Integrationsministeriet offentliggjorde ikke en ændring af praksis

7. maj 2007 | Nyhed

Ombudsmanden kritiserer at Integrationsministeriet ikke straks offentliggjorde en ændring af praksis i sager om familiesammenføring.

Ændringen af praksis har betydning for pensionister der har opholdt sig i et andet EU-land. Pensionisterne får nu lettere ved at få en udenlandsk ægtefælle med tilbage til Danmark end før. Der er tale om en væsentlig lempelse af praksis. Ombudsmanden mener det er beklageligt at ministeriet ikke straks offentliggjorde ændringen, så borgerne kunne bruge de nye rettigheder.

Integrationsministeriet og Udlændingeservice har nu sikret at der fremover sker en hurtig offentliggørelse af praksisændringer på myndighedernes hjemmeside.

Derfor gør ombudsmanden ikke mere i denne sag.

Fokus på vejledning

Ombudsmanden har tidligere kritiseret Integrationsministeriet for ikke at give borgerne tilstrækkelig vejledning.

For cirka et år siden kritiserede ombudsmanden ministeriet for ikke straks at have offentliggjort en anden ændring af praksis. Her var der tale om at kravene til familiesammenføring blev lempet, hvis den herboende ægtefælle havde et særligt arbejde, f.eks. som læge.

Ombudsmanden udtalte dengang at hvis borgerne ikke fik kendskab til deres rettigheder, var der risiko for at de helt undlod at søge om den familiesammenføring de efter reglerne ville have ret til. Ombudsmanden tilkendegav at han fremover ville være særlig opmærksom på om borgerne fik tilstrækkelig vejledning fra udlændingemyndighederne.

Ombudsmanden har siden undersøgt myndighedernes vejledning i en række sager. Her er yderligere tre eksempler:

- Associeringsaftalen med Tyrkiet

- Økonomisk sikkerhedsstillelse i forbindelse med visum

- Perioden for gyldigheden af et visum

Vejledning er en pligt

Offentlige myndigheder har pligt til at vejlede borgerne og yde dem bistand. Det følger af forvaltningslovens § 7, stk. 1, og af god forvaltningsskik. Vejledningspligten omfatter både individuel rådgivning ved behandling af konkrete sager og generel orientering til offentligheden om regler og praksis på myndighedens område. Det kan være af stor betydning for borgerne at få den rigtige vejledning.

Ombudsmanden og udlændingesager

Ombudsmanden modtager hvert år mange klager over udlændingemyndighederne, dvs. Integrationsministeriet, Udlændingeservice og Flygtningenævnet. Det drejer sig om klager over mange forskellige slags afgørelser, f.eks. afslag på visum og opholdstilladelse, og klager over sagsbehandling og sagsbehandlingstid. På ombudsmandens hjemmeside kan man se de vigtigste sager. Ombudsmanden behandler ikke klager over Flygtningenævnet.

Yderligere oplysninger hos ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen, mobilnr. 40 43 45 43 eller kontorchef Kirsten Talevski/fuldmægtig Susanne Veiga på telefon 33 13 25 12.