Indlæg: Ombudsmanden skal styrke børns rettigheder

2. november 2012

Hos ombudsmanden er vi særligt egnede til at sikre, at juridiske rettigheder bliver håndhævet og respekteret. Og på det område ser vi frem til at kunne yde en markant styrket indsats for børn.”

Sådan skriver Jørgen Steen Sørensen, Folketingets Ombudsmand, og Bente Mundt, kontorchef i Ombudsmandens Børnekontor i et indlæg i en række lokal- og regionalaviser. Indlægget bringes i forbindelse med åbningen af Ombudsmandens Børnekontor. Indlægget kan læses i sin fulde længde her

 

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden mellem 4.000 og 5.000 klager fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl. En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed, der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse. Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske afdelinger. Cirka 100 medarbejdere er ansat hos Folketingets Ombudsmand.