort sig 
skyldig i tjenesteforseelser ved sin øvrige mediehåndtering af sagen, idet (O) 
ikke overtrådte de rammer amtet havde fastsat for TV-optagelsen, 
- at amtets skrivelse af 16. april 2002 til (O) må betragtes som en irettesættel-
se i tjenestemandsregulativets forstand, og 
- at det er kritisabelt, at amtet ikke foretog partshøring af (O) inden amtet be-
sluttede at tildele (O) en irettesættelse i skrivelse af 16. april 2002. 
Da amtet ikke har haft til hensigt at give (O) en irettesættelse, kan det herved 
meddeles, at amtet har trukket skrivelsen af 16. april 2002 tilbage.” 
Den 31. januar 2005 afgav jeg min endelige redegørelse i sagen. 
 

Ombudsmandens endelige udtalelse 

“Jeg kan i det hele henholde mig til det jeg har anført i min foreløbige re-
degørelse af 25. november 2004. 

Det er således fortsat min opfattelse at: 



 37/37 

1. (O)'s udtalelser til TV2-nyhederne den 11. november 2001 må anses 
for fremsat af ham som privatperson. På den baggrund kan jeg ikke være 
enig med Københavns Amt i at (O) overtrådte amtets informationspolitik 
ved ikke efter at have afgivet interviewet til TV2-nyhederne at informere 
sygehusdirektionen herom. 

2. Det kan ikke give mig anledning til bemærkninger at Københavns Amt 
ved sin afgørelse i sagen lagde til grund at (O)'s medvirken i TV-
udsendelsen i TV2 den 12. november 2001 var tjenstlig. Det er imidlertid 
min opfattelse at udtalelserne i udsendelsen ikke var i strid med de ram-
mer som amtet havde fastsat i sin informationspolitik og i brevet af 7. juni 
2001 til TV2. 

3. På den baggrund mener jeg ikke at der var grundlag for at tildele (O) 
den skriftlige irettesættelse som han blev tildelt i Københavns Amts brev 
af 16. april 2002. Det er desuden min opfattelse at det er kritisabelt at 
Københavns Amt ikke foretog partshøring i overensstemmelse med rets-
grundsætningen om ulovbestemt partshøring inden tildelingen af irette-
sættelsen. 

Københavns Amt har i sin udtalelse af 14. januar 2005 anført at amtet 
har noteret sig hovedpunkterne i den foreløbige redegørelse. Da amtet 
ikke har haft til hensigt at give (O) en irettesættelse, meddeler amtet i ud-
talelsen at amtet trækker brevet af 16. april 2002 til (O) tilbage. 

Jeg foretager mig på den baggrund ikke mere i sagen.” 

 
 

NOTER: (*) FOB  1993, s. 144. 


