Forvaltningsmyndigheder har pligt til at journalisere visse af deres dokumenter.
En myndighed skal i nødvendigt omfang yde vejledning og bistand til personer, der henvender sig med spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.
En myndighed har notatpligt, når den modtager oplysninger, der er af betydning for sagens afgørelse.
Offentligt ansatte må ikke videregive fortrolige oplysninger til uvedkommende.
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne.
Officialprincippet indebærer, at myndighederne har ansvaret for, at en sag oplyses tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse.
Det er et grundlæggende krav til forvaltningsmyndigheder, at afgørelser skal træffes så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt.
Partshøring er en vigtig del af en myndigheds sagsoplysning og er derved med til at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag.
En afgørelse i forvaltningslovens forstand er en udtalelse, der går ud på at fastsætte, hvad der er ret i et foreliggende tilfælde.
En part i en sag hos en offentlig myndighed har i almindelighed ret til at lade sig repræsentere eller bistå af andre.
Myndigheders afgørelser skal begrundes, medmindre borgeren fuldt ud får medhold.
Parter har efter forvaltningsloven en række rettigheder i forbindelse med myndighedernes behandling af afgørelsessager.
Klageinstansen skal undersøge omhyggeligt, om klagefristen er overholdt, og herunder være opmærksom på, om forhold i sagen gør, at klagefristen ikke er begyndt at løbe.
En myndighed har som udgangspunkt pligt til at genoptage tidligere afgjorte sager på eget initiativ, hvis dens praksis bliver underkendt, eller det viser sig, at den har lavet en generel fejl.