Klag til ombudsmanden

Vil du klage til ombudsmanden, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema  og vedhæfte den afgørelse, du klager over, og/eller andre vigtige bilag.

Du kan også sende din klage i et brev eller i en e-mail. Hvis du vil sende os en e-mail, anbefaler vi, at du bruger den digitale postkasse (Digital Post), som du bl.a. kan få adgang til på borger.dk og e-boks.dk

Uanset hvordan du henvender dig til ombudsmanden, beder vi dig om altid at opgive dit fulde navn og din postadresse. Vi beder dig også om at oplyse et eventuelt telefonnummer, vi kan kontakte dig på.

Har du spørgsmål? Du kan sikkert finde svaret i Spørgsmål og svar. Ellers er du velkommen til at ringe til os på tlf. 33 13 25 12. Vores telefoner er åbne mandag til torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15.

Sådan behandler vi en klage

Ombudsmandsloven

 

Klagefrist

Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.

Husk, at du skal have udnyttet alle dine andre klagemuligheder, inden du klager til ombudsmanden.

Hvis du vil klage over en afgørelse, regnes klagefristen til ombudsmanden fra det tidspunkt, hvor du har modtaget den øverste klagemyndigheds afgørelse. Hvis du har skrevet til myndigheden igen (for eksempel bedt om genoptagelse af sagen), udskyder det normalt ikke tidspunktet, hvor etårsfristen begynder. 

Klager over sagsbehandlingstid

Hvis du klager over en myndigheds sagsbehandlingstid, behøver du ikke at vente på, at myndigheden har truffet afgørelse. Husk dog, at du også i dette tilfælde skal have udnyttet eventuelle muligheder for at klage over sagsbehandlingstiden til andre myndigheder.

Du kan finde mange flere oplysninger om ombudsmanden under Om.